Hartverscheurend verhaal en adembenemende, dramatische muziek

Tosca - Première Nederlandse Reisopera

Tosca - PremièreNederlandse Reisopera

Liefde, lust en politieke intriges buitelen over elkaar heen in het leven van de temperamentvolle zangeres Floria Tosca. Wanneer haar geliefde, de schilder Mario Cavaradossi gevangen genomen wordt door de sadistische politiechef Scarpia, neemt de Floria manmoedig haar lot in eigen handen, met een dramatische afloop...

Macht en liefde gaan in deze opera een gevaarlijk spel aan en zorgen ervoor dat niemand ongeschonden uit de strijd komt. Het beklemmende plot in  combinatie met Puccini’s hartverscheurende en dramatische muziek maken Tosca een van de meest geliefde opera’s ooit. De meest bekende aria uit de opera is Floria Tosca’s hartekreet Vissi d’ arte, vissi d’amore (“Ik leefde voor de kunst, ik leefde voor de liefde”), vooral bekend geworden in de adembenemende uitvoering van de legendarische diva Maria Callas.


Het verhaal

Het verhaal van de opera Tosca wordt geheel bepaald door de handelingen van de drie hoofdpersonages. De schilder Cavaradossi helpt zijn vriend Angelotti, een ontsnapte politieke gevangene, aan een schuilplaats om zo uit handen te blijven van de kwaadaardige baron Scarpia. Cavaradossi's vriendin, de temperamentvolle zangeres Tosca zet onbedoeld Scarpia's mannen op het spoor van haar vriend. Scarpia laat Cavardossi martelen om meer informatie over Angelotti te krijgen. Hij belooft Tosca dat hij de schilder zal laten gaan, wanneer zij de nacht met hem wil doorbrengen. Zij stemt toe en wanneer Scarpia een vrijgeleide schrijft, steekt zij hem dood. Tosca zoekt Angelotti in zijn dodencel op en vertelt hem dat Scarpia de opdracht heeft gegeven om het vuurpeloton te voorzien van losse flodders. Na de schijnexecutie op het dak van de Engelenburcht zullen zij Rome verlaten. Maar Scarpia heeft helemaal geen opdracht gegeven en Cavaradossi sterft. In paniek springt Tosca van de kantelen van de burcht.


Team en cast

Dirigent David Parry | Regisseur Harry Fehr | Decor, Kostuums Yannis Thavoris | Video: Silbersalz Film | Licht John Bishop | Koorleiding Andrew Wise Floria Tosca Postma Mario Cavaradossi Stewart Il Barone Scarpia p Rhodes Il Sagrestano Oleksandr Pushniak Cesare Angelotti Roman Ialcic Spoletta Michael J Scott Sciarrone Michael Heine Un carceriere Alexander de Jong Un pastore Bernadeta Astari Consensus Vocalis.

Met het Orkest van het Oosten en koor.


Details

  • De voorstelling wordt in het Italiaans gezongen, met Nederlandse boventitels
  • De duur van de voorstelling is nog niet bekend. 
Meer...Minder

Achtergrondinfo

De beroemde criticus Julius Korngold, de vader van de componist Erich Wolfgang Korngold, noemde Puccini's Tosca schertsend 'martelkamermuziek', Benjamin Britten vond het geheel 'van een ziekmakend leegte' en Joseph Kermann deed het werk af als 'a shabby little shocker'. Maar ondanks de oppervlakkigheid en de goedkope theatertrucs die het werk kenmerken, zijn de oprechtheid van het hoofdpersonage en al die verrukkelijke melodieën van Puccini maar moeilijk te weerstaan. De eerste opvoering in Rome in 1900 viel in de smaak bij het publiek, maar de pers trok fel van leer tegen de in hun ogen onzedelijke vertoning. Die uitspraken wakkerden het vuur aan en brachten veel publiek op de been dat deze choquerende opera met eigen ogen wilde zien. De negatieve publiciteit droeg uiteindelijk bij aan het internationale succes dat deze opera weldra zou worden.

Meer...Minder

Thriller die je laat voelen - Ingrid Bosman

Dat Tosca geen intellectueel hoogstandje is hoef je hem niet te vertellen. Maar regisseur Harry Fehr weet zeker dat hij het publiek met deze opera van Puccini naar het puntje van de stoel krijgt. “Dit is een thriller van de beste soort.” 

Door Ingrid Bosman

Hij lijkt zelf ook nog een beetje verbaasd dat hij het aandurft. Deze Tosca wordt een ingenieus samenspel tussen live opera en digitale projectie. Grote delen van de handeling op het toneel worden gelijktijdig geprojecteerd op beeldscherm. Let wel: het zijn geen live opgenomen beelden die ter plekke worden vertoond. De scènes zijn vooraf gedraaid op verschillende buitenlocaties en moeten tijdens de voorstelling simultaan worden gespeeld, precies als op het scherm. 

Het betekent bijvoorbeeld dat de hele cast, inclusief groot koor en twee kinderkoren, zich tijdens de repetitieperiode tijdelijk moet verplaatsen naar de Bergkerk in Deventer, waar een deel van de opnames plaatsheeft. “Nogal een onderneming”, schetst Harry Fehr met Brits gevoel voor understatement. Het effect zal er naar zijn, verwacht de jonge regisseur. “Dit wordt een opwindende en dynamische ervaring. Precies zo filmisch als het verhaal in wezen is.”

Kwade genius

Met de gehate politiechef Scarpia als de alomtegenwoordige kwade genius, in de visie van de regisseur. “Hij domineert het verhaal, de thema’s, de muziek. Zelfs als hij niet of zijdelings in beeld is – en dat is een aanzienlijk deel van het stuk het geval -  beïnvloedt hij de gebeurtenissen.” Centraal in het verhaal staat het fatale pact dat Scarpia sluit met de zangeres Floria Tosca. In ruil voor seks zal hij haar gevangen genomen geliefde, de schilder Mario Cavaradossi, vrijlaten. Dat dat een illusie zal blijken is amper nog een spoiler te noemen. 

Fehr vond een manier om de allesoverheersende aanwezigheid van Scarpia (“Hij is bijna God zelf”) zichtbaar te maken. Waar de opera zich van oudsher afspeelt op drie locaties in het Rome van rond 1800 bevindt het publiek zich nu de hele opera lang met Scarpia in het hoofdbureau van politie. In het originele verhaal is dat het  palazzo Farnese, maar nu zou het een hoofdkwartier in elke stad kunnen zijn. “In een soort van vandaag”, verklaart Fehr. “Het voelt als de hedendaagse maatschappij, maar misschien speelt het zich ook wel in de toekomst af.”

Indringend

Het hangt er maar van af hoe ver je jezelf als toeschouwer nog af waant van een totaal gecontroleerde samenleving. Want die laat Fehr hier zien. Scapia ontgaat niets, dankzij de beeldschermen die zijn ondergeschikte Sciaronne permanent in de gaten houdt. De toeschouwers zien de beelden uit de kerk waar Cavaradossi aan het schilderen is - en bezoek krijgt van Tosca - op de schermen. Tegelijkertijd worden de scènes op het toneel ook nog eens echt gespeeld. Het maakt ze dubbel zo indringend, denkt Fehr. 

Later komt via de bewakingsbeelden het hoge gebouw in beeld waar het doodvonnis over Cavarossi zal worden voltrokken. Scarpia denkt dat hij dit kan gaan aanschouwen, maar in de derde akte zit hij dood in zijn stoel. Het publiek blijft de gebeurtenissen op zowel de schermen als via het gelijktijdige spel volgen. Het oorspronkelijke verhaal wil dat Tosca zich tenslotte van de Engelenburcht in Rome stort en het niet overleeft, maar de regisseur beperkt zich tot de mededeling dat ze in zijn versie springt. Op z’n minst heeft ze de optie. Geheimzinnig: “Hoe episch en glorieus ook haar bedoelingen, ze is niet sterk genoeg om haar lot in eigen hand te nemen”. Fehr erkent volmondig dat er weinig te springen valt in het politiebureau waar Tosca zich bevindt. Met een grijns: “Maar daar hebben we iets op gevonden.” Feit is dat het publiek ook deze finale in tweevoud kan beleven. “Met alleen beelden op een scherm is er niet genoeg catharsis.”

<

Meer...Minder
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Cookies accepteren
Instellingen aanpassen
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg