Visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.

Dorian Noord Nederlands Toneel

Al vanaf11,50
Trailer DORIAN, Noord Nederlands Toneel - "Wilder dan Wilde"

DorianNoord Nederlands Toneel

Zo’n 125 jaar na het verschijnen van Wilde’s roman The Picture of Dorian Gray zijn onze obsessie met jeugdigheid en het gevoel dat je alles uit je leven gehaald moet hebben alleen maar toegenomen. Maar verliezen we in het verlangen naar het nieuwe, het schone en het bijzondere ook niet onszelf uit het oog? En als we de hele tijd bezig zijn met onze persoonlijke ontwikkeling, wat betekent dat dan voor onze relatie met de ander? Met deze vragen als uitgangspunt schreef Javier Barcala voor het Noord Nederlands Toneel een toneelbewerking van Oscar Wilde’s beroemde roman. Barcala plaatst Dorianin het decor van de hedendaagse kunstmarkt, een bekende wereld voor gastregisseur Christophe Coppens. Het Belgische multitalent Coppens werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Hij maakt van deze voorstelling een visueel spektakel, waarbij de grenzen tussen theater, performance, kunst en literatuur vervagen.

Dorian is gesitueerd in de hedendaagse kunstmarkt, waar Dorian Gray (Bram van der Heijden),- een ambitieuze kunststudent met een moeilijk verleden, maar een fantastisch uiterlijk -, de protegé wordt van de ooit invloedrijke kunstverzamelaar Bambi Pelecano (Bien De Moor). Zij ziet in Dorians jeugdigheid en aantrekkingskracht een mogelijkheid om haar sterrendom nieuw leven in te blazen.

Beluister hier alvast de 'Inleiding voor Onderweg'. 

Christophe Coppens
Dorian wordt geregisseerd door het Belgische multitalent Christophe Coppens. Coppens werd opgeleid tot theatermaker, maar brak door als ontwerper en beeldend kunstenaar. Dit jaar had hij groot succes met zijn opera FOXIE! Het Sluwe Vosje in De Munt in Brussel. Coppens stijl is surrealistisch en beeldend en past daarmee uitstekend bij de thematiek van Dorian Gray en bij het doorlopende interdisciplinaire onderzoek van het Noord Nederlands Toneel.

“Regisseur Christophe Coppens gaat in Foxie! recht naar die rauwe inhoud, naar het conflict tussen jongeren en volwassenen.”(De Morgen)

Language no problem - boventitels
In DORIAN wordt Nederlands gesproken. Alle Nederlandse teksten krijgen Engelse boventiteling. Daarmee is deze voorstelling geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken.

Lees hier alvast het interview met Bram van der Heijden in Trouw.

Cast & Creatives 
Regie: Christophe Coppens | Tekst: Javier Barcala | Beeld: Christophe Coppens en ISM Architecten | Met: Bien De Moor, Bram van der Heijden, Veerle van Overloop, Martijn de Rijk, Julia Akkermans, Olaf Ait Tami, Lin Scholten, Dio van Velden, Wout Brugge. | Dramaturgie: Robbert van Heuven | Geluidsontwerp: Peter Zwart | Kostuumontwerp: Christophe Coppens

Meer...Minder

Bram van der Heijden: “Ik ben de advocaat van mijn personage”

Je bent het gezicht van de voorstelling. Hoe bereid je je voor op deze rol?

“Het is op dit moment allemaal nog redelijk abstract. De tekst is nog niet beschikbaar, dus ik kan daar nog niet echt aan de slag. Ik heb uiteraard het boek gelezen, maar verder bestaat mijn voorbereiding vooralsnog uit trainen, trainen en nog eens trainen. Het personage dat ik speel is bloedmooi, dus Christophe zei: ‘Ga maar aan het werk. Je moet er zo goed mogelijk uitzien.’”

 

 

En hoe bevalt dat?

“Ik ben erachter gekomen dat ik eigenlijk helemaal niet zo ijdel ben. En dat ik er ongelofelijk kriebelig van word om zo met mijn uiterlijk bezig te zijn. Het trainen op zich is leuk, vier keer per week fitness, afgewisseld met kickboksen en Bikram Yoga. Maar in het programma dat ik volg moet ik daarnaast ongelofelijk veel eten. Vijf maaltijden op een dag, met veel eiwitten, om spieren op te bouwen. Dat vind ik heel lastig, het voelt tegennatuurlijk. Ik heb inmiddels besloten het iets minder belangrijk te maken. Ik vind het niet eens mooi, zo’n betonblok. Atletisch en elegant pas beter bij me denk ik. Schoonheid is bovendien niet iets artificieels. Het komt van binnenuit. Het is je kwetsbaarheid blootleggen. Ik ga ook niet ‘knap’ spelen, ofzo. Ik ga proberen iemand te zijn die overal mee wegkomt en alles van zich af kan laten glijden. Ik heb al een mooie zoektocht gehad: hoe je met schoonheid kunt bezig zijn. En wanneer je daarin te ver gaat, wanneer je je ziel verkoopt.”

 

 

Dat is wat Dorian Gray doet: te ver gaan. Omdat zijn handelingen geen consequenties hebben voor hem en geen fysieke sporen achterlaten, verliest hij langzaam het zicht op goed en kwaad en richt hij een heleboel ellende aan. Kun je daar iets mee?

“Ik ben ook niet altijd even zorgvuldig omgegaan met mensen. Door mijn charmes in te zetten kon ik heel veel maken. Het is me altijd behoorlijk voor de wind gegaan, dat geeft misschien een zekere overmoed. Maar ik heb al een tijdje geleden besloten: ik wil dat niet meer, het voelt niet goed. Ik ben in wezen heel eerlijk.”

 

 

Zover is Dorian duidelijk nog niet.

“Nee, maar om hem puur neer te zetten als een gladde eikel is te makkelijk. Ik ben de advocaat van mijn personage; ik moet hem verdedigen, hem van vlees en bloed maken. Slechte mensen bestaan niet. Ik denk dat Dorian iemand is die zijn eigen gevoel nou eenmaal het belangrijkste vindt en zich de mening van anderen gewoon niet aantrekt. Hij is egocentrisch, maar niet eendimensionaal. Het zal een interessante rol zijn om te spelen.”

 

 

Het NNT zou het NNT niet zijn als de voorstelling geen maatschappelijk relevante lading meekrijgt. Hoe verhoudt Dorian zich tot de huidige tijd?

 

“Het boek van Oscar Wilde verscheen al in 1890, maar de obsessie met schoonheid en het etaleren ervan is vandaag de dag groter dan ooit. Het draait tegenwoordig allemaal om het zo perfect mogelijk presenteren van jezelf. Om je bankability. Hoeveel volgers heb je, hoeveel likes krijg je. Daar valt veel geld mee te verdienen. Onze voorstelling speelt zich af in de hedendaagse kunstwereld en daar voltrekt zich hetzelfde; de waarde van de kunst wordt steeds meer opgehangen aan de kunstenaar en hoe hij zichzelf en zijn werk in de markt zet.”

 

“We vellen geen oordeel, trouwens. We zijn theatermakers, we onderzoeken. Het proces is belangrijker dan het resultaat[MB1] . We geven geen oplossingen, maar we benoemen,

Meer...Minder

Interview met Guy Weizman

Waarom Christophe Coppens?

“De wens om met hem te werken bestond al heel lang. Christophe is naast regisseur ook modeontwerper en beeldend kunstenaar. Hij is een multitalent, en past heel goed bij onze interdisciplinaire manier van theatermaken. Maar samenwerken met iemand die zelf alles in huis heeft ­– regie, beeld, kostuums, decor –  komt al snel neer op twee kapiteins op een schip. Dus heb ik gewacht tot ik de kans kreeg om hem een volledige gastregie aan te bieden.”

 

 

Wat is jouw rol in deze productie?

“Geen. Ik geef slechts ruimte en ik leen ‘mijn’ gezelschap uit. Ik ga niet over de schouder van de regisseur meekijken; inhoudelijk bemoei ik me niet met de voorstelling. Maar ik ben natuurlijk wel betrokken en beschikbaar voor overleg. En eindverantwoordelijk.”

 

 

Hoe zijn jullie tot de keuze voor dit stuk gekomen?

“We hebben samen gebrainstormd over een aantal ideeën, maar het was al snel duidelijk dat het een bewerking van The Picture of Dorian Gray moest worden. Soms klopt gewoon alles: de juiste regisseur, het juiste boek, het juiste moment. Oscar Wilde schreef het boek 125 jaar geleden, maar het onderwerp is nog steeds actueel – actueler dan ooit. Het gaat over de human tragedy van de vergankelijkheid van de jeugd en de schoonheid. Over de tijd, die wegglipt tussen je vingers en over de pogingen om dat tegen te gaan. In onze bewerking, gemaakt door Javier Barcala, speelt het verhaal van Dorian zich af tegen het decor van de kunsthandel. Kunst heeft alles te maken met momentopnames en met het vastleggen van schoonheid.”

Meer...Minder

NRC (****)

“Welbewust stuurt Coppens de voorstelling over de top, met door hemzelf ontworpen kostuums en uitzinnig decor, begeleid door rockmuziek. Het werkt.”

Meer...Minder

Trouw (****)

“Oscar Wilde, prototype van de excentrieke dandy, zou zich er vast mee hebben geamuseerd. 'Dorian' van het Noord Nederlands Toneel is de meest krankjorume bewerking ooit van diens enige roman, het klassiek geworden 'Het portret van Dorian Gray' uit 1890. Overdrijven is ook een kunst, denk je als vanzelf. Een vrolijk makende constatering ditmaal. En tegelijk een klemmende vraag: gaat het nou om kunst, kitsch of camp?”

Meer...Minder

Telegraaf (3,5 sterren)

“Bien De Moor speelt deze excentrieke, vileine dame met flair. Een mooie dosering van humor en drama.”

Meer...Minder

Dagblad van het Noorden (***)

“Wilder dan Wilde. Dorian wordt gespeeld door Bram van der Heijden. Vanaf december trainde hij zich het schompes om een perfect lichaam te concipiëren. Gelukt! Visueel prachtige scènes. Laat de kunstenaar Coppens maar schuiven. (..) ook in zijn kostuumontwerp. Wat een weelde.”

Meer...Minder

Theaterkrant

“Dorian gaat over snel, hip en jong in een (kunst-)wereld waarin de marktwaarde belangrijker is dan een serieuze beschouwing over kwaliteit. En hoe dat tot een behoorlijk schizofrene situatie kan leiden.”

Meer...Minder

De Volkskrant (**)

“De voorstelling wil discipline overschrijdend zijn en ook beeldend werk op de scène laten zien. Coppens doet dat met verve: de scenografie krijgt een belangrijke plaats, met verrassende installaties en lichteffecten. Coppens steekt de personages in geweldige flamboyante creaties.”

Meer...Minder
Bestel nu Dorian
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Cookies accepteren
Instellingen aanpassen
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg