Peter Beets invites...Ruud Breuls

Peter Beets & Ruud Breuls
Maandelijkse serie in de Kleine Willem
wo 20 okt 2021 20:30
wo 20 okt 2021
20:30
  • wo 20 okt 2021
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede
    Lulof Zaal

Hij is een geboren entertainer, die alleen al als hij opkomt de zaal weet te ‘pakken’, schrijft de Telegraaf over onze gastheer Peter Beets, pianist van wereldklasse met een grote voorliefde voor Jazz. Vanuit die liefde vindt hij het fantastisch om met andere bevlogen musici op avontuur te gaan om de fantasie te prikkelen en nieuwe muzikale smaken te creëren. 

Vandaag ontmoet Peter de fantastische trompettist Ruud Breuls, superster uit de jazz, blues en funk, die wereldwijd bekendheid geniet als solist bij grote orkesten als Metropole Orchestra, WDR big band en the Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

In deze nieuwe maandelijkse serie in de Kleine Willem bepalen Peter en de gastsolist samen welke nummers ze spelen en ook welke bassist en drummer ze naar Enschede meenemen, om het allemaal nog spannender te maken.

Maandelijkse serie in de Kleine Willem: bezoek ook 'Peter Beets invites... Hans Dulfer' op 18 november.

Terugblik: Peter Beets en Sven Hammond, jazz zoals jazz is bedoeld

Toen ik pianist Louis van Dijk ooit tijdens een interview de vraag stelde of hij zich iets aantrok van recensies, zei hij ‘in principe niet.’ Maar, ging hij verder, hij had zich vreselijk opgewonden over een recensie in Het Parool, waarin stond dat  hij tijdens een concert had aangetoond dat ‘ook een welgestelde de blues kon hebben’. Dat had hem diep geraakt, dat maakte hem heel boos.

Door Ton Ouwehand 

Ik was te laf om te zeggen dat die zin niet in Het Parool had gestaan, maar in Tubantia. En dat ik het had geschreven. Het was een telefonisch interview en als ik de schuld op me nam, zou hij de verbinding verbreken. Ik liet het zo. Ik was er destijds helemaal niet op uit geweest om Louis van Dijk te beledigen Het was een variant van mijn opvatting over muziek die ik nog steeds huldig.

Ik onderscheid twee soorten muziek: echte en onechte muziek.
Daar was ik na jarenlang bezoeken van Afrikafestival in Hertme achter gekomen. Je zag daar soms muzikanten die niet staat waren hun gitaar te stemmen. Ze zongen vals, maar met zo’n passie, zo’n urgentie, dat je zeker wist dat ze daar stonden omdat ze niet anders konden. Als ze niet in Hertme hadden gestaan, hadden ze zeker iets vergelijkbaars gedaan in het Afrikaanse dorpje waar ze vandaan komen.

Hun muziek fungeerde voor ze als geestelijke overleving. Dan kom je met de opmerking dat het slechte muziek is, niet ver. Het is echte muziek, het is puur het gaat over de uitvoerder zelf. Heel wat anders dan de format-muziekjes waar ze in Volendam en bij de TROS zo dol op zijn. Misschien muzikaal wel goed gemaakt, maar uitsluitend met in het achterhoofd dat het mogelijk scoort. En zo niet, dan zorgen we dat het scoort. Dat noem ik ‘onechte’ muziek. Ik geloof Chantal Janzen of Jan  Smit niet als die in een liedje treuren om een dood hondje, een onbeantwoorde liefde of een tuintje op hun hoofd.

Dat wilde ik in die recensie duidelijk maken. Louis van Dijk, die goed verdiende, die in jazzkringen niet al te serieus genomen werd door commerciële uitstapjes, die kon wel degelijk de blues hebben. Blues was niet iets dat voorbehouden was aan arme onderdrukte zwarte mannetjes die  na een dag keihard uitgebuit te zijn op een plantage op hun veranda hun onvrede van zich afzongen. Het was echte muziek van Louis van Dijk, had ik zelf vastgesteld. En hij was er boos over.
 
Heeft dit iets met Peter Beets te maken? In principe niets. Hoogstens dat Louis van Dijk een van zijn eerste leermeesters was. Maar pas het onderscheid tussen ‘echte’ of ‘onechte’ muziek eens toe op de twee hoofdrolspelers van de nieuwe serie in de Kleine Willem waarin: Peter Beets muzikanten ontmoet. Ik kende Sven Figee alias Sven Hammond als iemand die op zijn gelijknamige instrument bij het indrukken van een akkoord of notenreeks een gezicht kan trekken alsof het hem moeite kost deze speciale persoonlijke gevoelens met een publiek te delen. Geloofde ik hem? Eerlijk gezegd niet altijd. Terwijl Peter Beets bij vergelijkbare noten kan ogen als iemand die ondertussen ook nadenkt of hij wel genoeg sinaasappelen in huis heeft. Straalt dat urgentie uit? Ook niet altijd.

De ontmoeting leverde echter een avond vol echte, pure, urgente muziek op. Jazz zoals jazz is bedoeld. Waarbij de twee hoofdrolspelers, gesteund door een zeer adequate ritmesectie elkaar voortdurend inspireerden. Figee die in zijn begintijd enorm tegen de vier jaar oudere Beets had opgezien, benutte deze avond uitgebreid de mogelijkheid om zijn specifieke speelstijl optimaal in te zetten. En Beets die op piano, elektrische piano en synthesizer alles kan, speelde alleen wat er op het moment toe deed. Waar het moment om vroeg. Hij vatte het zelf goed samen: ‘als we morgen met dezelfde muzikanten, dezelfde stukken spelen dan krijg je een volkomen ander concert.’

Echte  muziek, respectvol omgaan met de erfenis van Dizzy, Duke Ellington en Herbie Hanock, waarbij niemand in de zaal de indruk had dat de muzikanten extra hun best deden omdat Matthijs van Nieuwkerk op de eerste rij zat. Als dat niet het geval was geweest had Beets hoogstens de opmerking weggelaten dat hij een plaat van Aznavour op de draaitafel heeft liggen.
Maar misschien ook niet.
 
Peter Beets ontmoet... is nog te zien op 20 oktober en 18 november.

‘Peter Beets invites …’: Elke maand een nieuw jazzavontuur 

Jazzpianist Peter Beets (Groenlo, 1971) speelde met bijna alle grote namen in de jazzwereld, van Chick Corea tot Rita Reys. Dit seizoen staat hij maandelijks op het podium in het Wilminktheater. In ‘Peter Beets invites…’ ontvangt hij zowel levende legendes als jonge talenten. 

Je carrière is te groot om hier even samen te vatten. Welk optreden is jezelf het meeste bijgebleven?

“Het zijn er twee. In 2003 speelde ik in het Concertgebouw met Elvin Jones, de drummer van John Coltrane. Dat is de man wiens platen ik altijd heb grijsgedraaid, tot op de dag van vandaag. Hij is de allerlekkerste en meest innovatieve drummer die ik ken. Het was zo hemels om met zo iemand samen te spelen. Bij jazz stel je je open, je maakt je kwetsbaar. Dat is eng maar heeft ook een mooie kant: het is alsof je hand in hand de oorlog ingaat. Met zo’n drummer als Jones was dat een heel bijzondere ervaring. Hij stuurde mij, ik kreeg de wind in de rug.”

En dat andere memorabele optreden?

“Dat was met gitarist Kurt Rosenwinkel, in 2016 in het Kurhaus. Hij heeft zich in alle stijlen verdiept en geeft daar een eigen moderne zwiep aan. George Benson, Pat Metheny, Django Reinhardt, Peter John Scofield, alles zit erin. Dat concert met Kurt staat trouwens op YouTube. Het is inmiddels door zoveel mensen bekeken dat ik nu ook in New York steeds meer word herkend.”

Je hebt het format van ‘Peter Beets invites…’ zelf bedacht. Wat is het idee?

“Bij het optreden met Kurt Rosenwinkel stuurde hij mij  vooraf zijn 35 favoriete muziekstukken, waarvan we er uiteindelijk samen een stuk of twaalf speelden. Zoiets doe ik dit seizoen ook in Enschede. Ik ben de host en nodig elke maand een nieuwe gast uit. De setlijst stel ik samen op basis van zijn of haar suggesties. Het wordt een heel wisselende menukaart van twee keer 45 minuten. Ik zoek daarbij de tegenstellingen in tempo en sfeer. Twee keer een biefstuk achter elkaar gaat vervelen. Voor jonge talenten is het leuk om te ontdekken hoe ik hen zie. Gearriveerde namen zoals Sven Hammond of Hans Dulfer wil ik uitdagen met stukken die wat verder van hen af lijken te staan. We zoeken het experiment op en dat is natuurlijk leuk voor de zaal.” 

Daarnaast geef je op 4 november een Gershwin-concert met het Beets Meutgeert Jazz Orchestra en Izaline Calister? Wie zijn zij?

“We hebben in Nederland nog nooit zoveel jazztalent gehad als nu. In dit orkest spelen achttien van die jonge talenten, die net van de opleiding komen. Izaline is een omnivoor, ze zingt veel meer dan alleen jazz. Izaline swingt gewoon en heeft bovendien de blues, dat zijn de twee belangrijkste dingen in de jazzmuziek. Het maakt haar optreden met ons orkest tot een ideale combinatie.” 

 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen