Gershwin Celebration

Beets Meutgeert Jazz Orchestra ft. Izaline Calister
do 4 nov 2021 20:00
do 4 nov 2021
20:00
  • do 4 nov 2021
    20:00
    Incl. garderobe, koffie/thee vooraf en (pauze)drankje
    Wilminktheater , Enschede
    Wilminktheater PAY. Zaal

Beets Meutgeert Jazz Orchestra maakt en speelt nieuwe bewerkingen die op smaak worden gebracht door de eigenzinnige draai van de bevlogen orkestleden. Iedere keer grijpen ze een ander thema bij de kladden met verrassend samenspel, betoverende solo’s en uiteraard vlijmscherpe swing. Dit keer staan de herkenbare en lekker in het gehoor liggende melodieën van George Gershwin centraal.  
 
Gerwin haarscherp in beeld 
Meer dan tachtig jaar na zijn dood raakt de krachtige muziek van Gershwin nog steeds de gevoelige snaar. In de originele aanpak van het Beets Meutgeert Jazz Orchestra komt oerkracht van zijn muziek op een nieuwe manier haarscherp in beeld. Natuurlijk komen delen uit Porgy and Bess aan bod, afgewisseld met songs uit musicals. Ook Rhapsody in Blue wordt letterlijk en figuurlijk nieuw leven ingeblazen. We garanderen je een caleidoscopische muzikale ervaring waarin alle facetten van muziek maken en muziek beleven worden benut.  
 
Izaline Calister 
Van verstilde emotie via rijke melancholische romantiek naar onstuimige overvloed en blijdschap - wereldster Izaline Calister voelt zich als een vis in het water tijdens dit swingende muziekspektakel. Haar stem en interpretaties krijgen de perfecte voedingsbodem met de orkestraties van Meutgeert en de uitdagende begeleiding van Beets. 
 
De pers over dit programma 
“ De stukken van Gershwin krijgen een vorstelijke, maar ook degelijke behandeling met mooie tempowisselingen en klinkende improvisaties. Als pianist staat Peter Beets op eenzame hoogte, als begeleider en solist. Hij heeft een prachtige touche en weet de essentie van de melodie exact te raken.”  
Jazzflits, Sjoerd van Aelst 
 
Beets Meutgeert Jazz Orchestra 
In 2010 werden ze samen onderscheiden met een Edison voor hun werk met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Nu staan ze samen aan het roer van Beets Meutgeert Jazz Orchestra; een platform voor een nieuwe generatie jazzmusici. Deze achttienkoppige bigband bestaat naast Meutgeert als bandleider en Beets op de vleugel, uit jong aanstormend jazztalent. Hun repertoire is geworteld in de traditionele jazz, is beïnvloedt door klassieke muziek en is altijd eigentijds en swingend. 

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Gershwin kan niet vaak genoeg gevierd worden

Het concert van de bigband van arrangeur Henk Meutgeert en pianist Peter Beets  met zangeres Izaline Calister staat in het teken van muziek van George Gershwin (4 november). En het moet raar lopen als er bij de komende concerten in de serie ‘Peter Beets Invites’ geen Gershwin-song voorbij komt. De wereld kan niet zonder het oeuvre van George Gershwin en de jazz al helemaal niet. 
  
Door Ton Ouwehand 
  
Hij overleed in 1937 nog voor zijn veertigste, maar de muzikale erfenis van George Gershwin  
is altijd springlevend gebleven. De aanwezigheid zijn imposante muzikale kan dan ook niet  
vaak genoeg worden gevierd. Beatles-producer George Martin deed dat bijvoorbeeld bijna  
dertig jaar geleden door onder de noemer ‘The Glory of Gershwin’ een project te lanceren  
waarin de toonaangevende popmusici van die tijd een Gershwin-song vertolkten:  
Sting, Elvis Costello, Elton John, Kate Bush, Sinéad O’Connor, Robert Palmer, Peter Gabriel,  
Meatloaf, Jon Bon Jovi en een handvol anderen. Dan had je natuurlijk sinds de jaren vijftig ‘ 
Ella Fitzgerald sings Gershwin’ (zes elpees) en ‘Peter Sellers sings George Gershwin’ (zestien seconden). 
 
De composities die George Gershwin schreef zitten verankerd in de muziekgeschiedenis.  
Dat geldt voor zijn klassieke werk (Rhapsodie in Blue, Concerto in F, American in Paris,  
Opera Porgy & Bess) maar zeker ook voor de musicals waarvan hij de muziek schreef en  
de voor de honderden songs die hij schreef, vele op tekst van zijn broer Ira. 
Het zijn die songs die door de jazzwereld zijn geadopteerd, omdat de jazzmuzikant  
met dat repertoire alle kanten op kan. Het gaat bij Gershwin altijd om aansprekende melodieën  
met een interessante spanningsboog die als vanzelf tot improvisatie leiden. Gershwins songs  
zijn een bron van inspiratie. 
 
Mooi dat de nieuwe bigband van Peter Beets en Henk Meutgeert repertoire van Gershwin centraal  
Stelt in hun programma van 4 november: Gershwin Celebration. De twee naamgevers van de band  
vertegenwoordigen op hun beurt ijkpunten van de Nederlandse jazzgeschiedenis.  
Meutgeert als arrangeur en orkestleider en Beets als een van de meest veelzijdige virtuoze pianisten.  
Als zangsolist staat Izaline Calister die avond op het podium. Ze kwam van Curaçao naar Groningen  
om economie te studeren, maar kon het zingen niet laten. Ze belandde op het conservatorium en  
werd daarvandaan opgepikt door pianist Jasper van ’t Hof, die voor een wereldtournee  
van zijn destijds  razendpopulaire jazzband Pili Pili een zangeres nodig had.  
En zo werd Izaline Calisiter de opvolger van Angelique Kidjo. 
  
Een Gershwinprogramma van een bigband vol jonge honden, met twee geroutineerde leiders en 
een zangeres met een enorme staat van dienst. Welke stukken van Gershwin die avond zullen klinken?  
Summertime, The Man I Love, I Got Rhythm, But not for me, A foggy day, Someone to watch over me.  
Althans dat zou zomaar kunnen. 
  
Of er Gershwinsongs aan te pas komen in de serie Peter Beets Invites? Het zou best kunnen,  
het is niet onwaarschijnlijk, maar met zo’n vraag moet je Peter Beets vooraf niet lastigvallen.  
Bij deze concerten gaat het om muzikaal avontuur rond Beets en een muzikale gast.  
De eerste gast in de serie was hammondorganist Sven Figee. Dat concert liep uit een feestavond  
vol muzikaal vuurwerk. 
  
Het concert met trompettist Ruud Breuls, op 20 oktober zal van een heel ander kaliber zijn.  
Breuls is een een lyrische trompettist, solist bij de WDR Bigband en het Metropole Orkest. Weer heel  
anders dan Hans Dulfer op 18 november. Dulfer, ook wel ‘de grote bek van de Nederlandse jazz’ genoemd,  
heeft het leukste jazzboek op zijn  naam staan (Jazz in China) en is verwekker van de enige  
Nederlandse muzikant die met Prince speelde (Candy). Dulfer is inmiddels meer dan tweemaal  
zo oud als Gershwin ooit werd, maar in zijn hart is hij altijd een jonge hond met de tenorsax gebleven. 



Terugblik: Peter Beets en Sven Hammond, jazz zoals jazz is bedoeld

Toen ik pianist Louis van Dijk ooit tijdens een interview de vraag stelde of hij zich iets aantrok van recensies, zei hij ‘in principe niet.’ Maar, ging hij verder, hij had zich vreselijk opgewonden over een recensie in Het Parool, waarin stond dat  hij tijdens een concert had aangetoond dat ‘ook een welgestelde de blues kon hebben’. Dat had hem diep geraakt, dat maakte hem heel boos.

Door Ton Ouwehand 

Ik was te laf om te zeggen dat die zin niet in Het Parool had gestaan, maar in Tubantia. En dat ik het had geschreven. Het was een telefonisch interview en als ik de schuld op me nam, zou hij de verbinding verbreken. Ik liet het zo. Ik was er destijds helemaal niet op uit geweest om Louis van Dijk te beledigen Het was een variant van mijn opvatting over muziek die ik nog steeds huldig.

Ik onderscheid twee soorten muziek: echte en onechte muziek.
Daar was ik na jarenlang bezoeken van Afrikafestival in Hertme achter gekomen. Je zag daar soms muzikanten die niet staat waren hun gitaar te stemmen. Ze zongen vals, maar met zo’n passie, zo’n urgentie, dat je zeker wist dat ze daar stonden omdat ze niet anders konden. Als ze niet in Hertme hadden gestaan, hadden ze zeker iets vergelijkbaars gedaan in het Afrikaanse dorpje waar ze vandaan komen.

Hun muziek fungeerde voor ze als geestelijke overleving. Dan kom je met de opmerking dat het slechte muziek is, niet ver. Het is echte muziek, het is puur het gaat over de uitvoerder zelf. Heel wat anders dan de format-muziekjes waar ze in Volendam en bij de TROS zo dol op zijn. Misschien muzikaal wel goed gemaakt, maar uitsluitend met in het achterhoofd dat het mogelijk scoort. En zo niet, dan zorgen we dat het scoort. Dat noem ik ‘onechte’ muziek. Ik geloof Chantal Janzen of Jan  Smit niet als die in een liedje treuren om een dood hondje, een onbeantwoorde liefde of een tuintje op hun hoofd.

Dat wilde ik in die recensie duidelijk maken. Louis van Dijk, die goed verdiende, die in jazzkringen niet al te serieus genomen werd door commerciële uitstapjes, die kon wel degelijk de blues hebben. Blues was niet iets dat voorbehouden was aan arme onderdrukte zwarte mannetjes die  na een dag keihard uitgebuit te zijn op een plantage op hun veranda hun onvrede van zich afzongen. Het was echte muziek van Louis van Dijk, had ik zelf vastgesteld. En hij was er boos over.
 
Heeft dit iets met Peter Beets te maken? In principe niets. Hoogstens dat Louis van Dijk een van zijn eerste leermeesters was. Maar pas het onderscheid tussen ‘echte’ of ‘onechte’ muziek eens toe op de twee hoofdrolspelers van de nieuwe serie in de Kleine Willem waarin: Peter Beets muzikanten ontmoet. Ik kende Sven Figee alias Sven Hammond als iemand die op zijn gelijknamige instrument bij het indrukken van een akkoord of notenreeks een gezicht kan trekken alsof het hem moeite kost deze speciale persoonlijke gevoelens met een publiek te delen. Geloofde ik hem? Eerlijk gezegd niet altijd. Terwijl Peter Beets bij vergelijkbare noten kan ogen als iemand die ondertussen ook nadenkt of hij wel genoeg sinaasappelen in huis heeft. Straalt dat urgentie uit? Ook niet altijd.

De ontmoeting leverde echter een avond vol echte, pure, urgente muziek op. Jazz zoals jazz is bedoeld. Waarbij de twee hoofdrolspelers, gesteund door een zeer adequate ritmesectie elkaar voortdurend inspireerden. Figee die in zijn begintijd enorm tegen de vier jaar oudere Beets had opgezien, benutte deze avond uitgebreid de mogelijkheid om zijn specifieke speelstijl optimaal in te zetten. En Beets die op piano, elektrische piano en synthesizer alles kan, speelde alleen wat er op het moment toe deed. Waar het moment om vroeg. Hij vatte het zelf goed samen: ‘als we morgen met dezelfde muzikanten, dezelfde stukken spelen dan krijg je een volkomen ander concert.’

Echte  muziek, respectvol omgaan met de erfenis van Dizzy, Duke Ellington en Herbie Hanock, waarbij niemand in de zaal de indruk had dat de muzikanten extra hun best deden omdat Matthijs van Nieuwkerk op de eerste rij zat. Als dat niet het geval was geweest had Beets hoogstens de opmerking weggelaten dat hij een plaat van Aznavour op de draaitafel heeft liggen.
Maar misschien ook niet.
 
Peter Beets ontmoet... is nog te zien op 18 november met Hans Dulfer.

 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen