Karin Bloemen: 'Vrij zijn op het podium, daar gaat het om'

ZONDAG 19 FEBRUARI / WILMINKTHEATER - Meer dan ooit weet cabaretière en zangeres Karin Bloemen wat haar te doen staat, aan de vooravond van haar het jubileumvoorstelling Veertig jaar de allermooiste liedjes: "Vrij zijn. Alleen dan kan ik mensen verheffen. Want je publiek identificeert zich met je en door vrij te zijn til je ze even op uit hun dagelijkse sleur. Als artiest is dat mijn plicht.”

Bloemen zegt het zonder arrogantie. Voor haar is het eerder een nuchtere observatie. Ze hoopt dat haar collega’s die ook ter harte nemen. "Wees open, vrij en goed als artiest. Het heeft geen zin om bang en klein te zijn op het podium. Niemand wil daar naar kijken. Bovendien, het leven is te kort om klein te zijn. Of haat te dragen. Of nog erger: jaloers te zijn.”

Het zijn inzichten waar Bloemen zich de afgelopen jaren, door het gemis van kunst in de coronaperiode, extra van bewust werd. "We kregen zoveel angst voor elkaar. Wat we elkaar daardoor niet aandoen: al dat cancellen en wegstoppen. Alles moet juist gezegd kunnen worden, want het zit er toch wel. En je moet niet in angst leven, dat zorgt voor weinig goeds.”

Geen concurrenten
Juist het tegenovergestelde van angst en jaloezie houdt de theaterwereld op de been, vindt ze. Met name tegen haar collega’s: "Gun het elkaar toch. Aan jaloezie heb je niks. We zijn geen concurrenten. Want als ik goed speel, dan wil je als bezoeker snel weer iets soortgelijks zien. En dan ga je niet nog eens mijn voorstelling bekijken, want die heb je al gezien. Je gaat naar die van een collega."

"We moeten elkaar als artiesten dus blijven helpen door goede shows neer te zetten. Je moet elkaars publiek blijven stimuleren naar het theater te komen. Dat ben je aan elkaar en aan je publiek verplicht. Competitie slaat nergens op!" Bloemen heeft ook een rijtje met kijktips. "Natuurlijk allemaal cabaretiers. Want cabaret en kleinkunst is mijn wereld. Genoot je van een voorstelling van mij? Ga dan ook eens naar Sara Kroos. Of naar Richard Groenendijk, Plien en Bianca en Alex Klaasen. En ga altijd naar Brigitte Kaandorp…..”

Glimlach
Het programma in februari wordt een soort tribute, van haarzelf, door haarzelf. Het wordt een theaterconcert waarin ze bekende liedjes van de afgelopen vier decennia zingt, zoals Lef, Geen kind meer en Be the Song. Die worden afgewisseld met soms hilarische anekdotes. Het fantastische Metropole Orkest begeleidt. "Ik streef bij elke voorstelling naar een schaterlach, een traan en dat er even nagedacht wordt.”

Er is veel waar Bloemen met een glimlach op terug kan kijken. Uiteraard de geslaagde liedjes en shows, maar ook op een heel andere tak van de theatersport: talent opleiden. "Ik geef inmiddels al 35 jaar les, onder meer op de kleinkunstacademie, en de Frank Sanders Akademie. Daar zat in al die jaren veel talent tussen, van wie een deel het echt heeft gemaakt, zoals Acda en De Munnik, Lone van Roosendaal, Carice van Houten, de Vliegende Panters en Alex Klaasen. Dat je in al die mensen iets hebt kunnen wakker maken, iets hebt bijgedragen, vind ik fantastisch.”

- tekst Bran Remie

40 jaar de allermooiste liedjes

40 jaar de allermooiste liedjes

Karin Bloemen & Metropole Orkest

Het beste orkest en de grootste diva samen op één podium!
zo 19 feb 2023 14:30