Wegens succes extra voorstelling Lucy Barton

Niet alleen op 10, maar ook op 11 november is de voorstelling van Johanna ter Steege te bewonderen in het Wilminktheater. 

Na Broadway en West End is het alom geprezen boek Ik heet Lucy Barton van Elizabeth Strout nu te zien in de Nederlandse theaters met Johanna ter Steege (o.a. De Beentjes van Sint Hildegard, Hanna van Hendrik) in de rol van Lucy Barton. En in regie van Antoine Uitdehaag (o.a. Sophie, Geen Paniek, Palm Springs).

Lees hieronder een interview met actrice Johannna ter Steege.

Bestseller Ik heet Lucy Barton naar het theater met Johanna ter Steege.

Kun je de band met je moeder hervinden als je elkaar pas na een aantal jaren weer ziet? Het is de vraag die Johanna ter Steege in de rol van Lucy Barton de hele voorstelling bezighoudt. ‘Moeder-dochterrelaties zijn heel kwetsbaar en daarom mooi om te spelen.’

Stel, je komt in het ziekenhuis te liggen en je man kan maar heel weinig bij je zijn, want hij is druk met zijn werk en de zorg voor jullie kinderen. Je bent alleen, en ineens zit je moeder, die je al jaren niet hebt gezien, aan je bed. Het overkomt Lucy Barton die langzaam aan het herstellen is van wat een simpele blindedarmoperatie had moeten zijn. Wat doet moeder daar, wat wil ze? En wat wil Lucy van haar moeder? Het blijft onwennig tussen beide vrouwen. Lucy heeft zich weten te ontworstelen aan haar gemankeerde en getroebleerde familie, het gat tussen hen is misschien wel te groot om te overbruggen. ‘Een prachtig verhaal’, zegt actrice Johanna ter Steege die de voorstelling Ik heet Lucy Barton speelt. Alleen, want het is een monoloog. Ze kende het verhaal niet, maar las het boek en zag de voorstelling in New York en wist toen dat ze dat wilde gaan spelen. ‘Moeder-dochter-relaties zijn altijd interessant, omdat het zo kwetsbaar is. Het is mooi om beide rollen te spelen. Of nee, ik speel Lucy en kruip soms vanuit Lucy in de rol van haar moeder.’

Ik heet Lucy Barton is volgens Johanna het verhaal van een vrouw die probeert te ontrafelen wat er in haar jeugd is gebeurd. Hoe dat haar verdere leven heeft beïnvloed. En zijn de herinneringen die zij aan haar jeugd heeft, wel echt gebeurd? Wat is waar en wat niet? ‘Als je kijkt naar grote gezinnen - ik kom zelf ook uit een groot gezin, ik groeide op met vier broers en zussen - dan zie je dat elk kind zich een ander verleden herinnert. Hoe ik mijn jeugd zie, is niet per se hoe mijn broers en zussen dat zien. Lucy groeit op in een gezin waar ze voelt dat ze niet op haar plek is, maar haar broers en zussen zijn wel in dat milieu blijven hangen.’ Herinneringen, dingen die je leven bepalen; wat neem je mee en wat niet? Johanna: ‘Dat is natuurlijk een interessante vraag. In hoeverre laat je je leiden door wat je als kind meekrijgt? Geboorte voorspelt niet per se hoe je leven eruitziet. Daar zit iets hoopvols in.’ 

Voor deze voorstelling werkt Johanna samen met regisseur Antoine Uitdehaag die ook de toneelbewerking van het boek heeft vertaald. Ook hij was meteen getroffen door het verhaal. ‘Ik bleek het boek thuis gewoon thuis in de kast te hebben staan, maar ik had het nog niet gelezen. Ik was aangenaam verrast. Het is een geweldig goed geschreven verhaal. Heel subtiel en dunhuidig. Veel dingen worden niet gezegd die je wel voelt. De jeugd van Lucy Barton is uitermate schokkend, en toch is het licht opgeschreven. Lucy en haar moeder bewegen om elkaar heen, maar bereiken elkaar niet echt. Haar moeder is een harde vrouw, maar zij is op haar beurt ook weer bepaald door haar jeugd. De geschiedenis leeft hoe dan ook altijd voort in de volgende generatie.’

Antoine vond het meteen een goed idee dat de theaterversie een monoloog was. ‘Johanna speelt Lucy en kruipt af en toe in de rol van haar moeder. Dat is theatraal interessant. En het versterkt het gevoel dat alles vanuit het perspectief van Lucy wordt verteld.’ Hij realiseert zich dat een monoloog ook een enorme kluif is. ‘Anderhalf uur sta je alleen op toneel. Dat is opperste concentratie en inspanning, maar laat dat maar aan Johanna over.’

In het najaar staat Johanna voor het eerste sinds maanden weer in het theater. Ze beaamt dat het nu een vreemde tijd is om te spelen. Want hoe ziet de zaal er straks uit als niet alle stoelen bezet mogen zijn? ‘Het is een monoloog, dus het probleem van die anderhalve meter afstand hebben we op het toneel mooi opgelost. En ik heb eerder een monoloog gedaan dus weet ook wat het is om alleen op het podium te staan. Het is heel intiem eigenlijk, samenwerken met jezelf. Waar ik wel benieuwd naar ben is het contact met het publiek. Hoe zal dat in de anderhalve meter maatschappij zijn? Normaal ‘voel’ ik de zaal helemaal, lukt dat nog steeds als er een afstand tussen de mensen is? Aan de andere kant kan het ook intenser worden. Juist omdat we ons realiseren dat we het met elkaar moeten doen, dat kleinere publiek en ik. Samen. En we zijn verbonden in het blije gevoel dat er weer theater is.’

Tekst: Saskia Smith

Ik heet Lucy Barton
10 en 11 november Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede
Première: 10 oktober, Laren

Naar het boek van: Elizabeth Strout
Toneelbewerking: Rona Munro
Met: Johanna ter Steege
Regie & vertaling: Antoine Uitdehaag

 

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen