De Markus Passion houdt van 27 maart tot en met 9 april een kerkentour door de regio. Jan Riesewijk vervult de rol van evangelist. “Het is mooi dat het paasverhaal bekend blijft bij de mensen.’’

Huis aan Huis

Enschede - De uitvoering van de Markus Passion wordt verzorgd door het Wilmink Project Orkest, samengesteld uit de beste amateurmuzikanten van Oost-Nederland en gedirigeerd door Jos Pijnappel. Mezzosopraan Esther Pierweijer en bariton Peter Arink zijn de twee zangers. Ze zingen in het Duits. Jacob de Haan is de componist. Jan Riesewijk is de evangelist, de verteller. ”Het is het lijdensverhaal’’, vertelt Jan Riesewijk. “Maar het is niet zo lang als de Mattheus Passion en het is in het Twents. Dat maakt het bijzonder.’’

De tekst komt uit de Twentse bijbel. “En de tekst ligt vast’’, zegt Riesewijk. ”Voor veel mensen zijn het bekende teksten, maar het Twents brengt het wat dichter naar de mensen toe. En mensen die geen Twents kennen, krijgen de essentie van het verhaal wel mee. En naar de Mattheus gaan ook mensen die geen Duits kennen. Het gaat om de beleving’’, aldus Riesewijk.

De Markus Passion moet het begin worden van een nieuwe Twentse paastraditie. Na de première in Enschede op 27 maart in de Grote Kerk op de Oude Markt volgt een kerkentour door de regio: Winterswijk (Jacobskerk, 2 april), Almelo (Grote Kerk, 3 april), Vriezenveen (Grote Kerk, 8 april) en Tubbergen (Heilige Pancratius Parochie, 9 april). Kaarten kosten 10 euro.

De meeste passies zijn geschreven voor koor, solisten en orkest, maar deze versie van de Markus Passion is gecomponeerd voor een harmonieorkest met twee solisten en een verteller. “Die rol ligt mij wel’’, zegt Riesewijk. “Ik vertel het hele verhaal. Wat ik zo mooi vind aan dit soort projecten is dat het paasfeest weer onder de mensen wordt gebracht. De samenleving wordt steeds meer geseculariseerd. Het besef wordt steeds een beetje minder. Maar de mensen mogen best weten waarom we Pasen vieren en Kerstmis. Wat de betekenis is, moet onder de mensen blijven. The Passion op tv is niet mijn stijl, maar het is wel goed dat het gebeurt.’’

Door de Markus Passion in het Twents op te voeren, wordt de Twentse taal en cultuur in ere gehouden. Riesewijk vindt het een goede zaak, zoals ook het paasverhaal ‘onder de leu’ moet blijven. “Het is jammer dat het besef van wat Pasen betekent minder wordt. Zelf ga ik niet ‘onmeunig’ veel naar de kerk. Maar ik ben nog wel praktiserend katholiek. Het voordeel als je katholiek bent, is dat je daar losjes mee om kunt gaan. Het is een los geloof.’’

Vorig jaar werd de Markus online gedaan. “Maar nu mogen we op de planken, dat is wel bijzonder’’, zegt Riesewijk. “We gaan nog een paar keer repeteren en dan gaan we de regio door.’’

Jacob de Haan won als componist zowel de Buma Classical Award als de Buma Blaasmuziek Award. De laatste vanwege zijn verdiensten voor de blaasmuziek. Zijn Markus Passion componeerde hij in 2016.

Het paasverhaal ‘biej de leu’ brengen