Robert Verhoeve

Peter Beets: ‘Jazz een van de pijlers van Franse klassieke muziek’

-door de redactie-
ZATERDAG 6 MEI /MUZIEKCENTRUM ENSCHEDE - Peter Beets & the New Jazz Orchestra presenteren op zaterdag 6 mei in het Muziekcentrum Enschede het fonkelnieuwe concertprogramma First Class Jazz Ticket to Paris. De achttienkoppige bigband laat swing, blues en improvisatie los op Frans klassiek repertoire van componisten als Poulenc, Ravel, Debussy, Liszt en Chopin.

‘’Toen de jazz ruim honderd jaar geleden overwaaide van de Verenigde Staten naar Europa was Frankrijk het eerste land waar het binnenkwam en direct omarmd werd’’, duidt Peter Beets. ‘’Niet alleen ontstond er een rijke jazzscene, de jazz beïnvloedde ook het werk van de klassieke componisten. Bepaalde akkoordenschema’s van bijvoorbeeld Poulenc en Saint-Saëns zijn 100 procent jazz en de rijke klanken van Ravel met al die prachtige kleurnoten hebben alles te maken met de muziek van de creolen in New Orleans.’’

Franse romantici braken met de geldende regels en juichten het ongebruikelijke toe. Persoonlijke expressie werd het credo, en dat sluit naadloos aan bij de jazzmuziek. ‘’We voegen in ons nieuwe programma originaliteit en rauwheid toe, maar laten daarbij de schoonheid en de klasse van de composities intact.’’


Saxofonist, muziekkenner en presentator Koen Schouten neemt de rol van ceremoniemeester op zich. Hij neemt het publiek mee naar het beroemde Parijse kunstenaarscollectief Les Apaches en vertelt verhalen over de muziek en de componisten.

First Class Jazz Ticket to Paris staat haaks op de visie en plannen van de zendermanager van NPO Radio 4. Zij wil dat er geen jazz en wereldmuziek meer gedraaid wordt op Radio 4. Beets: ‘’Ik ben fel tegenstander van het hokjesdenken. Ons programma toont aan dat jazz een van de pijlers is van de Franse klassieke muziek. Het is onnatuurlijk en onmogelijk om die stijlen uit elkaar te trekken.''

In plaats van krampachtig het eigen publiek te willen vasthouden, zou Radio 4 volgens Beets ook het geëngageerde publiek van jazzmuziek moeten verleiden en omarmen. ''De versmelting van ritme, blues en improvisatie met klassieke muziek spreekt het merendeel van het klassieke publiek aan is mijn ervaring, net zoals het grootste deel van de jazzliefhebbers ook klassieke muziek zeer waardeert.’’