Kijk, daar komen mensen aan.

De optocht - Toon Tellegen Toon Tellegen

24,50

De optocht - Toon TellegenKijk, daar komen mensen aan.

Kijk, daar komen mensen aan.
 Ze denken dat er geen muren zijn, geen valkuilen, geen dodelijke omhelzingen op het midden van onze weg.
 Pats! 

Schrijver Toon Tellegen is vooral bekend om zijn lichtvoetige filosofische dierenverhalen. Zijn oeuvre is echter veel breder. De laatste jaren werkt hij gestaag aan een groots dichtwerk: De optocht. Daarin laat hij de mensheid in al zijn bonte verscheidenheid voorbijtrekken aan een kritische ooggetuige. Dit monument van taal en verbeeldingskracht is door componist Piet-Jan van Rossum speciaal voor het Ives Ensemble op muziek gezet. De Haagse beeldend kunstenaar/regisseur Petra van der Schoot zorgt daarbij voor een indringend toneelbeeld.

Het resultaat is een uitzonderlijk drie uur durend muziektheaterwerk met acteur Joop Keesmaat, performer Han Buhrs, mimespeler Anton van der Sluis en een scene geïnspireerd op het Japanse Nō-theater.

Dit jonge pianotrio, vernoemd naar de legendarische violist Adolf Busch, is het meest toonaangevende pianotrio van de nieuwe generatie. In heel Europa krijgt het enthousiaste reacties van publiek en critici. Omri Epstein de “prachtig gevoelige pianist van de groep”, Mathieu van Bellen, wiens “zilverachtige glans eloquent weerklonk”, Ori Epstein, bij wie je “je voelde in de greep van een warme omhelzing”, wonnen alle drie als solist prijzen in internationale concoursen. Met hun gedeelde diepe passie voor kamermuziek en met de inspiratie die zij halen uit de door Mathieu bezeten “ex-Adolf Busch”, J.B. Guadagnini viool (Turijn,1783) krijgen zij erkenning door hun prestaties en hun “ongelooflijke moedige spel”.

Het trio heeft sinds de oprichting in London in 2012 in de voornaamste concertzalen en – festivals van Europa gespeeld. Hun recente optreden in Wigmore Hall werd met lovende kritieken ontvangen. The Times schreef : “heel indrukkend was de moeiteloze muzikaliteit van de groep en de eenheid in benadering en attaque. Het drietal leek zelfs synchroon te ademen”. De laatste seizoenen behelsden een tournee door China, samenwerkingen met Michael Collins en Bruno Giuranna en recitals in de Purcell Room in London, Wigmore Hall, King’s Place, Bozar in Brussel en in het Concertgebouw in Amsterdam. Hun recente uitvoering in Brussel van het Triple Concert van Beethoven met het Warschau Symphony Orchestra met als dirigent Karina Canellakis, werd live uitgezonden op het belgische Musiq3. Ze zijn regelmatig te gast bij Radio3 van de BBC, Radio4 in Nederland en het duitse Deutschlandfunk.

In 2016 kreeg de debuut CD van het Trio met Dvorak’s pianotrio’s, mooie kritieken. De Volkskrant noemde de CD “verschrikkelijk goed”, er was een 5-sterren recensie in het Diapason Magazine en de Gramophone schreef: “het jeugdige Busch Trio kan bogen op een van de meest opvallende kenmerken van hun naamgenoot, een gezamenlijk besluit om de muziek, en uitsluitend de muziek, op de eerste plaats te zetten”. De CD is onderdeel van een 4-delig CD project van alle kamermuziek voor piano en strijkers van Dvorak en wordt uitgebracht door het Franse label Alpha Classics, dat het Trio in 2015 engageerde. De CD werd CD van de Week bij diverse Europese radiozenders en hielp het Trio de Kersjesprijs te winnen, de belangrijkste kamermuziekprijs in Nederland.

Nadat ze in 2012 de Royal Oversaes League Competition wonnen, won het trio verschillende prijzen waaronder de Salieri-Zinetti in Italië en de International Schumann Chamber Music Award in Frankfurt.

Het Trio werd begeleid door befaamde musici als Eberhard Feltz en Andras Schiff. Op dit moment worden ze begeleid door leden van het Artemis Quartet, op de Queen Elisabeth Music Chapel in Brussel, waar ze Trio in Residence zijn.

Belangrijke gebeurtenissen in 2017 zullen zijn; het uitbrengen van hun 2de CD met de pianokwartetten van Dvorak samen met de altviolist Miquel da Silva en hun debuut in het Louvre te Parijs én in de Morgan Library in New York.

Hier leest u een mooi interview door de Volkskrant met de makers van De Optocht.

Hier leest u een recensie over De Optocht in NRC

Meer...Minder

Kees ’t Hart - De Groene 19 december 2012:

Toon Tellegen schreef met zijn dichtbundel De optocht een meesterwerk. Hij slaagde erin hiermee zijn niet geringe dichterlijke oeuvre van een nieuwe dimensie te voorzien. Maar je kunt hem ook lezen als een 'logische' voortzetting en verdieping van zijn eerdere werk. De bundel, met als ondertitel 'Verslag van een ooggetuige' beschrijft een niet-aflatende optocht van mensen, vrouwen, kinderen, dieren, jongens, meisjes, vertrapten, onschuldigen enzovoort, enzovoort. 'Daar komen mannen met hun pijnlijke tekortkomingen', 'En daar komen kinderen, ze zijn zo doorzichtig en zo ingewikkeld', 'Daar zijn zij die nergens meer voor in aanmerking komen', 'Daar zijn de jagers, de wijsgerig geschoolde hoeders van het recht van de sterkste'. In een niet-aflatende treurzang, eentje die zich laat lezen als een wonderbaarlijke dodendans, komt de wereld voorbij. Treurig, dwingend, geestig, onafwendbaar. 'Pats!' Daar gaan alle illusies. Kijk, ze komen eraan, wij zijn er ook bij, ja, jullie ook, we komen allemaal voorbij. Een schitterend episch gedicht dat klinkt als een klok en lang blijft nazingen.

Meer...Minder

T. van Deel - de Boekensalon 2012:

Toon Tellegen heeft een moderne dodendans geschreven. In de middeleeuwen was het een genre, zowel in de beeldende als de literaire kunst. De 'standenrevue' werd het genoemd: daarmee werd bedoeld dat iedereen of hij nu koning of bedelaar was, in het leven onderworpen was aan een en dezelfde dood. Ook Tellegen voert een menigte personages en verschijnselen op ('Daar komen zij die zich onaantastbaar wanen', 'Daar komen de door de wol geverfde heelmeesters van de achterdocht', 'Daar komt een man zonder achtergrond, een man an sich', 'Daar komt een man die de dood onder ogen wil zien' etc.) die elk voor zich na een karakterisering boordevol woorden - deze tekst over de dood gaat evenzeer over taal en woordenrijkdom - worden afgeschreven met het refrein 'Pats!'. Dat Tellegen dit heeft gedurfd en hierin overtuigend is geslaagd, is een wonder. Pats! Pats! Pats! Pats! Alles en iedereen krijgt na een alinea z'n onverbiddelijk einde. Zelfs de stilte die tegen het slot even lijkt in te treden ('Nu is het stil, nadert er niemand') is niet veilig voor de vernietiging: 'Pats!'. Tellegens poëtische dodendans heeft een allure, ook als woordkunst, zonder weerga. In zijn oeuvre is het wat opeenhoping van vocabulaire betreft ook met niets anders vergelijkbaar.

Meer...Minder
Bestel nu De optocht - Toon Tellegen
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Akkoord
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg