Trailer Dr. Miracle's last illusion

Opera2Day - Dr. Miracle’s last illusion
"Een flamboyante en melancholische ode aan het illusionisme"

Zaterdag 25 maart 2017, 20:00 uur
Al vanaf
22,-
Opera2Day - Dr. Miracle’s last illusion

‘Dr. Miracle’s last illusion’ is een flamboyante en tegelijk melancholische ode aan het illusionisme. Het verhaal vol humor en horror speelt rond 1900. Als de assistente van de ongrijpbare illusionist Dr. Miracle tijdens een show om het leven komt, raakt hij bedwelmd door de schoonheid van haar overgang naar de dood en het eeuwige licht. Hij wil er meer van weten en raakt op zijn zoektocht verzeild in een mysterieuze wereld vol slaapwandelaars, waanzinnigen en dolende zielen. Maar zien we lichtvoetige illusies of kijken we naar een gedetailleerd verslag van een reeks gruwelijke moorden?

Het verhaal wordt verteld in een reeks betoverende opera- en dansscènes, op muziek van onder meer Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky. De muzen en slachtoffers van Dr. Miracle – gespeeld door Woedy Woet, meervoudig Nederlands kampioen goochelen – worden vertolkt door vrouwelijk vocaal toptalent en een danseres van De Dutch Don’t Dance Division. De muziek wordt gespeeld door het New European Ensemble.

Inleiding informatie
Met behulp van bewegend beelden, gefilmde interviews en klinkende geluidsfragmenten vertelt musicoloog Philip Ruitenberg u over het ontstaan van Dr. Miracle’s last illusion.

U krijgt extra informatie over de inspiratiebronnen én over de muzikale uitvoeringspraktijk, die zich baseert op de eerste geluidsopnames van rond 1900.

Concept en regie: Serge van Veggel
Dirigent: Hernán Schvartzman
Choreografie: Thom Stuart
Met: Woedy Woet, Kristina Bitenc, Lucie Chartin, Martina Prins e.a.
Een co-productie van OPERA2DAY, New European Ensemble en De Dutch Don’t Dance Division

Opera2day is opzoek naar 25 enthousiaste personen die tijdens de voorstelling deel willen nemen aan een klankenveld! Voor meer informatie klik hier

Lees hier een recensie van de Theaterkrant

Lees in dit persbericht meer over de voorstelling

Opera2day viert haar 10-jarige bestaan, lees hier meer

Recensies media

Klik hier voor de recensie van de Volkskrant ****

Klik hier voor de recensie van de NRC ***

Klik hier voor de recensie van de Trouw ***

Publieksreacties

Het publiek uitte zijn enthousiasme niet alleen in staande ovaties en bravogroep. De mailbox van Opera2Day stroomde vol met fanmail. Dit is een kleine compilatie:

‘Prachtige muziek, geweldig gezongen en voortreffelijk geregisseerd. Zeer de moeite waard.’ – ‘Visueel prachtig.’ – ‘Voorprogramma heel indrukwekkend’ – ‘Mooie combinatie van amusement, opera en illusionisme.’ – ‘Adembenemend geweldig!’ – ‘Mooie samensmelting van verschillende genres. De muziek was prachtig!’ – ‘Een heel origineel idee, prachtig uitgevoerd, een spektakel om trots op te zijn.’ – ‘Grote fantasie en bevlogen artiesten, fantastische stemmen en uitstekende prestatie zorgden voor een groot belevenis.’ – ‘Hartbrekend mooi.’ – ‘De muziek zoog je mee in de voorstelling. Wat een inspirerend onderwerp: de Dood! – ‘Prachtig in veel zo niet alle opzichten. Zang en muziek, heel heel mooi. Knappe techniek. Mooi verhaal en verbeelding daarvan. Ontroerende finale.’ – ‘Nog nooit naar een operavoorstelling geweest, maar deze combinatie vond ik erg leuk Genoten van de inleiding, de entourage in de schouwburg en natuurlijk de voorstelling zelf.’ – ‘Heel onderhoudend. Echt miraculeus, spannend. Mooie zang en dans. Adembenemend.’ – ‘Ik heb alle voorstellingen van opera2day gezien en deze overtreft (wederom) alle verwachtingen.’ – ‘Ik vond de verdwijningsacts en zangeressen, speciaal Olympia, geweldig.’ – ‘Orkest in 'de bak bescheiden van omvang, maar luisterrijk!’ – ‘Indrukwekkend, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, heel erg goed gemaakt en gebracht.’ – ‘De muziek was prachtig en ook prachtig uitgevoerd door het New European Ensemble en de zangeressen!’ – ‘Fantastisch concept prachtige decors, leuke binnenkomst met die kleine sfeerbeelden in de diverse salons. Paste allemaal perfect om in de stemming te komen. On Nederlands goed!!’.

Recensie medewerker Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede

Klik hier voor de recensie die een van onze medewerkers schreef n.a.v. de voorpremière in Den Haag.

Volkskrant ****

‘Spectaculair en toegankelijk’

Theaterkrant ****

‘Dr. Miracle: ‘een hit’

Theaterkrant ****

‘Dr. Miracle’s last ilusion is een heerlijke avond opera en vaudeville voor beginners en gevorderden’

Trouw ***

‘een kleurrijke voorstelling ‘
‘geweldige en ingenieuze goochelacts te zien, mooi uitgevoerd door Woedy Woet’

Musicalnieuws.nl

‘…het morbide verhaal van Dr. Miracle dat van begin tot eind boeide’

Opera en illusionisme voorbij de grens van leven en dood:

Explosie van creativiteit

In de decennia rondom 1900 vond op cultureel gebied een explosie van creativiteit plaats. Kunst en entertainment bloeiden onder de zon van een decadent en apocalyptisch Avondland.

Verschillende kunstgenres bestonden naast elkaar, maar lieten zich ook door elkaar inspireren. Dit gebeurde vanaf het midden van de negentiende eeuw in de serieuze kunsttempels, in de salons en opéras comiques, maar ook in de etablissementen van de lichte kunsten zoals de vaudevilles, music-halls en nachtclubs waar in wonderbaarlijke shows de meest onvermoede talenten samenkwamen. Of je nu door de zangers, de dansers, de acrobaten of de goochelaars betoverd werd, er was voor elk wat wils. ‘Hoge’ en ‘lage’ kunsten gingen een heuse flirt met elkaar aan. Offenbach speelde in zijn opéras comiques met het nachtleven van Parijs, Stravinsky incorporeerde jazz in zijn muziek, de vernieuwers Berg, Webern en Schönberg arrangeerden walsen van Johann Strauss.

Kurt Weill kwam er openlijk voor uit dat zijn inspiratie kwam van “de lichte muze die zulke genieën als Offenbach, Sullivan en Strauss had voortgebracht.” Hij concludeerde: “Er valt geen onderscheid

tussen serieuze en lichte muziek te onderkennen. Er is alleen goede en slechte muziek.” Ook in de theaters kropen kunst en amusement naar elkaar toe: Richard Strauss’ Salomé is in bloederigheid niet te onderscheiden van de horrorshows die destijds te zien waren in het Parijse Theâtre Grand-Guignol en bij optredens van illusionisten.

 

Betoverende wetenschap

Vanaf het eind van de achttiende eeuw groeide de invloed van wetenschap en techniek. Deze ‘onttoverden’ het wereldbeeld met rationele verklaringen voor wat eerst werd gezien als spirituele verschijnselen. Maar wetenschap en techniek leken ook zelf te kunnen toveren en leverden nieuwe inzichten op, die fascinerend en wonderbaarlijk waren, maar ook bedreigend. De mens die nog gewend was te denken aan hogere machten, leven na de dood en duivelse verschijningen zag die fenomenen ook terug in de wonderen van de vernieuwing. Bovendien ging ook de wetenschap zich richten op het onzichtbare. Zo ontstond de psychologie, die het onderbewuste ‘onthulde’. Psychologie ging toen vaak nog hand in hand met spiritisme, dat over de grens van de dood wilde kijken. Veel mensen raakten daarvan in de ban en zagen nieuwe mogelijkheden om een invulling te geven aan hun spirituele behoeften. Op een gemiddelde zaterdagavond in Den Haag vonden volgens een recente studie zo’n dertig seances plaats.

 

Illusies in het theater

Het theater was, zoals altijd, een spiegel van zijn tijd. De hierboven

genoemde ontwikkelingen vonden ook hun weerklank op het podium. Het meest opvallend voor die periode is de opkomst van een heel nieuw genre: het illusionisme. Het was de Fransman Robert Houdin (1805 – 1871) die – met een groot theatraal talent en de technische kunde op zak van zijn vader (een klokkenmaker) – de goochelkunst van de straat naar de Parijse salons en de grote

podia bracht, gekleed in rokkostuum. Illusionisten werden in korte tijd supersterren, die met topgages speelden in uitverkochte grote theaterzalen. Voor hun voorstellingen was de wetenschap

vaak de inspiratiebron, en velen noemden zich dan ook ‘Doctor’ of ‘Professor’. Houdin baseerde zijn show Le château de Mesmer op de wetten van Mesmer, en ‘Wizard of the world’ Dobler liet

het auditorium versteld staan door 200 kaarsen ineens te doen ontsteken met één schot van zijn pistool (en een klein beetje hulp van het nieuwe fenomeen ‘elektriciteit’). Later werd de theoretische

mogelijkheid tot tijdreizen door Einsteins inzichten een geliefd thema. Illusionisme en spiritisme kropen ook naar elkaar toe.

De illusion

De Volkskrant - 4 sterren

‘Artistieke fusion op hoog niveau’ 

NRC

'Aansprekend muziektheater' 

Trouw

'Geweldige en ingenieuze goochelacts' 

Place de l’Opera

‘Gaat dat zien, gaat dat zien’ 

Wellicht ook interessant voor u?
Programma overzicht

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Wilminktheater
Bereikbaarheid receptie:
Ma. t/m vr. 09.00 - 17.00 uur
053- 485 85 85
Balie: Wenninkgaarde 40-42
Enschede, ingang Wilminktheater

E-Mail:
info@wilminktheater.nl

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Akkoord
U bent nog niet ingelogd

Om een voorstelling aan uw wensenlijst toe te voegen moet u eerst ingelogd zijn.

Ja, ik wil inloggen
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
De voorstelling is verwijderd uit uw wensenlijst
Fout bij bijwerken van uw wensenlijst