Gloria van Poulenc en Messa di Gloria van Puccini

Het Toonkunstkoor Enschede i.s.m. het Phion o.l.v. Iassen Raykov
Vrolijke en positieve lofhymne vol onverwachte wendingen
zo 18 sep 2022 14:30
zo 18 sep 2022
14:30
  • zo 18 sep 2022
    14:30
    Incl. garderobe
    Muziekcentrum, Enschede
    Grote Zaal

In de koordelen wisselen indrukwekkende maar ook schertsende en swingende passages elkaar af

Het Toonkunstkoor Enschede speelt op zondag 18 september in het Muziekcentrum samen met Phion het Gloria van Poulenc en Messa di Gloria van Puccini.

Decennialang gold Francis Poulenc (1899 – 1963) als de playboy van de Franse muziek die frivole eenvoudige, onstuimige en jeugdige muziek schreef. De plotse dood van een van zijn beste vrienden in 1935 confronteerde hem met de breekbaarheid van het leven en bracht Poulenc terug bij het katholieke geloof van zijn kindertijd. Hierna schreef hij de indrukwekkendste en mooiste Franse Kerkmuziek van de twintigste eeuw.

Een prachtig voorbeeld daarvan is het Gloria (1961) voor sopraan, gemengd koor en orkest. Het is een vrolijke en positieve lofhymne vol onverwachte wendingen, met een groot aandeel voor het orkest en prachtige sopraansolo’s. In de koordelen wisselen indrukwekkende, prachtig verstilde, maar ook schertsende en swingende passages elkaar af. 

Puccini (1858 -1924), voorbestemd om kerkmusicus te worden, verpandt - na het horen van Verdi’s Aida - zijn hart aan de opera en zal uiteindelijk vooral bekend worden als operacomponist en levensgenieter. De Messa di Gloria (1880) voor tenor- en baritonsolo, gemengd koor en orkest, die hij op 22-jarige leeftijd schreef ligt als het ware op de grens tussen kerkmuziek en opera en is inmiddels uitgegroeid tot een van zijn meest uitgevoerde werken.

Puccini kon instrumentale muziek uitstekend combineren met stemmen: de orkestpartijen zijn fraai en ondersteunend voor de zangers. Ook hier wisselen verschillende sferen elkaar continu af: de donderende opening van het Credo volgt op de vrolijke en triomfantelijke sfeer van het Gloria, de Gratias voor tenorsolo straalt een operaachtige hartstocht uit die omslaat in een bedachtzame en plechtige sfeer, maar er is ook een fuga naar het model van Bach. De mis wordt afgesloten met een zacht pizzicato in de strijkersgroep.

Toonkunstkoor Enschede werkt aan vernieuwing en kwaliteit

toonkunstkoorenschede.nl

Credits

- Koor: Het Toonkunstkoor Enschede in samenwerking met Phion
- Dirigent: Iassen Raykov

Solisten:
- Heleen Koele:
sopraan
- Falco van Loon: tenor
- Daniël Hermán Mostert: bariton

Toonkunstkoor Enschede

Toonkunstkoor Enschede werkt aan vernieuwing en kwaliteit. Dat kan omdat er vele leden zijn die zich actief inzetten voor het koor, bijvoorbeeld als lid van één van de commissies.
Het bestuur is blij met de vele actieve koorleden en wil haar waardering voor hun bijdrage graag laten blijken. Daarom reikt zij elk jaar aan één van die actieve leden een wisseltrofee uit: de Kolibrie. Een hele eer, want de kolibrie is een bijzonder en zeer verdienstelijk vogeltje. De Kolibrie is vervaardigd door Dorien Boekhout.