za 2 mei 2020 20:00

Icoon

Introdans
2 mei
20:00
  • za 2 mei 2020
    20:00 - 23:45
    Vanaf €18,25 | Incl. garderobe, koffie/thee vooraf en (pauze)drankje
    Wilminktheater , Enschede
    PAY. Zaal
    Geannuleerd

Hommage aan Lucinda Childs, de 'koningin van de minimal dance'

Lucinda Childs is een van de iconische grand old ladies van de Amerikaanse moderne dans. De ‘koningin van de minimal dance’ maakt met relatief eenvoudige bewegingen complexe meesterwerken. Introdans is het enige Nederlandse gezelschap dat haar werk mag uitvoeren.

In 2020 wordt Childs tachtig jaar en Introdans viert dat met het hommageprogramma ‘ICOON’, met daarin enkele van de mooiste parels uit haar omvangrijke oeuvre. Zo ziet u onder meer het bruisende ‘Çhairman Dances’ en ‘Canto Ostinato’, gezet op de beroemde muziek van Simeon ten Holt. De avond wordt afgesloten met Childs meest recente werk ‘Petricor’. De titel verwijst naar de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt. Childs liet zich inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi. Speciaal voor Introdans schreef de Italiaanse componist een nieuw arrangement voor piano en strijkers. De Franse ontwerper Dominique Drillot tekende voor het decor-, kostuum- en lichtontwerp.

ACHTERGROND PROGRAMMA:
Kilar
Kilar is het eerste werk dat Lucinda Childs, in 2013, speciaal voor Introdans creëerde. De choreografie is een ingenieuze interactie met het Piano Concertovan (film)componist Wojciech Kilar. Childs’ bewegingstaal imponeert door de sprankelende, abstracte, pure danspatronen die haar handelsmerk zijn. Daarbij heeft ze zichzelf op een voor haar nieuwe manier uitgedaagd door de dansers in crinolines en met kubussen van staaldraad te laten dansen. Dat levert niet alleen veel mooie beelden op, maar geeft haar werk ook een romantische ´touch´.

Canto Ostinato
Na Kilar creëerde Childs voor Introdans Canto Ostinato, dat bij de première in 2015 met veel gejuich werd ontvangen. ‘Simpel, puur en prachtig’, aldus een recensent. Childs liet zich voor dit werk inspireren door delen uit de beroemde, gelijknamige compositie van Simeon ten Holt. De choreografie kenmerkt zich door een bedrieglijke eenvoud: simpele looppassen, lage sprongetjes, strakke formaties. Maar schijn bedriegt. De continu verschuivende patronen, richtingen en ritmes getuigen van een geniale inventiviteit en eisen van de dansers het uiterste.

"ICOON heeft een hypnotiserende werking" 

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet u toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Concerto
‘Een elektriserend werk dat als een wervelwind aan je voorbijtrekt.’ Zo werd Childs’Concertoin 2007 in Nederland ontvangen. Concerto is misschien wel haar meest ‘balletteske’ choreografie. In continu wisselende formaties jaagt Childs de acht dansers over het toneel, op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Górecki. Met uiterst kleine variaties en verschuivingen creëert ze een caleidoscopisch juweel: op het oog heel eenvoudig, maar o zo geraffineerd en meesterlijk. 

Chairman Dances
Chairman Dances, dat Introdans in 2009 op het repertoire nam, is een ruimtelijk dansfeest, op de gelijknamige compositie van John Adams. In de choreografie – onderdeel van de veel bejubelde opera Nixon in China – gaan de dansers een bruisend, fascinerend spel aan met de swingende muziek van minimalist Adams. De repetitieve bewegingen hebben een magisch, poëtisch effect en zijn tegelijkertijd hemelbestormend virtuoos. ‘Louterend mooi’, zoals NRC Handelsblad schreef.

Petricor
De jongste creatie van de ‘koningin van de minimal dance’ is Petricor. De wereldpremière is onderdeel van het Introdans-programma MODERNE MEISJES (september 2018). Childs liet zich voor haar nieuwste choreografie inspireren door de gelijknamige compositie van Ludovico Einaudi, bekend van onder meer zijn muziek voor de Franse filmhit Intouchables. Het stuk is afkomstig van zijn album Elementsen speciaal voor Introdans schreef de Italiaanse componist een nieuw arrangement voor piano en strijkers. ‘Petricor’ is de geur die vrijkomt wanneer regen op droge grond valt. Het woord komt uit het Oudgrieks: πέτρα(petra) betekent ‘steen’ en ἰχώρ(ichor) staat volgens de Griekse mythologie voor ‘het bloed van de goden’. De Franse ontwerper Dominique Drillot tekende voor het decor-, kostuum- en lichtontwerp van Petricor.

Het Parool noemt ICOON van Introdans als (een van de) meestbelovende productie(s) van 2020! Je leest het artikel hier. Ter ere van haar 80ste verjaardag danst Introdans nu vijf creaties van icoon Lucinda Childs, de ‘koningin van de minimal dance’ in één programma. 


Bekijk hier het programmaboek van Icoon

Bekijk hier de aflevering van het werk van Lucinda Childs bij Podium Dans op NPO

Lees hier de recensie over Icoon van de Theaterkrant

Lees hier het artikel over voorstellingen die je niet mag missen

De Volkskrant **** over 'Petricor'
“Zoals vaak bij Childs is de complexe stroom van draaien, sprongetjes en lage arabesken licht en helder. Introdans heeft haar werk in Nederland weer op de kaart gezet. Ook dit nieuwe stuk is een fijne aanwinst.”


Dans Magazine
"De relatief eenvoudige bewegingen hebben veel vaart. De repetitieve danspatronen met minimale verschuivingen zijn juist complex. Dat vraagt van de Introdansers veel uithoudings- en concentratievermogen."

"Deze bijzondere hommage aan Lucinda Childs met vijf van haar meesterwerken is een belevenis die je niet mag missen."

Movement Exposed
"(...) the first four pieces came across as true dance-jewels: crafty and delicate, polished and rock-solid."

"But in her work music isn’t an emotional wagon for movement; nor is movement an illustration of the melody: the two interrelate on a common ground made of structures and counts."

"Especially Angelica Villalon (in Petricor and Concerto) stood out for sharing her outspoken pleasure as she faced it. An experience of musicality and precision, also present in the rest of the cast, that brought the pieces to life."

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen