Flitsende show vol sketches, verhalen, personages en liedjes

Opslaan Als Eva Crutzen

17,50
Eva Crutzen Opslaan Als TRAILER

Opslaan AlsEva Crutzen

“Onbeschaamde Eva Crutzen nestelt zich definitief in de kopgroep van het Nederlands cabaret. Gaat dat zien!” Met haar programma ‘Opslaan Als’ pakte Eva Crutzen de recensent van het Algemeen Dagblad – en belangrijker nog: het publiek – volledig in. De jonge ster aan het cabaretfirmament straalt met haar energieke verschijning, goede grappen en talent voor typetjes. ‘Opslaan Als’ is een persoonlijk programma over herinneringen: waarom onthoud je de teksten van Ruth Jacott, maar vergeet je de geur van iemand die er niet meer is. Er wacht je een flitsende show met een levendige verzameling sketches, verhalen, personages en liedjes, ondersteund met vette beats, underscores en videoprojectie. Ook NRC Handelsblad gaf vijf sterren: “Prachtig theater.”

Lees hier alvast een interview met Eva Crutzen in CJP.

Bekijk hier een fragment van Eva bij Margriet van der Linden waarin ze o.a. vertelt over Kendrick Lamar en zijn nummer King Kunta.

Regie: Wimie Wilhelm | tekst en spel: Eva Crutzen

Meer...Minder

Eva Crutzen

Iedereen is het erover eens. Om Eva Crutzen kun je niet meer heen. Met haar energieke verschijning, goede grappen en haar talent voor typetjes is ze een jonge ster aan het cabaretfirmament die met niemand te vergelijken is. De recensies die verschenen na haar derde programma ‘Opslaan als’ bewijzen het: twee keer vijf sterren (NRC, AD), twee keer vier sterren (DVHN, Theaterkrant).

‘Opslaan als’ is een persoonlijk programma over herinneringen: waarom onthou je de teksten van Ruth Jacott maar vergeet je de geur van iemand die er niet meer is.

 

Haar voorstelling is, net als zijn voorgangers, een snelle en levendige verzameling sketches, verhalen, personages en liedjes, ondersteund met vette beats, underscores en video-projectie.

Meer...Minder

NRC Handelsblad *****

“Juist door het persoonlijke aan het kolderieke te verbinden, is Crutzen tegelijkertijd grappig en ontroerend. Daarbij houdt ze zich nergens in en dat maakt ‘Opslaan Als’ tot prachtig theater. (…) Hier is het vooral de mens in al haar stunteligheid en onvolkomenheden die Crutzen ten tonele voert, en dat doet ze fantastisch.”

Meer...Minder

Algemeen Dagblad *****

“Onbeschaamde Eva Crutzen nestelt zich definitief in de kopgroep van het Nederlands cabaret. (…) Gaat dat zien!”

Meer...Minder

Theaterkrant ****

“Stevige songs, persoonlijke verhalen en komische types wisselen elkaar in hoog tempo af. Te midden van een dynamisch decor (…) houdt de cabaretière de energie continu hoog. Dat levert een buitengewoon spannende en pakkende voorstelling op.”

Meer...Minder

Eva Crutzen bij De Wereld Draait Door!

Bekijk hier het fragment.

Meer...Minder

Waar zit de delete-knop?

In Opslaan als zit een scène die typisch Eva Crutzen is: ze vertelt dat haar ex een nieuwe vriendin heeft en ze wil uitvinden of dat wel een goede partij is. Als een ware privédetective gaat ze op jacht naar informatie. Ondersteund door een ‘Mission Impossible’-achtige vormgeving achter haar, met over de top geluidseffecten en een soundscape, beschrijft ze al grappend de dag en zet overal vraagtekens bij: de yogalessen, de oma en de koffie die de nieuwe geliefde drinkt. Crutzen (30) zet alle (moderne) theatrale middelen in en weet haar publiek keer op keer te verrassen met gekke vondsten. Met haar energie verschijning, goede grappen en haar talent voor typetjes, is zij een nieuwe ster in het cabaret. De recensies voor Opslaan als bewijzen het: twee keer vijf sterren (NRC, AD), twee keer vier sterren (Dagblad v/h Noorden, Theaterkrant) en een keer drie sterren (Volkskrant).

 

Herinneringscloud

Haar nieuwe voorstelling is een persoonlijk programma over herinneringen: waarom je triviale dingen, zoals de songteksten van de liedjes van Ruth Jacott, wél onthoudt maar de belangrijke zaken niet, zoals wat je moeder tegen je zei op de laatste dag van haar leven. Crutzen vindt dat het hoog tijd is voor een ‘herinneringscloud’ waar je alles netjes gerangschikt kunt stallen en weer oproepen als je daar behoefte aan hebt. Tegelijkertijd pleit ze ook voor een ‘delete-knop’, zodat je de aandenkens aan je ex die pijn doen, kunt weggooien: “Je bestaat eigenlijk uit herinneringen, je identiteit is daaruit opgebouwd. Ik vind het een fascinerend onderwerp. In de voorstelling zeg ik gekscherend dat je een je een optelsom bent van alle angsten en goedbedoelde levensadviezen van je ouders die, op het moment dat jij in de puberteit komt, zelf in een midlife crisis zitten en in hun paniek misschien wel juist de verkeerde dingen zeggen.” Lachend: “Zo komen we in een vicieuze cirkel natuurlijk!”

 

Reddingsboei

Opslaan als is de derde voorstelling van Crutzen. Die is, net als zijn voorgangers, een snelle en levendige verzameling sketches, verhalen, typetjes en liedjes, vaak ondersteund met vette beats en een underscore. Ze begint altijd met heel veel schrijven. Maar precies aan het begin van die periode ging haar relatie na acht jaar uit: “Goeie timing hè? Nee dus. Maar het is altijd mijn reddingsboei geweest, schrijven. Dagboek-achtige teksten, dus niet voor op het toneel. Dacht ik. Gewoon om te overleven en de periode van liefdesverdriet door te komen. Toen ik het een paar maanden later teruglas, bleker er best bruikbare stukjes bij te zitten. Soms overdreef ik zo erg dat het grappig werd, of schrijnend.”

 

Zelf maken

Als klein meisje droomde Eva Crutzen al van optreden. Ze voerde constant stukjes op, deed mensen na en creëerde zo haar eerste typetjes. Ze had zangles vanaf haar twaalfde en waar het kon, speelde ze in schoolmusicals. Toen het tijd was om een vervolgopleiding te kiezen, deed ze auditie bij de Frank Sanders Academie. Haar vader zag liever dat ze rechten ging studeren, dan ‘kon ze wel acteren in de rechtszaal’. Op haar achttiende vertrok ze naar Amsterdam. “Ik werd op school, eigenlijk een musicalacademie, heel vrij gelaten. De docenten en Frank Sanders zelf stimuleerden mij enorm om zelf dingen te maken. Ik mocht zelfs kiezen met wie ik wilde werken, een luxe.” Na school won ze i 2012 de Publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival. Daarna volgden haar debuut ‘Bankzitten’ en de opvolger ‘Spiritus’. “Er was nu misschien wat meer druk voor Opslaan als, omdat mijn eerste twee programma’s zo goed ontvangen waren. Aan de andere kant: je begint toch altijd weer op nul. Ik ben heel blij dat Opslaan als ook goed ontvangen is. Het is zo’n fijne voorstelling om te spelen en

Meer...Minder
Bestel nu Opslaan Als
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Cookies accepteren
Instellingen aanpassen
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg