Carla van de Puttelaar

In de schaduw van Rembrandt

Julika Marijn
Simone van der Vlugt: 'Julika Marijn brengt een krachtig, invoelbaar en ontroerend eerbetoon aan Geertje Dircx'
zo 29 jan 2023 20:30
zo 29 jan 2023
20:30
  • zo 29 jan 2023
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede
    Geweest

Na Etty Hillesum, prinses Diana en Helene Kröller-Müller komt Julika Marijn nu met een voorstelling over het levensverhaal van Geertje Dircx

Rembrandt van Rijn staat bekend als de meester van het licht. Dat er voor zijn tweede vrouw, Geertje Dircx, ook nadrukkelijk een schaduwkant was, toont Julika Marijn in de voorstelling In de schaduw van Rembrandt dat op zondag 29 januari te zien is in De Kleine Willem.

Geertje Dircx was jarenlang de minnares van Rembrandt. Ze voedde zijn zoon Titus op. Ze zag zijn meesterwerken ontstaan, waaronder De Nachtwacht, en stond ook model voor de grote schilder. Tot een huwelijk kwam het niet. Geertje werd bruut opzijgeschoven.

Julika Marijn laat de vrouw aan het woord die de schaduwkant van Rembrandt aan den lijve ondervond. In een eigentijdse voorstelling over de keerzijde van genialiteit en roem, de kracht om het licht te blijven zoeken, loyaliteit en de bittere grenzen daarvan. 

Krachtige vrouwen die hun eigen weg en stem zoeken, zijn een terugkerend thema in het theaterwerk van Julika. Eerder maakte ze succesvolle solovoorstellingen over de joodse Etty Hillesum, prinses Diana en Helene Kröller-Müller.

Klik HIER voor een uitgebreid interview met theatermaakster Julika Marijn: "Geertje is slachtoffer van haar tijd, maar ze is in mijn ogen ook een held"

'Julika Marijn walst op eloquente wijze tussen spel en historische lezing'

Het Financieele Dagblad

Credits

-Tekst en spel: Julika Marijn
-Regie: Diederik van Vleuten
-Muzikaal advies: Leoni Jansen

RECENSIES UITSTEKEND
Het Financieele Dagblad is onder de indruk: ''Marijn walst op eloquente wijze tussen spel en historische lezing. Middels zeventiende-eeuwse kunstwerken en achtergrondgeluiden weet Julika de sfeer op te roepen van Amsterdam ten tijde van de Gouden Eeuw. Hoewel ze als acteur enige afstand bewaart tot haar hoofdpersoon, slaagt ze er ook in om Geertjes aanbidding van teleurstelling in een geniale man te illustreren. Zo geeft ze de stem terug aan een vrouw die net als velen pardoes aan de kant werd gezet en valselijk werd beschuldigd van hoererij.''

De Theaterkrant meldt: ‘’Op suggestieve, invoelende wijze, met sober en secuur spel, keert Geert Dircx terug in de tijd van nu.’’

NRC: ‘’Dit verhaal wordt dynamisch verteld in een prachtig decor van Bartel Meyburg. Een andere visuele voltreffer is de outfit die de actrice draagt: een stijlvol gelaagde combinatie van historisch en modern. Met deze monoloog krijgt Geertje Dircx een stem en kantelt het perspectief. Daardoor is het nu, heel even, Dircx die een schaduw werpt.’’

Simone van der Vlugt schreef het boek Schilderslief over Geertje Dircx. Zij was bij de première aanwezig en schreef: ‘’Julika Marijn brengt een krachtig, invoelbaar en ontroerend eerbetoon aan Geertje Dircx.’’