vr 16 okt 2020 - zo 18 okt 2020

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

16 okt
-
18 okt

Maak kennis met Christopher, een 15-jarige jongen die met een vorm van autisme leeft. Christopher houdt van wiskunde, van lijstjes en patronen en hij spreekt altijd de waarheid. Van mensen begrijpt hij dan weer niet zo veel. Als Christopher de dode hond van zijn buurvrouw in de tuin aantreft en hij verdacht wordt van moord gaat hij op onderzoek uit om de dader te achterhalen. Tijdens zijn zoektocht komt Christopher achter onverwachte waarheden die zijn wereld op zijn kop zetten.

HET WONDERBAARLIJKE VOORVAL MET DE HOND IN DE NACHT laat je de wereld zien door de ogen van iemand die met autisme leeft en daardoor alledaagse dingen soms als onbegrijpelijk ervaart. Tegelijk levert dat ook een volstrekt originele kijk op de wereld om ons heen op.

It's about how little separates us from those we turn away from in the street. It's about how badly we communicate with one another. It's about accepting that every life is narrow and that our only escape from this is not to run away (to another country, another relationship, a slimmer, more confident self) but to learn to love the people we are and the world in which we find ourselves. (Mark Haddon)

De roman The curious incident with the dog off the nighttime van Mark Haddon was meteen bij verschijning in 2003 alom geliefd. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht en won het boek diverse literaire prijzen. In 2012 volgde een eveneens zeer succesvolle toneelbewerking door The National Theatre in Londen die 7 Oliver Awards won en inmiddels over de hele wereld te zien is. Op Broadway sleepte de voorstelling diverse prijzen in de wacht waaronder 5 Tony Awards. 

Deze productie van de Theateralliantie zal geregisseerd worden door Pieter Kramer met Mattias van de Vijver in de rol van Christopher.

Lees hier het interview met Rik van den Bos

Je voelt iets huppelen

Gesprek met vertaler Rik van den Bos Door Jowi Schmitz

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht is een beroemd boek van Mark Haddon. Wereldwijd werden er miljoenen exemplaren verkocht. De Engelse theaterbewerking van Simon Stephens deed nauwelijks voor het boek onder, die leverde maar liefst zeven Oliver Awards en later op Broadway vijf Tony Awards op.

Rik van den Bos is de vertaler van de Engelse Toneelbewerking. Hij bewees met eigen stukken, met eerdere knappe vertalingen bij onder andere het Theater Rotterdam en ITA, dat hij wel raad weet met gelaagde, gevoelige teksten. Bovendien kent hij het werk van Stephens en kent hij hem ook persoonlijk. Een betere vertaler voor het stuk was niet denkbaar.

Wat is het verschil tussen de theaterbewerking en het boek?
In beide gevallen is er sprake van de vijftienjarige jongen Christopher – die een vorm van autisme heeft – en die gaat onderzoeken wie de hond van de buurvrouw heeft vermoord. Maar in het boek is alleen Christopher aan het woord. Zijn manier van vertellen is een beetje schokkerig. Christopher ‘hink stap springt’ door het verhaal: hij vertelt over de vermoorde hond en dat hij op onderzoek uitgaat, maar tussendoor vertelt hij over wiskunde en sterrenkunde, over zijn visie op de wereld. Simon Stephens zet alle personages de hele tijd op het toneel ook als ze helemaal niet in de scene voorkomen. Ze luisteren mee, ze leven mee, ze vullen hun eigen versie van het verhaal aan.

Hoe zit dat ook alweer met gevoelens en autisme?
Als Christopher bijvoorbeeld zijn examen VWO met een tien gehaald blijkt te hebben vraagt zijn juf of hij blij is. Hij zegt alleen maar: ‘Dat is het allerbeste resultaat’. Daarna richt hij zich op de volgende test, die hij volgend jaar wil doen. Maar je ziet ook dat hij rustig en stil wordt. Je voelt iets huppelen, zelfs al huppelt er aan Christopher niets.

Mensen denken vaak dat autisme met emotieloosheid te maken heeft. Maar dat is juist niet zo. Want mensen met autisme voelen vaak juist heel veel. Zoveel dat ze er niet mee kunnen omgaan en dan stilvallen of gedrag gaan vertonen wat wij misschien als ‘vreemd’ ervaren. Ze zijn als een bad vol water dat continu op het punt staat over te stromen.
In de voorstelling zit iedereen trouwens boordevol gevoelens. Zo bekeken gaat het stuk niet alleen over autisme, maar over het verschil tussen de buitenkant en de binnenkant: iedereen voelt aan de binnenkant emoties, maar de een laat het anders zien dan de ander. Taal maakt het er alleen maar verwarrender op.

Hoe bedoel je?
Christopher vindt metaforen leugens en de taal zit er ook nog eens vol mee. Neem: ik schrik me een hoedje. Dat is een leugen. Immers: schrikken levert je helemaal geen hoedjes op. Hij wordt daar boos van. Vergelijkingen mogen dan weer wel: over de neusgaten van een politieagent zegt hij dat er twee muisjes in lijken te zitten. Maar die neusgaten zien er dan ook echt zo uit.

Wat zou je iemand vertellen die het stuk gaat zien?
Je weet zeker dat je gaat lachen, je gaat houden van alle personages. Je gaat door hun ogen kijken en misschien levert dat wel op dat je na de voorstelling met iets meer mededogen om je heen kijkt. Dat je beseft dat het zin heeft om zorgvuldig met elkaar om te gaan. Wat dat betreft gaat Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht over veel meer dan autisme.

Credits

Regie                                                   Pieter Kramer
Tekst                                                    Simon Stephens
Vertaling                                             Rik van den Bos
Muziek                                                Wim Conradi
Decor                                                  Theun Mosk
Assistent scenografie                        Casandra Hernandez Velez
Stagiair scenografie                          Cedric van Daalen / Rachelle Elstak
Kostuums                                           Monica Petit en Maartje Wevers
Licht                                                    Marc Heinz
Choreografie                                      Daan Wijnands
Marketing                                           Daniel Jaspers
Producent                                           Rosalie Mohr        

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen