Wintergast: Ariane Schluter

Stille Nacht am Silbersee

Silbersee
Een muzikale pelgrimstocht met Ariane Schluter
za 27 nov 2021 20:30
za 27 nov 2021
20:30
  • za 27 nov 2021
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede
    Lulof Zaal

✨Een muzikale pelgrimstocht met Ariane Schluter.

2020 was en is een veelbewogen jaar. De pandemie beheerst ons leven en legt het lam. Onze vijand is onzichtbaar en ongrijpbaar. Hij blijft abstract totdat hij jou of je naasten direct raakt. En hij beheerst het nieuws en voor velen zorgt hij er ook voor dat men zich van dat nieuws afwendt, omdat het te hard binnenkomt, of omdat het eenvoudiger is om het te negeren of te ontkennen. Het wachten is op een wapen om de vijand mee te bestrijden. 

Het maakt ons stuurloos, de haven is niet in zicht en het enige dat we kunnen doen is de stroom volgen, die ons vertelt wat op dit moment het beste voor ons is. 

Tegen deze achtergrond vroeg Silbersee schrijvers Joachim Robrecht en Artun Alaska Arasli het libretto te schrijven voor dit oratorium. In deze Stille Nacht is de zeereis een metafoor voor het leven en de oceaan een oppermachtig en stuwend hoofdpersonage, dat het lot van de boot waarop wij dobberen in haar handen heeft. En de liederen bezingen de heimwee naar de vaste wal en de troost die we kunnen vinden in het feit dat het schip zelf nu ons thuis is.

Na de succesvolle edities met Arthur Japin (2017), Anna Enquist (2018) en Glenn Helberg (2019) nodigt Silbersee dit jaar topactrice Ariane Schluter uit als wintergast voor een avond waarin zang, piano, Ud en tekst samenkomen in een meditatief concert over hoop en wanhoop, twijfel en troost. 
 
Rimbauds beroemde gedicht “Het dronken schip”, de enige overgeleverde preek van schilder Vincent Van Gogh, Hokusai’s beroemde beeld De Grote Golf en andere iconische zee-taferelen vormen de inspiratiebronnen voor een winters oratorium waarin verteller Ariane Schluter samen met het publiek vat probeert te krijgen op de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Soms zalvend, dan weer schurend. Maar steeds doordrenkt van hoop en ambities voor de toekomst.

Achtergrond voorstelling

Al bijna twee jaar beheerst de pandemie ons leven.  Onze  vijand  is onzichtbaar  en  ongrijpbaar.  Hij  blijft  abstract  totdat  hij  jou  of  je  naasten  direct  raakt. Hij  beheerst  het  nieuws, maar zorgt  er  ook  voor  dat  mensen  zich  afwenden,  omdat  de berichten  te  hard  binnenkomen,  of  omdat  het  eenvoudiger  is  om  nieuws te  negeren  of te ontkennen. Het maakt ons  stuurloos,  de  haven  is  uit  het  zicht  en  het enige  dat  we  kunnen  doen  is  de doorgaande stroom  volgen.  Ook al  weten  we  niet  waar  deze  stroom  ons  brengt,  we varen samen, samen de toekomst in. 

Tegen  deze  achtergrond  vroeg  Silbersee  schrijver  Joachim  Robbrecht  het  libretto  te  schrijven voor  een oratorium.  In   Stille  Nacht  is  de  zeereis  een  metafoor  voor  het  leven  en  de oceaan  een  oppermachtig  en  stuwend  hoofdpersonage,  dat  het  lot  van  de  boot  waarop  wij dobberen  in  handen  heeft.  De  liederen  bezingen  de  heimwee  naar  de  vaste  wal  en de troost die we kunnen vinden in het feit dat het schip zelf nu ons thuis is. 

Rimbauds beroemde gedicht Het dronken schip, de enige overgeleverde preek van schilder Vincent Van Gogh, Hokusai’s vermaarde beeld De Grote Golf en andere iconische zee-taferelen vormen de inspiratiebronnen voor een winters oratorium waarin verteller Ariane Schluter samen met  het  publiek  vat  probeert  te  krijgen  op  de  gebeurtenissen  van  de afgelopen tijd. Soms zalvend, dan weer schurend. Maar steeds doordrenkt van hoop en ambities voor de toekomst.

Jazzpianist  en  -componist  Martin  Fondse componeerde  op  basis  van het  libretto  een  nieuw  werk ,  geïnspireerd  op  composities  van  Arvo  Pärt  en door  de muzikale  werelden  die  de  andere  performers  meebrengen.  De keuze voor deze performers is ook niet toevallig. Het onderschrijft  de  niet  aflatende  honger  van  Silbersee  naar  muzikaal  experiment  en  een  nieuwsgierigheid  naar  de  synergie  die  kan  ontstaan  uit  verscheidenheid.  Silbersee daagde Fondse  uit  om  een  deinend  en  golvend  geheel  te  componeren  dat verrast, raakt en -net als in de jazzmuziek- geen avond hetzelfde zal klinken.

Over Silbersee

Silbersee maakt onorthodoxe opera en muziektheater voor een breed publiek. Artistiek leider en oprichter Romain Bischoff creëert ontmoetingen tussen kunstenaars, makers en performers met zeer uiteenlopende achtergronden, van klassiek hedendaags en operette, tot circus en urban. Muziek is de discipline die de diverse elementen samenbrengt en de dramaturgie van het geheel bepaalt. Daarbij staat de menselijke stem altijd centraal: zij is onze sleutel tot het hart van de toeschouwer.

Silbersee daagt deze editie pianist en componist Martin Fondse uit om een nieuw werk te componeren, geïnspireerd op composities van Arvo Pärt en het werk van Claude Debussy. Het libretto is van schrijvers Joachim Robbrecht en Artun Alaska Arasli.

Credits

Concept en muzikale leiding: Romain Bischoff 
Libretto: Joachim Robbrecht, Artun Alaska Arasli
Compositie: Martin Fondse
 
Wintergast:
Ariane Schluter
 
Performers:
Ariane Schluter
Martin Fondse
Raphaela Danksagmüller
Jawa Manla

Lichtontwerp: Jeroen Smith
Lichttechniek: Arne Haijtink
Geluidstechniek: Wouter Snoei
Producent: Jimmy-Pierre de Graaf
Productieleider: Esmée Rendering
PR en Marketing: Dagmar Bokma en Mara Liza de Bakker
Mede mogelijk gemaakt door: LiraFonds en Fonds Podiumkunsten

Concept en muzikale leiding
 
Romain Bischoff(1961) is de artistiek leider van Silbersee. Bischoff begon zijn loopbaan als solist bij Les Arts Florissants en ontwikkelde zich tot een veelzijdig zanger met een specialisme op het gebied van hedendaagse opera . Als muzikaal leider heeft Bischoff vele producties en een veertigtal premières op zijn naam staan, waaronder de oeroperas Dijkdriften Aardappelvreters, Viviers Kopernikus,Homo Instrumentalisen Daral Shaga. Hij is een bruggenbouwer pur sang tussen diverse kunstdisciplines en de aanjager van talrijke co-creaties met makers en gezelschappen uit alle hoeken van het culturele veld: van urban tot klassiek, van schrijver tot circusartiest en van dans tot beeldende kunst. 
 
Wintergast
 
Topactrice Ariane Schluter(1966) speelde talloze rollen in films en televisieseries en bij theatergezelschappen waaronder bij Orkater en Het Nationale Toneel. Komend seizoen zal ze opnieuw te zien zijn in de succesreprise van de voorstelling People, Places & Thingsvan Toneelgroep Oostpool. Ze is meerdere malen gelauwerd met een Gouden Kalf en een Theo d’Or. In 2010 ontving ze de Theo Mann Bouwmeesterring voor haar werk als actrice.
 
Compositie en performer
 
Martin Fondse(1967) is een veelzijdige pianist en componist van jazz en hedendaagse klassieke muziek. Hij verkent graag de grenzen tussen verschillende genres, waaronder klassieke muziek, jazz, latin en wereldmuziek. Deze crossover vormt ook de basis voor Stille Nacht Am Silbersee.Hij werkt regelmatig samen verschillende artiesten, onder andere Pat Metheny, Eric Vloeimans en Mariza. Daarnaast is hij een veelgevraagd componist voor orkesten, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en het Metropole Orkest. Zijn muziek was te horen op toonaangevende festivals zoals het North Sea Jazz Festival en het Holland Festival. In 2017 heeft hij de prestigieuze Boy Edgar Prijs gewonnen.
 
Libretto
 
Joachim Robbrecht(1979) werkt als toneelschrijver, regisseur en performer. Vanaf 2006 maakte hij eigen voorstellingen, bij onder andere Wunderbaum en Dood Paard en een reeks jeugdstukken voor Toneelgroep Oostpool, die bekroond werden met Zilveren en Gouden Krekel. In 2019 maakte zowel Toneelgroep Oostpool als NTGent een stuk van zijn hand. Robbrecht graaft voor zijn werk diep in historische en politieke lagen die de voedingsbodem voor onze hedendaagse mentaliteit uitmaken. 
Eerder schreef Robbrecht voor Silbersee de tekst voor de kindervoorstelling Lev, een samenwerking met Theater Sonnevanck. Voor Stille Nacht Am Silbersee schreef hij samen met Artun Alaska Arasli het libretto.
  
Performers
 
Jawa Manla(1996) is één van de grootste muzikale talenten van Syrië. Op jonge leeftijd tourde ze al als professioneel muzikant door Egypte, Libanon, Oman en Turkije. Ze trad op met gerenommeerde orkesten en kreeg les van de allergrootste ud-spelers. In 2009 won ze tijdens een prestigieus internationaal ud-concours een beurs die haar in staat stelde om les te krijgen van de Libanese ud-grootmeester Sharbel Rohana. Manla heeft een eigen ensemble, genaamd Ensemble Qasyon. Daarnaast werkte ze samen met onder andere het Nederlands Blazers Ensemble en Caravan.
 
Raphaela Danksagmüller(1971) voltooide haar studie blokfluit cum laude, waarna ze haar studie voortzette aan het Conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe. Vervolgens studeerde Danksagmüller duduk bij Gevorg Dabaghyan in Yerevan, Armenië. Danksagmüller speelde als gast o.a. bij het Nederlands Blazers Ensemble, het Residentie Orkest, het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Ballet Orkest en het Bratislava Opera Orchestra. Ze koestert een diepe fascinatie voor traditionele muziekinstrumenten, in het bijzondere herdersinstrumenten zoals de Armeense duduk en de Slowaakse fujara. Bij Silbersee was ze eerder te zien in de voorstelling Dido Dido. 

Duurzame Scenografie

Silbersee hecht grote waarde aan op een respectvolle manier omgaan met de planeet. In onze beleidsplannen voor 2021-2024 kondigden wij de grote ambitie aan om uiterlijk in 2027 CO2-neutraal te produceren. Die ambitie voeren we door in het gehele productieproces, van vervoer tot aan catering en bij Stille Nacht am Silbersee komt deze ook op het toneel tot uiting. In het lichtontwerp van de voorstelling wordt gebruik gemaakt van energiezuinig LED-licht. Daarnaast zijn de armaturen van deze lampen vervangen voor herbruikbare, biologisch afbreekbare elementen, die ook bijdragen aan een bijzondere en theatrale sfeer. Het gehele lichtontwerp is zo compact dat het in één vakantiekoffer met het gezelschap meereist in de trein. Op deze manier wordt duurzaam omgegaan met energiebronnen en bouwt Silbersee aan bewustzijn en concrete doelstellingen voor een zo klein mogelijke voetafdruk in 2027.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen