De Gaia-hypothese stelt onze aarde voor als één zelfregulerend systeem, waar al het leven een onlosmakelijk onderdeel van is. Voor actrice Lindertje Mans (Firma MES) is het de inspiratiebron van dit theatrale concert vol duistere synthpop en spoken word. Op dinsdag 28 november is The Gaia Hypothesis te zien in De Kleine Willem.
Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen we andere delen ervan dan vragen hoe het verder moet met ons? “Gaia is voor mij ook een manier om mijn eenzaamheid als single vrouw van in de dertig te onderzoeken: wat heb ik ècht nodig om mij verbonden te voelen", aldus Lindertje over deze intense muzikale performance.
De belangrijke inspiratiebron is dus de Gaia-hypothese, geformuleerd door wetenschapper James Lovelock in 1969. Hij beschreef alle levende materie op aarde als één organisme, dat ervoor zal zorgen dat leven op aarde in stand wordt gehouden. De hypothese werd in de jaren zeventig met scepsis ontvangen maar ligt nu ten grondslag aan de moderne klimaatwetenschap.
Lindertje Mans neemt het publiek in deze solo mee in dit gedachte-experiment. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die in meeslepende synthpopsongs en in fantastische kostuums hun visie op de mensheid geven. Deze zinnenprikkelende ervaring houdt het midden tussen een conceptalbum en een ASMR-sessie. Het is een zoektocht naar een nieuwe verbinding tussen de mens en zijn omgeving.
Firma MES maakte deze performance begin 2022 en de hypothese is sindsdien alleen maar actueler geworden. De voorstelling is Engelstalig en muzikaal, geschikt voor zowel een Nederlands als Internationaal publiek. "Het zien van alles op aarde als één verbonden geheel lijkt me een optie die we moeten onderzoeken. Misschien geeft het perspectief in de ecologische eindtijd waarin we leven."
Pers geniet volop van The Gaia Hypothesis-
‘Prikkelende posthumanistische popopera’ - NRC ★★★★
-‘Mans is een begenadigd tekstschrijver, die met weinig woorden een groot gevoelseffect weet te sorteren.’ - NRC ★★★★
-‘Actrice en theatermaker Lindertje Mans heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.’ - Volkskrant ★★★★
-‘Fascinerend materiaal, dat evenwel het gevaar loopt soms wat zweverig te klinken. Maar de muziek en kostuums zorgen voor de nodige theatrale punch. ‘ - Volkskrant ★★★★
-‘De pompende nummers doen denken aan synthpop van begin deze eeuw. Denk aan: Goldfrapp (ook vanwege de stem van Mans) en de sombere discostampers van Depeche Mode.’ - Volkskrant ★★★★
-‘De opzwepende beats in combinatie met haar losgebroken performance werken heerlijk genereus en bevrijdend.’ - Theaterkrant
-‘Door haar performance komt er een energie in de zaal vrij, zoals een popster het publiek kan verbinden.’ - Theaterkrant