Juri Hiensch

De girlpower van Isabel Pronk

Met haar programma ‘Als het donker wordt’ rekt theatermaker en (mezzo)sopraan Isabel Pronk de grenzen van klassieke muziek op. De keuze voor muziek van AstorPiazzolla, Kurt Weill en Wende Snijders belooft een flinke dosis girlpower. Isabel noemt het programma ‘een theatraal concert voor hen die durven dwalen’. Ze toert hiermee door het land als finalist van de prestigieuze Dutch Classical Talent Award. 

Muziektheater en klassieke muziek zijn twee werelden die prima bij elkaar passen, vindt Isabel. Ze ontdekte dat al op haar zestiende, toen ze op het podium van het Concertgebouwstond met West Side Story. “De hele cast bestond uit jonge mensen die al min of meer professioneel bezig waren met muziek. Ik was de allerjongste. Het was voor mij een openbaring. Ik was nog nooit in het Concertgebouw geweest en had het orkest nooit eerder zien spelen. West Side Story is een musical en tegelijkertijd ook een beetje klassiek, het hangt er een beetje tussenin. Dit klopte gewoon voor mij. Het was alsof er een luikje openging. Het was een liefde die een ontmoeting nodig had.”

Wilminktheater

Isabel combineerde muziektheater en klassieke muziek daarna tijdens haar opleiding bij Codarts Rotterdam. Totdat corona kwam en alles stilviel. Samen met haar studiegenoten kon ze nog wél terecht bij Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede voor een alternatief stageprogramma. Het was een bepalende tijd. “Ik merkte dat ik graag mijn eigen dingen wilde doen en dat ik op een andere manier wilde zingen dan de anderen. Meer het klassieke repertoire, omdat het me beter ligt. Daar was alle ruimte voor. Het was meteen een soort test. Als ik dit echt wilde, moest ik er vol voor gaan.”

Theatrale reis

En dat deed Isabel. Ze rondde in 2023 de master klassiek zang af bij Henk Neven.Tegelijkertijd bleef ze breed georiënteerd. Haar eerste eigen voorstelling ‘Her Soliloquy, a tango opera by the women of today’ getuigde daarvan. Net als haar optredens op de festivalsInto the Great Wide Open, Down the Rabbit Hole en het Grachtenfestival. Het nieuwe programma ‘Als het donker wordt’ is een logisch vervolg. 

“Ik ben een klassiek zangeres, daar ligt mijn hart”, zegt Isabel. “Maar ik wil daarnaast ook theater maken en een verhaal vertellen. Ik maak nu een theatrale reis met monologen die de muziekstukken met elkaar verbinden. Een statisch klassiek concert kan ook mooi zijn, maar is minder aan mij besteed. Ik merk dat dit geldt voor veel jonge mensen. Bij de première in Tivoli mochten bezoekers gewoon hun drankje meenemen naar de zaal. Ze konden het concert ervaren als een popconcert. Er is meer lucht, meer vrijheid.”

Meeslepend en krachtig

‘Als het donker wordt’ is een vorm van girlpower. Isabel maakte het programma samen met schrijfster Amanda Payne, componist-arrangeur Sarah Neutkens en regisseur Fabienne Vegt. Op het podium zingt ze met een celliste, pianiste en violiste. De power zit ook in de muziek van Astor Piazzolla, Kurt Weill en Wende Snijders. “Die is meeslepend. De tango heeft dezelfde dramatiek als een opera, maar dan samengeperst in een nummer van 3 minuten in plaats van 4 uur. Diezelfde kracht vind je in de muziek van Kurt Weill, die bovendien interessante vrouwenkarakter weet te creëren. En Wende is natuurlijk het schoolvoorbeeld van een vrouw die zowel kwetsbaar als krachtig durft te zijn. Zij is niet in een hokje te vangen.Dat laatste geldt ook voor mij: ik ben wat ik maak.”