De Vloer Op

Stefan de Walle e.a.
Naar het gelijknamige televisie programma
di 26 okt 2021 20:00
di 26 okt 2021
20:00
  • di 26 okt 2021
    20:00
    Incl. garderobe, koffie/thee vooraf en (pauze)drankje
    Wilminktheater , Enschede
    Wilminktheater PAY. Zaal

De theaterversie van het populaire programma

Al jaren is het televisieprogramma De Vloer Op van omroep HUMAN een hit. Actuele maatschappelijke en relationele dilemma’s worden in een improvisatieopdracht gegoten door regisseur Peter de Baan. De acteurs werken vervolgens met elkaar de scènes uit, onvoorbereid. De improvisaties zijn vaak uitermate geestig, ontroerend, herkenbaar of confronterend.

Ook de theaterversie wordt geleid door Peter de Baan. Naast zijn gebruikelijke inbreng, zal hij ingaan op het vak van acteur. Wat bezielt mensen dit vak te kiezen? Hoe onthouden acteurs die lappen tekst? Oftewel: een kijkje in de keuken in combinatie met die altijd weer boeiende improvisaties door een groep bekende acteurs.

In wisselende samenstelling: o.a. Anna Raadsveld, Fabian Jansen, Sophie van Winden, Thomas Cammaert, Stefan de Walle, Saskia Temmink, Vincent Croiset, Eva van der Gucht, Guido Spek, Oda Spelbos, Marie Louise Stheins, Sieger Sloot.

 Theaterpraat

Dilemma’s met Oda Spelbos | De Vloer Op & Bonita Avenue

Oda Spelbos staat dit seizoen tweemaal in het Wilminktheater: eerst op 26 oktober met de improvisatieshow De Vloer Op en in januari met de première van de toneelbewerking van Peter Buwalda’s Bonita Avenue. Waar ligt haar hart nu echt? We dagen Oda uit aan de hand van zeven dilemma’s. 

I Improvisatietheater of teksttoneel?

‘Moeilijk. Ik hou heel erg van taal, van lange mooie zinnen die je je eigen moet maken. Dat je het over je lippen krijgt alsof je de zinnen daar ter plekke zegt. Die grip krijg ik door de gedachte achter de zinnen te pakken. Improvisatie is ook een moeilijk vak, maar dat ligt net iets anders: dan moet je grip houden op de situatie die je speelt. Alleen, qua uitdaging kies ik dan toch liever voor teksttoneel. Mijn droomvoorstelling om nog te spelen is Medea. En een heel goede komedie. Grappen timen is ontzettend lastig. Daarom zijn repetities voor komedies vaak erg serieus, terwijl je bij drama’s vaak een luchtige sfeer hebt.’ 

II Een gloednieuwe tekst of repertoiretoneel?

‘Godsamme. Alle twee hebben leuke kanten. Een nieuwe tekst is altijd een wereldpremière. Maar ik ga nu voor repertoiretoneel, omdat ik dat niet vaak doe. Simpelweg om die reden. Volgend jaar doe ik weer een repertoirestuk: Het Zuiden van Julien Green, geregisseerd door Olivier Diepenhorst. Dat komt uit de 20e eeuw. Ik ben altijd benieuwd naar de interpretatie van de regisseur. 

III Stefan de Walle (van De Vloer Op) of Hajo Bruins (van Bonita Avenue)?

‘Hajo Bruins. Ik heb al vier keer zijn vrouw op het podium gespeeld, zoals bijvoorbeeld in Achter het Huis, de Anne Frank-voorstelling. Dat lijkt op geen manier op mijn huwelijk, hoor. Hajo is een luide papegaai en mijn man is gereserveerd. Het enige wat ze delen is humor.’ 

IV Televisie of toneel?

‘Hiervan vind ik dat ik niet hoef te kiezen. Het is allebei heel anders, mag ik zeggen na 15 jaar werkervaring in beide sporen. Theater is minder vluchtig en de verhalen gaan dieper. En het tempo is er trager. Dat is heerlijk. Daar heb je bijvoorbeeld tijd om in de file te staan. Op de set niet. Daar moet ik om 06:00 klaarstaan en scherp zijn. Zeker nu ik bij Flikken Maastricht ook regisseer moet ik steeds goed voorbereid zijn. Veertig man wachten op hoe jij je shots wil hebben.’

V Improvisatieshow De Vloer Op of improvisatietelevisieprogramma Glad IJs?

‘De Vloer Op. Van Glad IJs kan ik mij weinig herinneren. Ik had steeds paniekaanvallen vanwege mijn erg zieke vader. Dat maakt improviseren niet leuk. Nou ja, bij Glad IJs. Het fantastische aan De Vloer Op is ook dat het niet altijd grappig hoeft te zijn. Stefan de Walle speelden laatst met Alex Hendrickx een scène over de situatie in Afghanistan. Dat was bloedserieus.”

VI Spelen in Achter Het Huis (over Anne Frank) of spelen in Bonita Avenue? 

‘Bonita Avenue. Dat moet ik zeggen, zelfs al zou ik dat niet vinden, natuurlijk. Coen Caris heeft het script geschreven en ik vind dat hij aan de vrouwenrollen mooie lagen heeft toegevoegd. Ook de Vuurwerkramp speelt een grote rol. Dat zeg ik op basis van onze eerste lezing voor de zomer. We beginnen in november met repeteren. Achter het Huis, een voorstelling over Anne Frank, was ook fijn: Ilja Leonard Pfeiffer gaf mij de lange zinnen waarmee ik technisch als acteur aan de slag mocht.’

VII Tranen van het lachen of tranen van verdriet?

‘Liever lachen natuurlijk! Oh, voor publiek? Nou, dan allebei. Dat je van het lachen van de stoel valt en later weer ontroerd raakt. De film Druk van Thomas Vinterberg krijgt dat voor elkaar.’

Bekijk de aflevering van Theaterpraat met Oda Spelbos hieronder: 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen