Zingende werklui maken Britten’s A Midsummer Night's Dream bijzonder


Het theaterseizoen nadert het einde; alle reden, volgens Opera Zuid, om A Midsummer Night's Dream uit de kast te halen. Dankzij componist Benjamin Britten bestaat er ook een operaversie van de Shakespeare-komedie over een zomernacht vol verleiding, lust en liefde. Die is zaterdag 4 juni te zien in het Wilminktheater in Enschede.

Christopher Gillett speelt Francis Flute, één van de werklui of arbeiders in Midzomernachtsdroom. Flute maakt overijverig met collega’s een theaterstuk voor de koning, en repeteert daarvoor in het bos. De groep maakt per ongeluk een geslaagde comedy.

Zingende kluns
In de versie van Britten is dat geen toneelstuk, maar een opera. “Nu mag Flute ook zingen”, zegt Gillett. “Een zingende kluns. Dat geeft hem iets kwetsbaars en het doet zijn personage en ook dat onderdeel van het stuk, de per ongeluk gelukte parodie, veel goed.” Gillett speelde Flute al zes keer eerder, in meer dan honderd voorstellingen, en regisseerde Brittens Shakespeare zelf ook een keer. In 1994 mocht hij ook al eens Lysander spelen. “Dat is geen komisch, maar een ernstig karakter”, zegt hij. “En daardoor een meer gerespecteerd karakter, gek genoeg. In opera’s krijgen acteurs die de komische rollen spelen minder betaald. Ik denk dat dat met het gevoel voor hoge en lage kunst te maken heeft: dat de ernstige rollen meer kunde vereisen om het publiek te beroeren.”

De start in het bos
De zingende werklui zijn volgens Gillett een onderdeel waardoor Britten’s Midzomernachtsdroom niet onderdoet voor die van Shakespeare. Een tweede is dat Britten zijn versie in het bos laat beginnen. Hij slaat zo de mislukte bruiloft van Hermia en Demetrius in Athene over. “Het begint dus met de ruzie tussen Oberon en Titania”, zegt Gillett. “Britten wil meteen het magische bos laten horen in zijn compositie. We stappen gelijk in het regelmatig op en neer gaan van akkoorden, bij ons een sound design van strijkinstrumenten. Dat zorgt voor die mysterieuze wereld.”

Het bos rond de keuken
Toch wordt de mislukte bruiloft niet helemaal vergeten door Opera Zuid. Het decor mag dan door het mystieke bos omkranst zijn, het toneelbeeld is de grote keuken in Athene waar gekookt wordt voor het huwelijksdiner.

Net als bij Shakespeare eindigt Britten’s stuk ook in Athene, waardoor de suggestie ontstaat dat de schermutselingen in het bos allemaal een droom waren. “Maar wel één die nog steeds echt voelt terwijl je al wakker bent je”, zegt Gillett. “Alsof je hersenen nog niet wakker zijn, terwijl je ogen open staan. Ik vind dat altijd een zeer verontrustende ervaring: dat je na zo’n intense droom weer in de realiteit moet zien te aarden.”

Benjamin Britten´s 'A Midsummer Night's Dream' is zaterdag 4 juni vanaf 19.30 uur te zien in de grote zaal van het Wilminktheater in Enschede. Kaarten en info vind je hier.