Naar Enschede komen Ernst Jansz (Doe Maar), schrijver en journalist Reggie Baay en dichter en columnist Ellen Deckwitz (o.a. Olijven moet je leren lezen). Met live muziek.

De Indië Monologen

24,75

De Indië MonologenNaar Enschede komen Ernst Jansz (Doe Maar), schrijver en journalist Reggie Baay en dichter en columnist Ellen Deckwitz (o.a. Olijven moet je leren lezen). Met live muziek.

Zeventig jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië staat ons koloniale verleden volop in de belangstelling. Er zijn veel Nederlanders met een Indische achtergrond. Bijna iedereen kent ook wel iemand die een verwantschap heeft met Indonesië. Hoe werkt die geschiedenis door in ons land en in onze levens? En hoe willen we ons ertoe verhouden? ‘De Indië Monologen’ is een bijzondere theateravond met wisselende combinaties van gasten en met Nederlands-Indië als centraal thema.

Elke editie van ‘De Indië Monologen’ brengt een uitgelezen gezelschap van drie bekende Nederlandse schrijvers, musici en/of acteurs op het podium, maar ook prominenten uit de wereld van de media, journalistiek en politiek zijn vertegenwoordigd; allen met een Indische achtergrond of sterke betrokkenheid bij de geschiedenis van Nederlands-Indië. De vaste muzikale kern bestaat uit zangeres Astrid Seriese en gitarist Erwin van Ligten.

Naar Enschede komen Ernst Jansz (Doe Maar), schrijver en journalist Reggie Baay en dichter en columnist Ellen Deckwitz (o.a. Olijven moet je leren lezen). Met live muziek.

Recensie de Theaterkrant:

https://www.theaterkrant.nl/recensie/de-indie-monologen/bo-tarenskeen-theaterbureau-de-mannen/

Biografieën

ERNST JANSZ

Ernst Jansz wordt geboren in 1948 in Amsterdam. Na het gymnasium en een studie biologie aan de GU verhuist hij in 1970 naar de Brabantse Peel, als wasbordspeler van de hippieband CCC Inc., huisorkest van Paradiso en de Melkweg. 

In 1978 richt hij de groep Doe Maar op, de populairste band die Nederland ooit heeft gekend. Hysterische en Beatle-achtige taferelen zorgen ervoor dat de band zichzelf op het hoogtepunt van haar roem in 1984 opheft. Ernst Jansz trekt zich terug op het platteland en wordt een belangrijke vertegenwoordiger van de zogenaamde tweede generatie Indische schrijvers. Ook in zijn inmiddels vijf verschenen soloalbums verwerkt hij Indische elementen, zoals de krontjong, die zo'n wonderlijke verwantschap vertoont met de reggae waarmee hij in de 80-er jaren furore maakte. In de tussenliggende jaren is hij actief als pianist en producer van onder anderen Bram Vermeulen en Boudewijn de Groot.

REGGIE BAAY

Reggie Baay is schrijver en onafhankelijk onderzoeker, gespecialiseerd in de koloniale en postkoloniale geschiedenis en literatuur van het vroegere Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Hij schrijft romans, non-fictie en toneel. Zijn werk gaat vooral over het (verborgen) Nederlandse koloniale verleden en de impact ervan op de generaties van nu. Hij debuteerde in 2005 met de gedeeltelijk autobiografische roman De ogen van Solo. Zijn boeken, zoals De Njai (2008) over het koloniale concubinaat in Nederlands-Indië en Daar werd wat gruwelijks verricht (2015) over de slavernij ten tijde van de Nederlandse koloniale overheersing werden unaniem lovend besproken.

ELLEN DECKWITZ

Ellen Deckwitz (1982) is dichter, columnist en theatermaker. Ze won onder meer de C. Buddingh-prijs en het Nederlands Kampioenschap Poetry Slam. Ze trad als dichter op in zowel binnen- als buitenland: van Portugal tot Oman, van Schotland tot Mongolië. Ook op Lowlands, de Nacht van de Poëzie en bij De Wereld Draait Door laat ze regelmatig haar hoofd zien. Daarnaast is ze columnist voor NRC Next en De Morgen. Van haar hand verschenen meerdere bundels en de bestseller Olijven moet je leren lezen, een eerste hulp bij het snappen van poëzie.

Deckwitz behaalde aan de Rijksuniversiteit Groningen een Research Master in de Literatuur- en Cultuurwetenschap. Ze schrijft graag over literatuur, voetbal en ballet. Ze volgt het Songfestival sinds 1989 en hoopt het ooit tot commentator te schoppen. 

Deckwitz’ grootouders en overgrootouders van moeders kant leefden in voormalig Nederlands-Indië.

ADRIAAN VAN DIS

Adriaan van Dis (1946) is net niet in Nederlands-Indië geboren, maar het land van zijn ouders en halfzusters heeft hem als schrijver wel gevoed. Zowel in zijn debuut Nathan Sid (1983) als in de latere romans Indische duinen, Familieziek, Op Oorlogspad in Japan en Ik kom terug speelt hij met de verdraaide herinneringen van repatrianten die een nieuw bestaan in Nederland probeert op te bouwen. Ook scheef hij talloze essays en verhalen over kolonialisme en migratie. In al zijn boeken toont hij een toeschouwer die probeert te duiden wat hij ziet: een buitenstaander tussen mensen die hartstochtelijk hun best doen ergens bij te horen. Van Dis ontving talloze literaire prijzen en in 2016 de Constantijn Huygens-prijs voor zijn gehele oeuvre. 


Regie: Bo Tarenskeen | Zang: Astrid Seriese | Gitaar: Erwin van Ligten | 

Meer...Minder
Bestel nu De Indië Monologen
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Cookies accepteren
Instellingen aanpassen
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg