Come From Away | De musical over hoop en liefde in een crisissituatie

Come From Away 

Recensie door Jeroen Hendrik

In theater, en zeker in musical, leiden wonderlijke onderwerpen soms tot verrassend succesvolle voorstellingen. Dat kan bijvoorbeeld gezegd worden van “Come From Away”, de beste Broadway-musical van de afgelopen tien jaar, want een musical over gestrande passagiers tijdens 9/11 klinkt niet meteen als een goed idee. Het resultaat bewijst het tegendeel: deze voorstelling neemt je mee in een achtbaan van emoties, en laat je op het ene moment schaterlachen, terwijl je een moment later met kippenvel zit. Een zeldzaam goed geschreven voorstelling op basis van waargebeurde verhalen, met prachtige muziek waaronder een aantal zeer aanstekelijke songs.

“Come From Away” speelt zich af in het Canadese Gander, Newfoundland, waar zich een enorm vliegveld bevindt uit de tijd dat vliegtuigen nog moesten bijtanken voor ze de oceaan overvlogen. Tegenwoordig landen er nog maar enkele toestellen per dag. Als op 9/11 het luchtruim wordt gesloten wordt een enorm aantal vliegtuigen gedwongen juist naar dit vliegveld gedirigeerd, en de gemeenschap van zo’n 9000 mensen krijgt zo zo’n 7000 onverwachte gasten. Gasten die in eerste instantie geen idee hebben wat er aan de hand is, en vervolgens ook geen flauw idee hebben wanneer ze er weer weg kunnen gaan. De musical focust zich op een aantal van deze gasten en vertelt hun verhalen en hun gevoelens. Emoties als vertrouwen en wantrouwen, liefde en wanhoop, onzekerheid en troost zijn natuurlijk zeer herkenbaar. De solidariteit en goodwill van de bevolking van Gander die voor deze schijnbaar onmogelijke taak staat is hartverwarmend.

Als de voorstelling begint wordt een beeld geschetst van Gander, op het moment dat het nieuws binnenkomt. Een ons-kent-ons café, geen bon maar een waarschuwing als je te hard rijdt, en het nieuws van de dag is een schoolbusstaking. Dan landen er ineens 38 vliegtuigen, deels jumbo jets, en staat het dorp voor een enorme opgave, het onderbrengen en verzorgen van de passagiers. Terwijl de voorbereidingen op de grond leiden tot komische situaties, zitten passagiers nog uren vast in hun toestel, waar de stemming daalt en de wildste geruchten de ronde doen. Naast een aantal van de bewoners volgen we een aantal van deze passagiers. Contrast volop: zo is er een stel waarvan de ene zich na enige tijd prima thuis voelt, terwijl de ander zich voelt als in een rimboe. Daarnaast ook een koppel dat elkaar juist door deze omstandigheden leert kennen. Natuurlijk is er wantrouwen: is die moslimpassagier niet ook een terrorist? Of op een wat kleinere schaal bij de passagier die bang is aan het eind met een enorme rekening te worden opgezadeld voor alle vriendelijkheid. Als hem wordt gevraagd alle barbecues uit de tuinen te verzamelen, is hij bang als donkere onbekende neergeschoten te worden. Onterecht, hij wordt juist in elk huis binnen uitgenodigd om wat te drinken. 

Iedereen die mij de afgelopen twee jaar advies vroeg over een show-bezoek op Broadway of in Londen, heb ik naar “Come From Away” gestuurd, en zij die dit advies opvolgden kwamen laaiend enthousiast weer terug. De Nederlandse versie is dan wel geen één-op-één kopie (deze voorstelling heeft een ander decor en wat afwijkende regie),  de magie is wel behouden gebleven. Ook hier zuigt de burgemeester je bij zijn introductie het verhaal in, en leef je met de personages mee tot het uitbundige slotapplaus ruim anderhalf uur later. De gehele cast, waarin onder andere onze internationale musicalster Willemijn Verkaik, levert namelijk een fenomenale prestatie in hun steeds wisselende rollen. 

Vrijwel iedereen zal de beelden van 9/11 hebben gezien, en in de voorstelling is een verwijzing ook genoeg om het kippenvel weer terug te halen. Als er één plek in Nederland is waar ze weten wat een ramp kan veroorzaken is dat uiteraard Enschede. Als aan het eind van het stuk ground zero wordt beschreven zijn er zeker pijnlijke overeenkomsten. Ook de onzekerheid van de passagier wiens zoon bij de brandweer zit en met wie ze geen contact kan krijgen zal voor hen in een soortgelijke situatie erg dichtbij komen. “Come from Away” is echter zeker geen rampenmusical, maar vooral een verhaal van hoop, waarin lief maar uiteraard ook persoonlijk leed aan bod komt. Het is de voorstelling van dit seizoen die je gewoon móet zien.

Come From Away speelt van 1 t/m 6 februari en van 10 t/m 15 mei in het Wilminkhteaer. Kaarten vind je hier.

Gezien op 8 november (try-out)

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stemt u hiermee in. Als u niet akkoord bent, kunt u via de knop ‘Instellingen aanpassen’ uw voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kunt u inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen