Na een voorstelling over het vaderschap duikt Nasrdin nu het huwelijksbootje in

JA Nasrdin Dchar

22,50

JANa een voorstelling over het vaderschap duikt Nasrdin nu het huwelijksbootje in

Na ‘DAD’, zijn onvolprezen voorstelling over het vaderschap, gaat Nasrdin Dchar ons verder inwijden in zijn huiselijk leven. Want hij gaat trouwen met zijn vriendin en laat dat nou net op nummer zeven staan in de Top 10 meest stressvolle gebeurtenissen. Meer nog dan kinderen krijgen of ontslagen worden leidt het jawoord geven tot slapeloze nachten. Toch is trouwen precies wat Nasrdin gaat doen en je bent van harte uitgenodigd. Niet alleen voor het feest, Nasrdin neemt je ook mee achter de schermen, in de voorbereidingen, het samenstellen van de gastenlijst, het menu en alle vragen die daarbij komen kijken.

Nasrdin gaat op zoek naar wat een huwelijk tot een goed huwelijk maakt. Naar hoe hij zijn vrouw kan begrijpen en zichzelf begrijpelijk maken. Ondertussen duikt hij in de ene na de andere rol en zingt en danst hij zich door de avond. Het wordt hoe dan ook een avond om nooit te vergeten.

Bekijk hier een fragment van Nasrdin Dchar bij Jinek.

Lees hier een interview met Nasrdin Dchar in AD Magazine.

Lees hier een interview met Nasrdin Dchar in Noordhollands Dagblad.

Lees hier een interview met Nasrdin Dchar in de Volkskrant.

Lees hier een interview met Nasrdin Dchar in de Telegraaf.

Beluister hier een fragment over JA bij Kunststof Radio.

Lees hier een "Een week met Nasrdin Dchar" van de Elegance. 

Lees hier een stukje over Nasrdin Dchar uit de JAN Uit & Thuis

Tekst: Nasrdin Dchar en Floris van Delft | Regie: Floris van Delft | Spel: Nasrdin Dchar | Toneelbeeld: Robin Vogel | Licht: Jantje Geldof en Mike den Ottolander

Meer...Minder

De Volkskrant over ‘DAD’ ****

“Een liefdevolle, afwisselend grappige en licht melancholische voorstelling.”

Meer...Minder

De Telegraaf over ‘DAD’ ****

“Dchar spreekt in ‘DAD’ recht uit het hart en blijft dicht bij zichzelf. (…) Dat levert een kwetsbare, soms ontroerende en persoonlijke voorstelling op.”

Meer...Minder

NRC Handelsblad over ‘DAD’ ****

“Een voorstelling die ons allemaal aangaat: alle bezorgde burgers, alle moslims, alle atheïsten, alle Steenbergers.”

Meer...Minder

Huwelijk acteur Nasrdin Dchar onder de loep

Acteur Nasrdin Dchar gaat volgend seizoen weer het theater in. Na zijn veelgeprezen DAD komt hij met een nieuwe solovoorstelling, JA. In het stuk neemt Dchar zijn huwelijk onder de loep.

n de top tien van meest stressvolle gebeurtenissen staat op zeven trouwen”, stelt de acteur. “Meer dan kinderen krijgen of ontslagen worden leidt het jawoord geven tot slapeloze nachten.” De acteur neemt het publiek in JA mee naar het feest, maar ook naar de voorbereidingen achter de schermen: het samenstellen van de gastenlijst en het menu en alle vragen die daarbij komen kijken. Maar hij gaat ook in op de diepere vragen rond zo'n belangrijke verbintenis: “Wat maakt een huwelijk tot een goed huwelijk? Hoe begrijp je de ander en hoe maak je jezelf begrijpelijk?”

De regie is in handen van Floris van Delft, die ook aan de voorstelling mee schrijft. De kaartverkoop start op 1 mei. De première van JA is op Valentijnsdag 2019 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Daarna volgt een tournee van 75 voorstellingen door het hele land, maakten theaterbureaus De Mannen en Wat We Doen dinsdag bekend.

Meer...Minder

Theaterbureau De Mannen

"Nasrdin Dchar

JA

 Tussen de avond dat Nasrdin zijn vrouw ontmoet in de Marina Bar en de dag dat ze trouwen, zit vijftien jaar. Waarom heeft het zo lang geduurd als hij bij de eerste kennismaking al weet dat zij de ware is? Net als in zijn succesvolle solovoorstellingen Oumi (over zijn moeder) en DAD (over zijn vader en het vaderschap) neemt acteur Nasrdin Dchar het publiek in JA mee op een reis. Die scheert langs continenten en culturen, maar het is vooral zijn eigen zoektocht naar volwassenheid, met als universele kern de liefde. Want die kan alles overwinnen. Toch? In dezelfde persoonlijke stijl als de voorstelling DAD – officiële juryselectie Theaterfestival 2017 – laat Dchar zien hoe hobbelig het pad van de liefde kan zijn, wat trouwen teweeg brengt in een mensenleven en hoe je uiteindelijk met een licht hart ‘JA!’ kunt zeggen. 

 

Credits: Spel: Nasrdin Dchar / Tekst: Nasrdin Dchar en Floris van Delft / Regie: Floris van Delft / Toneelbeeld: Robin Vogel / Licht: Jantje Geldof en Mike den Ottolander

Noot voor de redactie:

JA is een productie van Theaterbureau De Mannen i.s.m. Stichting WAT WE DOEN

Over Nasrdin Dchar:

Nasrdin Dchar (1978)  won in 2011 een gouden Kalf voor zijn rol in de film Rabat. Hij speelde rollen in de films Infiltrant (Shariff Korver), Wolf ( Jim Taihuttu) en Süskind (Rudolf van den Berg). Improviseert in De Vloer Op, en speelt oa in de series Zwarte Tulp en De 12 van Oldenheim.

Als gastacteur was Nasrdin verbonden aan Theater Rotterdam, waar hij o.a. te zien was inBranden, Kust en Oedipus. Eerder speelde hij in het vierluik De geschiedenis van de familie Avenier en Ghetto van Het Toneel Speelt.

Zijn solovoorstellingen Oumi (mijn moeder), geschreven door Maria Goos, werd zeer succesvol ontvangen. Hij speelde de voorstelling, in combinatie met de documentaire Mijn vader, de expat van Abdelkarim El Fassi, zelfs in Koninklijk Theater Carré in aanwezigheid van Koningin Maxima. Ook zijn solo DAD, geschreven samen met Floris van Delft, trok meer dan vijfentwintigduizend bezoekers naar het theater, en de voorstelling is ook op televisie uitgezonden. DAD behoorde tot de officiële juryselectie van het Theaterfestival 2017 en was er publieksfavoriet.

Over Floris van Delft:

Floris van Delft (1976) is een theaterregisseur met een grote nieuwsgierigheid voor de verhalen achter de krantenkoppen en de waan van de dag. Hij wil in zijn voorstellingen de grote maatschappelijke thema's van dit moment persoonlijk maken. Onderwerpen waar men vaak murw van is geworden door het eindeloze berichtenstroom in de media, komen weer even dichtbij. Voor hem is een voorstelling geslaagd als die raakt, ontroert en aanzet tot een gesprek. Hij werkt vanuit zijn eigen theaterorganisatie WAT WE DOEN, tevens coproducent van DAD en JA.

Floris begon na een jaar in Zambia gewerkt te hebben met zijn studie theologie. Die maakte hij af, maar besloot alsnog de Regieopleiding in Amsterdam te doen. Daarna heeft hij jaren als regisseur bij het Noord Nederlands Toneel, PeerGrouP, Siberia, Huis aan de Werf en Maas Theater en dans gewerkt. Ook regisseert en coacht Floris cabaretiers en comedians. De directheid van de stand up comedy is voor hem inspirerend in zijn theaterwerk.

De pers over DAD:

“‘DAD’ van Nasrdin Dchar gaat ons allemaal aan.” – Ron Rijghard, NRC ****

“Dchar spreekt in DAD recht uit het hart en blijft dicht bij zichzelf.” -  Esther Kleuver, De Telegraaf ****

“Een liefdevolle, afwisselend grappige en licht melancholische voorstelling, met aandacht voor kleine details naast grote thema'

Meer...Minder

Theaterbureau De Mannen

"Interview Nasrdin Dchar en Floris van Delft– JA

Na solovoorstellingen over zijn moeder en zijn vader is het dit keer de beurt aan de liefde. In JA schetst acteur Nasrdin Dchar een intiem portret over zijn zoektocht naar volwassenheid en de liefde voor zijn vrouw, maar dat gaat niet zonder slag of stoot…

‘TIJD VOOR HET JA-GEVOEL’

Tekst: Rinske Wels

21 Jaar oud was acteur Nasrdin Dchar toen hij in de Marina Bar in Steenbergen (N-B) de vrouw van zijn leven ontmoette. Hij was op slag verliefd toen hij haar zag en wist: zij is de ware. Toch zou het nog vijftien jaar duren voordat ze zouden trouwen. Wat er in de tussentijd zoal gebeurde, komt langs in JA, de nieuwe toneelsolo van Dchar.

Nasrdin Dchar (40) is bekend van de tv-series Zwarte Tulp, Mocro Maffia en De 12 van Oldenheim. Hij speelde in films als Rabat (Gouden Kalf) en In Limbo. Eerder maakte hij succesvolle voorstellingen over zijn moeder in Oumi en zijn vader en het vaderschap in DAD. Die laatste werd zelfs opgenomen in de officiële juryselectie van het Theaterfestival 2017. Dchar: “Na de voorstelling over mijn moeder, wist ik meteen dat er daarna een voorstelling over mijn vader moest komen. Omdat ik zelf vader was geworden, kreeg het een extra lading omdat we leven in een maatschappij die nogal gepolariseerd is. Waarin verschillen niet als kracht worden gezien, maar waar juist erg op gewezen wordt. Mijn kinderen groeien hier op. Zo ontstond de vraag van de voorstelling DAD: is Nederland wel het land waar ik mijn kind wil opvoeden?” In een heel persoonlijke stijl speelde Dchar bijna cabareteske scènes, vertelde verhalen en maakte zich druk om de wereld om hem heen. Soms bedekt, zoals in Oumi, soms explicieter zoals in DAD. “Die voorstelling heb ik gemaakt met Floris van Delft. Dat voelde zo goed, dat ik meteen wist: mijn volgende wil ik ook met hem maken.”

Drie generaties liefde

Floris van Delft (43) is regisseur en theatermaker. Met Dchar is de samenwerking nog intensiever, want ze schrijven alles samen. Dit keer dus over de liefde in JA. Van Delft: “Een groot begrip, ja, dus het moet niet te universeel of clichématig worden. Het moet eigenlijk zo zijn dat je het te gek vindt dat je even in een andere wereld mag kijken. Het omgaan met verschillen, eigenlijk een constant thema in Nasrdins oeuvre, speelt in deze voorstelling een nog grotere rol, het is hét thema van JA.” Dchar grapt: “Mijn ouders waren op hè, dus nu moest het wel over mijn vrouw gaan.” Dan serieuzer: “Ik vind de liefde als gegeven heel belangrijk, in een relatie, maar ook in de samenleving. Ik begon met het idee dat het over drie generaties liefde moest gaan, hoe die liefdes van elkaar verschillen en tegelijkertijd ook hetzelfde zijn. Van daaruit kwamen we bij mijn eigen huwelijk. Eerst ging ik dat uit de weg, maar het bleek dat we dit verhaal gewoon moesten vertellen.”

Niet liegen

Hoe zit het met het onderscheid in eigen huis? Dchar: “Ik heet Nasrdin, mijn vrouw heet Amy, alleen al bij de namen weet je: oké, dat is een verschil, hoe zit dat? Het wordt me vaak gevraagd. Het is ook een belangrijke vraag in JA: hoe doen jullie dat dan? Omgaan met de verschillen. Maar iedereen die een relatie heeft, kent toch verschillen? Ik hoop dat mensen straks in de zaal zitten en denken: mijn man en ik hebben een ander soort relatie, maar hoe gaan wij om met die situaties? In de liefde – dat heb ik wel geleerd – moet je soms concessies doen, dingen voor elkaar over hebben.” Dchars ouders hadden misschien liever gezien dat hij met een Marokkaanse thuis was gekomen. “Alleen in het begin hè, nu is Amy als een dochter voor ze. Maar ik denk dat elke ou

Meer...Minder
Bestel nu JA
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Cookies accepteren
Instellingen aanpassen
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg