Before/After

NITE (Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni , Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag)
vr 19 nov 2021 20:00
vr 19 nov 2021
20:00
  • vr 19 nov 2021
    20:00
    Incl. garderobe, koffie/thee vooraf en (pauze)drankje
    Wilminktheater , Enschede
    Wilminktheater PAY. Zaal

Grote gevoelens op de viekante millimeter 

Before/After is de nieuwste voorstelling van NITE en zoomt in op het kleine en alledaagse in de levens van gewone mensen. De meeste levens zijn helemaal niet groots en meeslepend, maar daardoor niet minder interessant. Before/After is een magisch-realistische mozaïekvoorstelling waarin verschillende levensverhalen met elkaar verweven worden.

Dat resulteert in een overweldigend visueel spektakel dat lang resoneert.Before/After begint in de badkamer van een oudere vrouw (Bien de Moor). Langzaam nemen herkenbare herinneringen aan een weinig imposant leven de ruimte over. En zijn die herinneringen eigenlijk nog van haarzelf of schetst ze net zo goed de herinneringen aan andere levens?

Een ensemble van 35 dansers, acteurs en muzikanten laten in een filmische sfeer een stroom van gedachten tot leven komen waarbij de momenten voor, en na een gebeurtenis blootgelegd worden.

Wat als het leven net anders was gelopen? Het universum van kleine, herkenbare verhalen uit het stuk Vorher/Nachher van Roland Schimmelpfennig neemt concrete vormen aan in de regie van Guy Weizman. Live op het podium ontstaat een film die letterlijk inzoomt op het lichaam en leven van een oudere vrouw.

“We zijn er heel erg aan gewend dat films of theatervoorstellingen over iets episch en groots moeten gaan. Maar ons dagelijkse leven gaat meestal meer over de kleine dingen van je kleine leven. En juist daar schuilt het diepmenselijke in.” – Guy Weizman

Boek nu ook de inleiding vooraf!

Credits

Regie: Guy Weizman
Tekst: Roland Schimmelpfennig
Choreografie: Roni Haver
Acteurs en dansers: Bien de Moor, Adam Peterson, Sarah Janneh, Igor Podsiadly, Sofiko Nachkebiya, Olaf Ait Tami, Joost Bolt, Dionne Verwey, Rosie Reith
Kostuums: Maison the Faux
Decor: Ascon de Nijs
Lichtontwerper: Maarten van Rossem
Vertaling: Tom Kleijn
Componist: Luke Deane (compositie tot stand gekomen met hulp van Fonds Podiumkunsten)

Muziek
Asko|Schöberg: Daan van Koppen, Wilco Oomkes, Berber Heerema, Joost Geevers, Chloë Abbott, Vitaly Medvedev
Slagwerk Den Haag: Reggy van Bakel

Interview met regisseur Guy Weizman

GUY WEIZMAN – BEFORE/AFTER 
 
“Ieder leven verdient het in gelijke mate om gevierd te worden.” 
 
In oktober gaat de voorstelling Before/After in première, een grootse NITE-productie met dans, spel, live muziek, live film en een cast van ruim veertig mensen, onder regie van Guy Weizman. Een visueel overdonderende mozaïekvertelling, rondom een ‘gewoon’ leven van een ‘gewone’ vrouw, gebaseerd op de tekst van de Duitse toneelschrijver Roland Schimmelpfennig. Eigenlijk zou de voorstelling anderhalf jaar geleden al de theaters ingaan, maar op de dag van de eerste try-out, op 11 maart 2020, kwam als een mokerslag het bericht dat het openbare leven op slot ging, vanwege de uitbraak van Covid-19 in Nederland.    
 
Daar stond de voorstelling. All dressed up…

--- and ready to party, without music, ja. Het was een superzwaar moment, omdat het me was gelukt om het niet te zien aankomen. Ik was zo bezig met die productie, we zaten in een snelkookpan met zoveel mensen, het was een mega-complexe operatie. De laatste weken was ik alleen maar bezig om het beest tot leven te brengen, als een soort Frankenstein. Toen het nieuws ons bereikte, was het alsof iemand plotseling alle ramen wijd open zette. Er was ineens heel veel licht, de realiteit kwam keihard binnen.  
 
Ik heb één schreeuw gegeven. Een hele harde ‘Fuuuuuck!’.  
Maar dan besef je ook weer snel je rol als leider. Het is een productie met heel veel mensen, heel veel jongen mensen ook, dus je weet wat je moet doen: rustig blijven en vertrouwen houden.  
 
We zijn meteen de voorstelling gaan filmen, om die eventueel nog op een andere manier te kunnen tonen, en ook om alles goed vast te leggen, voor het geval we de voorstelling ooit zouden gaan hernemen. Daarna ben ik een week in mijn bed blijven liggen, onder de dekens.  
 
Toen ik opstond dacht ik: er is zoveel creatief kapitaal binnen ons bedrijf, daar ligt het antwoord. Samen zijn we gaan denken: waar gaan we onze energie op richten, hoe kunnen we ons bestaansrecht blijven claimen? Ik ben maar gewoon begonnen, stap voor stap, vanuit mijn liefde voor het vak en voor de mensen, om ze te blijven inspireren en erbij te houden. En ik was zo verrast en ontroerd door wat er gebeurde: er was nog niet eens een plan, maar het werd al door iedereen omarmd. De afgelopen vijftien jaar heb ik ongelofelijk geïnvesteerd in het ensemble en het kantoor en het hele team, in het familiegevoel, en nu zag ik wat dat had opgeleverd: een hand, met vingers die afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen, maar die ook een sterke vuist kan maken en voor iets kan vechten.

Het heeft onder andere geresulteerd in het NITE Hotel, een digitaal platform voor online theater.

Ik heb, zoals veel mensen waarschijnlijk, een la met plannen en dromen. Een van die dromen ging over internet. Ik had er al vaak over nagedacht hoe theater daar een plek zou kunnen innemen. En ineens was er een goede reden om dat te gaan uitvinden. Met de hulp van heel veel fantastische mensen hebben we het NITE Hotel ontwikkeld, een interactief online theater, inclusief een lobby en een bar, in een game-like omgeving. We openden met de filmregistratie van Before/After en hebben er sindsdien vele andere voorstellingen en performances vertoond, zoals de grote productie Swan Lake. Het NITE Hotel is geen tijdelijke vervanging van het echte theater, maar een blijvende nieuwe kunstvorm, waarmee we een breed en internationaal publiek kunnen bereiken. 
 
Maar nu gaat Before/After dus alsnog echt het theater in! Met een extra lading, lijkt me, na wat we de laatste tijd hebben meegemaakt. Alleen al de titel: ‘Before/After’. 

Absoluut. Alles is veranderd door de pandemie. Er is echt een voor en na – hoewel het helaas nog niet voorbij is. Maar er is nog iets waardoor het voor mij extra lading heeft gekregen. Ik heb de voorstelling destijds gemaakt als een ode aan een oudere vrouw. En die vrouw is in de tussentijd gestorven. Mijn moeder. Ze is gevallen in de badkamer en een week later overleden in het ziekenhuis.  
Before/After gaat over een vrouw die in haar badkamer terugblikt op haar leven. Het was al een persoonlijke voorstelling, maar die is nu nog veel persoonlijker. Het idee van een hotel als metafoor voor het leven, als een locatie waar mensen tijdelijk verblijven... het is allemaal zwaarder geworden. 
 
Maar voor geen kunstenaar is het nieuws dat het leven en het theater elkaar waarmaken, elkaar vormgeven.  
 
Zie je er tegenop?  

Nee, ik zie er niet tegenop, ik heb er zin. maar ik vind het wel spannend. Ik heb nog geen idee wat het met mij gaat doen, als we beginnen met repeteren en ik Bien (De Moor, red.) weer in de badkamer zie staan. Maar als het iets met me gaat doen, dan zal zich dat manifesteren in de voorstelling.   
 
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon mijn vakmanschap om de voorstelling over het voetlicht te brengen. Dat eist dat ik op mijn professionele stoel ga zitten. Ik ben ontzettend blij dat we de productie alsnog kunnen laten zien. Het is een van de mooiste, ontroerendste en indrukwekkendste dingen die we ooit hebben gemaakt.  
 
Het is een poging om de rijkdom te laten zien van het leven van een ‘simpele’ vrouw – ze heeft geen revolutie veroorzaakt, ze heeft geen nobelprijs gewonnen, ze heeft gewoon haar leven geleid. Een leven dat even rijk is als ieder ander leven dat ooit geleefd is. Goed of slecht, lang of kort, in de openbaarheid of in de schaduw, ieder leven is evenveel waard en even interessant. Je kunt levens niet intrinsiek wegen. Ieder leven verdient het in gelijke mate om gevierd te worden.  
We verbeelden het leven van deze vrouw met zoveel mogelijk techniek, creativiteit en mensen; met spel, dans, muziek, film, licht en decor. Met alles wat nodig is, om haar leven te eren. En daarmee het leven van iedereen. 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen