Pocketopera La Traviata

Nederlandse Reisopera
Worden wie je werkelijk bent
do 18 nov 2021 20:00
do 18 nov 2021
20:00
  • do 18 nov 2021
    20:00
    Incl. garderobe, koffie/thee vooraf en (pauze)drankje
    Wilminktheater , Enschede
    Wilminktheater PAY. Zaal

Pocketversie en bewerking van de opera (1853) van Giuseppe Verdi. Het libretto van Francesco Maria Piave is gebaseerd op de roman La dame aux camélias uit 1848 van Alexandre Dumas.  
 

Bewerking van Verdi’s bekende operaklassieker waarin we de innerlijke zoektocht en strijd tegen vooroordelen volgen van trans vrouw Violetta. Een verhaal dat voor iedereen herkenbaar is, we zijn immers allemaal op zoek. Naar onszelf, naar een hoger doel, naar erkenning en herkenning. Hoe ga je om met de vooroordelen en meningen van anderen? Hoe kun je dan toch worden wie je werkelijk bent? 
 
‘La traviata’ betekent letterlijk ‘de dolende’. We volgen de innerlijke zoektocht en de strijd tegen maatschappelijke vooroordelen van hoofpersoon Violetta Valéry. 
Bijzonder is dat dit niet slechts een ingekorte versie van de bekende opera is, maar dat regisseur Dorike van Genderen een nieuw verhaal heeft gecreëerd rond de figuur van Violetta. In deze productie is zij een trans vrouw – geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Lili Elbe (geboren als Einar Wegener), een van de eerste mannen die in de jaren '30 geslachtsveranderende operaties onderging. 
 
Waar Violetta in Verdi’s tijd door schaamte en vooroordelen omgeven was omdat zij een ‘courtisane’ was, valt Violetta in deze productie ten prooi aan hetzelfde gevoel van schaamte en maatschappelijke afwijzing omdat ze zich gevangen voelt in een verkeerd lichaam. Beide Violetta’s  zoeken bevrijding, de vrijheid om zichzelf te kunnen zijn en vinden die verlossing uiteindelijk. 

Het verhaal 
We maken kennis met Violetta (nog in mannengedaante) en zijn vrouw Annina. Op een feest maakt Violetta kennis met de aantrekkelijk Alfredo Germont, die al maanden heimelijk verliefd op Violetta  
is. Violetta is erg gecharmeerd van Alfredo, maar wijst een relatie in eerste instantie af omdat hij zijn transitie naar vrouw nog niet afgerond heeft. Toch vallen Violetta en Alfredo uiteindelijk voor elkaar.  
 
Alfredo’s vader, Giorgio Germont, keurt de relatie echter wel af.  Hij is bang dat zijn dochter Elba hierdoor geen goed huwelijk kan sluiten en vraagt Violetta om te breken met Alfredo.  
Violetta is geraakt door de onschuld van de jonge Elba, stemt toe en beëindigt haar relatie met Alfredo. Deze is hier woedend over en neemt wraak! 
 
Rond het ziekbed van Violetta verzamelen zich alle personages in haar leven. Violetta weet dat ze stervende is, maar ze is niet bedroefd.  
Ze is nu immers wie ze al die jaren al werkelijk was.    

Credits

Muzikale leiding Alistair Digges 
Regie   Dorike van Genderen  
Decorontwerp  Juli Weideli 
Kostuumontwerp Julie Weideli 
Lichtontwerp  Tim van ‘t Hof 
Violetta Valéry  Aylin Sezer 
Alfredo Germont José Romero   
Giorgio Germont Aleš Jenis 
Annina   Liza Lozica Vjera 
Dottore Grenvil  Alexander de Jong 
Elba 1   Zoe ’t Hooft 
Elba 2   Sarah Konig 
 
Begeleiding  Ensemble van acht musici op het toneel 

Deze opera is de tweede productie in de serie Reisopera Concept Challenge. De eerste productie in dit meerjarig talentprogramma was Jevgeni Onjegin (november/december 2019).  

Lengte: 90 minuten, zonder pauze 
Taal: gezongen in het Italiaans, met Nederlandse boventiteling 

“Durf jezelf te zijn” - het concept van regisseur Dorike van Genderen 
De kern van deze versie van La traviata is samen te vatten in een citaat van psychoanalyticus Erich Fromm: 'Worden wie je naar mogelijkheid reeds bent'. De reis die de hoofdpersoon Violetta aflegt, zowel psychologisch als lichamelijk, staat centraal. ‘La traviata’, de dolende, de zoekende die, aan het eind van een lange uitputtende reis, haar bestemming vindt. 
Het is een verhaal van een zoektocht waarin iedereen, jong en oud, elementen zal herkennen. Iedereen is in wezen op zoek. Naar zichzelf, naar een hoger doel, naar erkenning en naar herkenning. 
Eenieder heeft te maken met meningen, oordelen, veroordelingen. Eenieder levert een persoonlijke strijd. In onszelf, binnen de samenleving. Voor onszelf of voor een ander. 

 
Regisseur Dorike van Genderen: “Het is misschien moeilijk om te geloven dat de nu zo geliefde en een van de meest gespeelde opera's heden ten dage, La traviata, bij de première in 1853 voor een groot schandaal zorgde. Het was te realistisch en Verdi koos voor een demi-monde als heldin, een vrouw van twijfelachtig allooi. En daarmee hield hij de gemeenschap een spiegel voor. 
Die spiegel is inmiddels verdwenen. Het verhaal is bekend en we stellen onszelf geen vragen meer bij het zien van dit liefdesdrama.” 
 
Transgenders 
Dorike van Genderen ging op zoek naar een meer eigentijdse equivalent van een relatie die moeilijk stand kan houden. Een liefde die kan bezwijken onder de druk van buitenaf van vaders, moeders, vrienden en het openbare leven. Ze vond haar inspiratie bij de trans community. Dit is een groep die nog steeds moet vechten voor hun gelijkwaardige plek in deze maatschappij.  
Van Genderen: “Nederland presenteert zich graag als een progressief land. Een land waar iedereen zich, ongeacht sekse, religie en huidskleur, geaccepteerd weet. Maar dat blijkt helaas niet altijd waar te zijn. Wettelijk gezien wel, maar sociaal gezien strijden bijvoorbeeld transgenders en transseksuelen nog iedere dag voor hun bestaansrecht. Nadat ze eerst psychologisch en lichamelijk met zichzelf een gevecht zijn aangegaan, moeten ze daarna vechten voor hun plek in de samenleving. En de partners van transmannen en transvrouwen moeten net zo goed een strijd leveren. Ook zij stuiten op groot onbegrip.” 
 
“Daarom is Violetta in dit concept een trans vrouw. In het begin zien we haar nog als man maar ze geeft zich al uit als vrouw. Aan het einde heeft ze de geslachtsveranderende operatie ondergaan en is ze lichamelijk geworden wat ze geestelijk al was, een vrouw.” 
 
 
 
 
  
Links Einar Wegener en rechts als transvrouw Lili Elbe 
 
Worden wie je bent 
Tijdens het maken van dit concept kwam bij Van Genderen steeds deze quote van psychoanalyticus Erich Fromm naar boven: 'Worden wie je naar mogelijkheid reeds bent'. Dat is de kern van dit concept. Van Genderen: “Ze is zoekende geweest, dolende, ‘la traviata’ en aan het eind heeft ze haar bestemming gevonden. Dat ze aan de complicaties van de operatie overlijdt is tragisch. Maar zij is gelukkig, omdat ze zal sterven als vrouw.” 
 
Dialoog 
“Het zou mooi zijn als de voorstelling een gedachtewisseling, een dialoog op gang zal brengen en tot meer begrip zal leiden. Meer begrip voor het ingrijpende proces waarin mensen in een transitie zich bevinden. Deze dialoog zou in deze tijd zeer wenselijk zijn.” 
 
 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen