Liefde en moord in de moeder aller opera’s MET INLEIDING!

Carmen - Tania Kross

Al vanaf19,75
Preview Carmen, Tania Kross, tournee 2017

Carmen - Tania KrossLiefde en moord in de moeder aller opera’s MET INLEIDING!

De Nederlandse mezzosopraan Tania Kross is dit voorjaar nog één keer te zien als Carmen, de rol die zij al meerdere malen vertolkte. Het zal de laatste maal zijn dat de 42-jarige zangeres het iconische hoofdpersoon uit het meesterwerk van componist Georges Bizet gaat spelen.

Arrangeur Thijs Borsten combineerde de muziek van Bizet met flamenco, de dans uit Zuid-Spanje, het gebied waar het verhaal zich afspeelt. Kross speelde de hoofdrol in haar lievelingsopera bij de Staatsoper Stuttgart en op het Britse operafestival dat jaarlijks op het landgoed Glyndebourne plaatsvindt. Ook was de voorstelling eerder te zien in Nederland, waar de tournee lovende recensies kreeg. De zangeres wordt in de nieuwe versie bijgestaan door de Nederlandse sopraan Francis van Broekhuizen in de rol van Micaëla en tenor Charles Hens als Don José.

Inleiding: Om de bezoekers extra te informeren over deze bjzondere opera, is er een inleiding gepland om 19:00 uur . De sopraan uit de voorstelling, Francis van Broekhuizen, zal dan uitgebreid ingaan op het verhaal en het ontstaan van deze Carmen

Lees hier het interview met Tania Kross.

Lees hier de publieksreacties.

Maak uw avondje uit compleet met een VIP Lounge arrangement!

Muziek: Georges Bizet | zang en spel: Tania Kross (Carmen), Carlos Denia (Escamillo), Francis van Broekhuizen (Micaëla) en Charles Hens (Don José) | muzikale leiding en arrangementen: Thijs Borsten | flamencogitaar: Arturo Ramón | flamencozang: Erminia Fernandez Cordoba | flamencodans: Irene Alvarez | flamencopercussie: Claudio Spieler | contrabas: Jasper Somsen | viool: Melissa Ussery | blaasinstrumenten: Werner Janssen | piano: Ernst Munneke en Jan-Paul Grijpink

Meer...Minder

Carmen Tania Kross is nog éénmaal Carmen

Met uitzonderlijk veel succes liet Tania Kross haar jeugddroom in vervulling gaan: een speciaal voor haar bewerkte versie van haar lievelingsopera Carmen. De voorstelling kreeg prachtige recensies en vond overal veel bijval. Tania weet heel Nederland mee te slepen in dit liefdesverhaal vol passie en verraad. Het meesterwerk van Georges Bizet met alle bekende aria’s en melodieën blijkt in een fris, modern jasje nog altijd onze gemoederen behoorlijk bezig te kunnen houden.

De titelrol is Tania op het lijf geschreven: zij maakt van Carmen een vurige en krachtige, zelfstandige vrouw. Zoals Tania zegt: ‘ik bepaal waar ik naar toe ga, ík bepaal op wie ik verliefd word, ík bepaal wie ik ben’. Nadat ze Carmen vertolkte bij onder andere de Staatsoper Stuttgart en op het prestigieuze Glyndebourne Opera Festival maakte Tania met deze speciaal voor haar gemaakte versie een tournee langs uitverkochte zalen door heel Nederland. In het voorjaar van 2019 volgt nog een succesronde van haar lievelingsopera. Tania zingt dan voor het laatst de rol waar ze als meisje, dat voor het eerst operamuziek hoorde, al van droomde.

Arrangeur Thijs Borsten combineerde de schitterende muziek van Bizet met invloeden van de flamenco, de vurige dans uit de zuidelijke provincies van Spanje waar het verhaal van Carmen zich afspeelt, en maakte zo een sprankelende, eigentijdse versie van Tania’s lievelingsstuk.

Tania Kross wordt bijgestaan door de Nederlandse sopraan Francis van Broekhuizen in de rol van Micaëla en tenor Charles Hens als Don Jose. We zien Carlos Denia, een van de beste flamenco-zangers van Spanje, als toreador Escamillio.

Tania Kross, in 1976 geboren op Curaçao, zong in alle belangrijke concertzalen van de wereld, onder meer in Parijs, Salzburg, Wenen, en Carnegie Hall in New York. De titelrol van Carmen heeft zij eerder vertolkt bij Staatsoper Stuttgart, Latvian National opera in Riga en op het prestigieuze Glyndebourne Opera Festival. Kross is een graag geziene gast op televisie en draagt daar met verve haar liefde voor muziek uit voor een nieuw publiek.

Meer...Minder

de Volkskrant ****

“Tania Kross geeft ‘Carmen’ terug aan de mensen en vertaalt de opera naar het hier en nu

Daar staat ze dan, op haar stilettohakken en in een leren jack, die explosieve cocktail van vrouwelijke verleidingskracht en stoere onafhankelijkheid.”

Meer...Minder

Tania Kross speelt nog een keer glansrol Carmen

“Je kent veel meer klassiek en opera dan je denkt.”

Het begon bij een videoband van Carmen uit een Curaçaose bibliotheek. Die bewees voor de veertienjarige Tania Kross dat klassieke muziek niet enkel voor tekenfilmfiguren was weggelegd. Vele glansrollen als Carmen volgden, maar nu neemt Tania afscheid van haar lievelingsopera, met de hoofdrol in haar eigen productie. Een toegankelijke versie van de klassieke opera vol humor, herkenning, tragedie en verbazing.

Tania, waar gaat de opera Carmen eigenlijk over?

Carmen beschouw ik als de musical onder de opera’s. De meest populaire opera aller tijden over een zigeunerin in Sevilla. Het gaat over een vrouw die weet wat ze wil, hoe en wanneer. Een vrouw met een eigen mening en lust voor haar eigen leven. Het gaat over de vrouw die ik nu ben.”

“Toen Carmen in 1875 op de planken kwam, was dat heel controversieel. De opera werd dan ook niet goed ontvangen en zelfs uitgejoeld. Toch begon hiermee de verismo-stroming in de opera; de echtheidsverhalen, de soapopera. Men ging nu naar de opera om echte mensen te zien in plaats van mythes en verhalen van de bourgeoisie.”

“Zoals bij alle opera’s loopt ook Carmen niet goed af. Maar zelfs op het moment dat Carmen sterft, komt die vrijgevochten vrouw naar voren en zegt ze: ‘Vrij ben ik geboren en vrij zal ik sterven.’ Het maakt niet uit, ze zal altijd vrij zijn. Dat vind ik mooi en dat maakt Carmen een van de meest iconische figuren in de operageschiedenis.”

Waarom spreekt de opera jou persoonlijk zo aan?

“In tekenfilms als Tom&Jerry en Bugs Bunny maakte ik kennis met de klassieke orkesten. Dat vond ik fascinerend, dus ik wilde een tekenfilmfiguur zijn. Toen ik op mijn veertiende de videoband van Carmen zag in de versie van Maria Ewing in Glyndebourne was dat geweldig, want klassieke muziek bestond dus ook buiten de tekenfilm. Ik moest en zou die vrouw zijn!”

“Vijftien jaar later deed ik in Glyndebourne zelf een kostuumpas voor de rol. Het hoofd van de kostuumafdeling, een hele oude vrouw, kwam naar me toe en zei: ‘Oh, ik heb alle Carmens aangekleed in Glyndebourne. Ook Maria Ewing.’ Toen besefte ik dat wat ik zo graag wilde, was gelukt. Vanaf mijn studie ben ik de gedoodverfde Carmen. Het plaatje klopt; het type, de uitstraling, het verhaal en de stem. Carmen is precies gecomponeerd voor het type mezzo-sopraan dat ik ben. Deze opera vormt de rode draad in mijn carrière.”

Maar nu neem je afscheid van de rol?

“Ja, het is de laatste keer dat ik het doe en ik vind het schitterend. Beter nu, aan de top van je vocale kunnen en performance, dan dat mensen gaan denken ‘Oh Tania gaat weer de Carmen zingen. Dat moet ze echt niet meer doen hoor.’ Ik word volgend jaar 43, dan heb ik de rol zoveel jaren gezongen en is voor mij de cirkel rond. Er is zoveel wat ik nog kan zingen, maar voor de verleidelijke jonge vrouw ga ik liever op zoek naar een nieuw talent. Dat is er zoveel. Op zoek naar een nieuwe Carmen.”

En afscheid nemen doe je met je eigen versie. Hoe is jouw Carmen?

“Mijn Carmen is een rollercoaster van humor, herkenning, tragedie en verbazing. Een versie om niet-operaliefhebbers, liefhebber te maken. Dat was mijn doel. Carmen heeft mij als klein meisje geraakt en ik vind dat het mijn taak is als musicus en performer om mijn vak levendig te houden op het toneel.”

En hoe doe je dat, levendig houden?

“Carmen is van origine een opera van drieëneenhalfuur met een groot mannen-, vrouwen- en kinderkoor, stierenvechters en toestanden. Ik heb de es

Meer...Minder