Grote, religieuze en maatschappelijke conflicten teruggebracht tot de menselijke maat

Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg

Al vanaf12,-
Teaser SALAM - verhaal over vaderliefde met Jack Wouterse als Abraham

Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|SchönbergGrote, religieuze en maatschappelijke conflicten teruggebracht tot de menselijke maat

Aan vrijwel alle grote conflicten gaat een klein, menselijk verhaal vooraf. Terwijl de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS de theaterbezoeker mee naar hoe het begon: met een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en uit onvermogen zijn twee zonen uit elkaar drijft.  Het verhaal van Abraham – gespeeld door Jack Wouterse.

Regisseur Guy Weizman brengt met deze voorstelling (met een happy end!) grote, religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot menselijke verhalen over liefde, spijt en jaloezie.

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi is in België een begrip die zich regelmatig in het Islam-debat mengt. Hij schreef de teksten voor Salam waarin hij de snoeiharde realiteit terug brengt naar grappige dialogen. 

Cast & Creatives

regie: Guy Weizman, tekst: Fikry El Azzouzi, choreografie: Roni Haver, beeld: Ascon de Nijs
componisten: Genevieve Murphy, Florian de Backere, Luke Deane, Yannis Kyriakides, Abderrahim Semlali, muzikale dramaturg/ begeleider: David Dramm

Met: Jack Wouterse, Bien de Moor, Bram van der Heijden, Senna Gourdou, Veerle van Overloop, Mohammed Azaay, Igor Podsiadly, Angela Herenda, Adam Peterson, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Camilo Chapela, Maya Fridman (cello/zang), Daan van Koppen (saxofoon), Jochem Braat (toetsen), Jaber Fayad (ud), Wilco Oomkes (accordeon), Jacobus Thiele (percussie)

Deze voorstelling wordt aangeboden met Engelse boventiteling. De voorstelling is dus ook toegankelijk voor mensen die geen Nederlands spreken. 

Grote, religieuze en maatschappelijke conflicten worden teruggebracht tot menselijke verhalen Met o.a. Jack Wouterse

Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld steeds vaker oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel (NNT), Club Guy & Roni en Asko|Schönberg de theaterbezoeker mee naar hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het verhaal van Abraham.

Zowel in de Koran als in de Bijbel is het verhaal over Abraham en zijn zoons Izaäk en Ismaël opgetekend. Ismaël is de eerste zoon van Abraham, verwekt bij een slavin, Hagar. Izaäk is de eerste zoon van Abrahams vrouw Sara. De broers hebben een even grote plaats in Abrahams hart. Uit angst dat Izaäk door haar man niet als eerstgeborene wordt gezien, dwingt Sara Abraham om Ismaël en zijn moeder te verstoten en de woestijn in te sturen. Izaäk wordt één van de grondleggers van het jodendom en het christendom, Ismaël de stamvader van de moslims.

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi schrijft de teksten voor Salam. Met drie dialogen - tussen Izaäk en Ismaël, tussen Sara en Hagar en tussen Abraham (gespeeld door Jack Wouterse) en God – brengt het NNT samen met Club Guy & Roni en Asko|Schönberg grote religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot een menselijk verhaal over liefde, spijt, jaloezie, ouder worden, de pijn van kinderloosheid en de worsteling met het ouderschap. Wie het werk van Guy Weizman kent, weet dat dit geen historisch bijbeldrama wordt. Weizman laat zich qua sfeer en energie liever inspireren door Tarantino’s From dusk Till Dawn. Net als bij andere producties speelt muziek een belangrijke rol: vijf jonge componisten schrijven speciaal voor het stuk nieuwe volksliederen, die beter passen bij een nieuwe, meer menselijke wereld.

Meer...Minder

Het Parool

"Met zijn fysieke, associatieve en poëtische theatertaal maakt hij (Guy Weizman) het NNT op dit moment tot een van de spannendste bespelers van de grote zaal."

Meer...Minder

Familieruzie die wereldconflict werd

Aan de bar wordt alles vloeibaar. Zoals de tv-presentator de ruziënde kampen in Het Familiediner meeneemt naar een restaurant, zo zet regisseur Guy Weizman in de voorstelling Salam sleutelfiguren uit drie wereldreligies in het café. God en Abraham, Isaak en Ismael, Hagar en Sara. Plus een schaap, als stokende stamgast. “Dit is een verstoorde familie waarvan de leden voor een plek in de wereld vechten.”

Door Ingrid Bosman

Hij wilde terug naar de mensen. Alleen zo, wist Guy Weizman, zou hij invoelbaar kunnen maken dat zelfs wereldomvattende conflicten kunnen beginnen met iets dat iedereen (her)kent. Een ordinaire familieruzie. Want zo ziet hij de bron van de oplopende spanningen tussen de islam, het jodendom en het christendom, de botsingen tussen de westerse en Arabische wereld.

Aartsvader werd splijtzwam

In Salam van het Noord Nederlands Toneel gaat hij terug naar het verhaal van Abraham, aartsvader voor zowel de christenen, de joden als de moslims. Een verhaal over een onmachtige vader,  twee jaloerse moeders en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Guy Weizman: “De meeste families kunnen veel aan. Ook al kun je elkaars bloed soms wel drinken, de band blijft en de liefde meestal ook. Dat geldt ook voor deze familie. Maar wij hebben er 3000 jaar later een heel ander verhaal van gemaakt. De angel van alle haat, verwarring en ellende die onze wereld in hun greep hebben zit in dat ene domme familiedrama.”

Het begon ermee dat Abraham en Sara samen geen kinderen konden krijgen, waarna hij met haar toestemming een zoon verwekte bij de slavin Hagar: Ismaël. Uit jaloezie stuurde Sara de vrouw en haar zoon de woestijn in en Abraham liet ze gaan. Later kreeg ze zelf alsnog een zoon met Abraham, Isaak. Hij wordt gezien als de grondlegger van joden- en christendom, zoals Ismael aan de basis stond van de islam.

Emoties

Met nog een maand of wat te gaan tot de première in maart moet veel nog worden ingevuld, maar regisseur Weizman ziet zijn hoofdpersonen voor zich in een café-achtige setting. Hoe hij daarbij komt? Lachend: “Vlamingen en Engelsen hebben de gewoonte om na een begrafenis de kroeg in te duiken. Ik kan dat niet begrijpen, dat je daar met al die emoties je heil zou willen zoeken. Maar meestal ontstaan er te gekke feesten.”

In Salam ontspinnen zich rondom die bar drie dialogen. Tussen de twee zoons die na alle ellende samen hun vader begraven. Tussen de beide moeders, van wie de een (Hagar) niks heeft maar alles nog kan krijgen, en de ander alles heeft behalve een kind. En tot slot tussen Abraham en God, die elkaar nog wel wat uit te leggen hebben. Waarbij het helpt dat God hier de barvrouw is, denkt Weizman: “Bij een biertje aan de toog komen al snel grote verhalen los.”

Wolf in schaapskleren

De wereld mag nog dagelijks de gevolgen ondervinden van de geëscaleerde familievete, van die hedendaagse conflicten krijgen we in Salam niet veel te zien. Ook al staat acteur Jack Wouterse (Abraham) met een machinegeweer op de flyer. Weizman, als zoon van Marokkaanse ouders opgegroeid in Israël: “Ik zou het niet concreet kunnen maken, want ik snap het zelf niet eens. Terwijl ik toch uit en land kom dat middelpunt van conflict is.” Hij richt zich vooral op de mensen uit het oude verhaal . “Een disfunctionele familie waarvan de leden voor een plek in de wereld vechten. Maar wel vanuit liefde.” En dat schaap? Een wolf in schaapskleren, vertelt Weizman. “De stamgast die commentaar geeft. En de boel opstookt. Voor tekstschrijver Fikry El Azzouzi is hij ook de extreme gelovige. Het probleem zit niet in het geloof, maar in niet nadenken en in extremisme, dat willen we laten zien.”   

Weizman belooft een ‘betekenisvol avondje uit’ voor gelovigen en niet-gelovigen. “Het zou laf zijn om niet echt iets met het verhaal te doen zoals we dat uit de Bi

Meer...Minder

Volkskrant

Meer...Minder

Cultuurtip

Meer...Minder
Bestel nu Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Akkoord
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg