do 8 okt 2020 18:30

Concerto delle suore

Amsterdam Baroque Orchestra, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor & Ton Koopman
8 okt 2020
18:30

Met Ton Koopman en Nationaal Vrouwen Jeugdkoor

Programma (1 uur, zonder pauze)

Maria Xaveria Perucona Gaude plaude
Chiara Margarita Cozzolani Dixit Dominus
Gloria in altissimis Deo
Confitebor tibi Domine
Quis audivit unquam tale?
Laetatus sum
Laudate pueri
Claudio Monteverdi Sonata sopra Sancta Maria 

Eeuwenlang verscholen virtuoze muziek klinkt voor het eerst in de grote Nederlandse concertzalen 

Het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman brengt met medewerking van het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor zelden uitgevoerde muziek van vrouwelijke componisten uit de Italiaanse barok naar de grote concertpodia. De centrale componist is Chiara Margarita Cozzolani, een Benedictijnse non uit het Santa Radegonda klooster in Milaan. Zij was in de 17e eeuw een gevierde sopraan en componiste. Als abdis leidde Cozzolani een van de befaamdste vrouwelijke muziekensembles van haar tijd. Het merendeel van deze nonnenmuziek is verloren gegaan. Oude-muziekpionier Ton Koopman heeft een aantal van die bewaarde composities opnieuw geïnstrumenteerd zoals deze toen moeten hebben geklonken. Concerto delle suore is op 8 oktober om 18.30 uur te zien in Muziekcentrum Enschede.

Waarom kennen we eigenlijk zo weinig vrouwelijke componisten uit de barok? Geschiedschrijvers en reizigers uit het Italië van de 17e eeuw beschrijven in hun verhalen een fabuleuze muzikale wereld, die geheel uit vrouwen bestaat: zangeressen, instrumentalisten én componisten. Het gaat om de rijke muziekpraktijk, gevormd door de nonnen die deze muziek uitvoerden en veelal zelf componeerden. Een intrigerend gegeven, aangezien het kloosterleven in de 17e eeuw gekenmerkt werd door ongekend strenge regels en restricties, zoals het verbod op privébezit. Muziek was een van de zeer weinige mogelijkheden tot expressie en activiteit. Diverse Noord-Italiaanse kloosters specialiseerden zich daar zo goed in, dat hun muziek tot ver buiten de kloostermuren faam verwierf. Veel van deze nonnen waren dochters van welgestelde families en deze families bezorgden de nonnen instrumenten, wat oogluikend werd toegestaan. Zo ontstonden er illustere muziekensembles binnen de vrouwenkloosters, en bevonden zich onder de nonnen uitzonderlijk getalenteerde componisten en musici die een grote reputatie verwierven. 

Meerdere nonnencomposities zijn in druk uitgegeven, maar in de loop der tijd is veel verloren gegaan en in de vergetelheid geraakt. In de overgebleven oorspronkelijke uitgaven is de bezetting merkwaardig genoeg voor gemengd koor. Waarschijnlijk is dit door de uitgevers zo gedaan omdat hier meer belangstelling voor was. Aangezien de nonnen in totale afzondering leefden, werd deze muziek binnen de kloostermuren alleen door vrouwenstemmen gezongen. Daarom heeft Ton Koopman voor deze uitvoeringen gekozen voor een jong vrouwenkoor. In samenwerking met Artemisia Edition heeft hij de muziek ook opnieuw geïnstrumenteerd met instrumenten die waarschijnlijk ook in de kloosters door de nonnen zelf werden bespeeld.

Ton Koopman: “Buiten het feit dat dit repertoire historisch gezien fascinerend en uniek is, is het ook nog eens fenomenale muziek. Het werk van Cozzolani is schitterend en virtuoos, en doet qua zeggingskracht niet onder voor de muziek van haar wereldberoemde tijdgenoot Claudio Monteverdi. Deze muziek verdient het om gehoord te worden door een groot publiek.”

Het Amsterdam Baroque Orchestra is een hechte groep van internationaal vermaarde barokspecialisten. Samen met Ton Koopman staat het orkest al decennia aan de top van de klassieke muziekwereld. Het ABO speelt oude muziek op authentieke instrumenten, op een vernieuwende manier en op het allerhoogste niveau. In 2019 vierde het Amsterdam Baroque Orchestra zijn 40e verjaardag, gelijktijdig met de 75e verjaardag van Ton Koopman. 

Het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor is opgericht in 1996 en bestaat uit jonge vrouwen van 16 tot 30 jaar. Het koor biedt plaats aan jonge mensen die een passie hebben om in een vrouwenkoor van hoog niveau te zingen en die naast het solo-zingen ook de vaardigheden van ensemblezang willen ontwikkelen.

Dit concert maakt deel uit van een landelijke tournee. De andere concerten vinden plaats in Arnhem (1 oktober), Amsterdam (2 oktober), Den Haag (3 oktober) en Utrecht (4 oktober). 

Het programma duurt 60 minuten zonder pauze. Bij de concerten worden de voorschriften van het RIVM nageleefd. Zie voor kaartverkoop en informatie: www.amsterdambaroque.com

LET OP: I.v.m. de coronamaatregelen kunt u online maximaal 2 kaarten bestellen. Bestaat uw huishouden uit meer dan 2 personen dan kunt u contact opnemen met onze kassa via kassa@wilminktheater.nl. Lees hier meer over onze maatregelen.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen