Grote, religieuze en maatschappelijke conflicten teruggebracht tot de menselijke maat

Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg

Al vanaf12,-
SALAM - het verhaal van Abraham in toneel, dans en muziek

Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|SchönbergGrote, religieuze en maatschappelijke conflicten teruggebracht tot de menselijke maat

Aan vrijwel alle grote conflicten gaat een klein, menselijk verhaal vooraf. Terwijl de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS de theaterbezoeker mee naar hoe het begon: met een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en uit onvermogen zijn twee zonen uit elkaar drijft.  Het verhaal van Abraham – gespeeld door Jack Wouterse.

Regisseur Guy Weizman brengt met deze voorstelling (met een happy end!) grote, religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot menselijke verhalen over liefde, spijt en jaloezie.

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi is in België een begrip die zich regelmatig in het Islam-debat mengt. Hij schreef de teksten voor Salam waarin hij de snoeiharde realiteit terug brengt naar grappige dialogen. 

Bekijk hier een artikel uit De Agenda - Lees hier een artikel over de Openbare Repetitie, er is ook een filmpje van te bekijken via deze link

Cast & Creatives

regie: Guy Weizman, tekst: Fikry El Azzouzi, choreografie: Roni Haver, beeld: Ascon de Nijs
componisten: Genevieve Murphy, Florian de Backere, Luke Deane, Yannis Kyriakides, Abderrahim Semlali, muzikale dramaturg/ begeleider: David Dramm

Met: Jack Wouterse, Bien de Moor, Bram van der Heijden, Senna Gourdou, Veerle van Overloop, Mohammed Azaay, Igor Podsiadly, Angela Herenda, Adam Peterson, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Camilo Chapela, Maya Fridman (cello/zang), Daan van Koppen (saxofoon), Jochem Braat (toetsen), Jaber Fayad (ud), Wilco Oomkes (accordeon), Jacobus Thiele (percussie)

Deze voorstelling wordt aangeboden met Engelse boventiteling. De voorstelling is dus ook toegankelijk voor mensen die geen Nederlands spreken. 

Grote, religieuze en maatschappelijke conflicten worden teruggebracht tot menselijke verhalen Met o.a. Jack Wouterse

Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld steeds vaker oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel (NNT), Club Guy & Roni en Asko|Schönberg de theaterbezoeker mee naar hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het verhaal van Abraham.

Zowel in de Koran als in de Bijbel is het verhaal over Abraham en zijn zoons Izaäk en Ismaël opgetekend. Ismaël is de eerste zoon van Abraham, verwekt bij een slavin, Hagar. Izaäk is de eerste zoon van Abrahams vrouw Sara. De broers hebben een even grote plaats in Abrahams hart. Uit angst dat Izaäk door haar man niet als eerstgeborene wordt gezien, dwingt Sara Abraham om Ismaël en zijn moeder te verstoten en de woestijn in te sturen. Izaäk wordt één van de grondleggers van het jodendom en het christendom, Ismaël de stamvader van de moslims.

Hoe zat het nou ook al weer? Zie hier de stamboom

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi schrijft de teksten voor Salam. Met drie dialogen - tussen Izaäk en Ismaël, tussen Sara en Hagar en tussen Abraham (gespeeld door Jack Wouterse) en God – brengt het NNT samen met Club Guy & Roni en Asko|Schönberg grote religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot een menselijk verhaal over liefde, spijt, jaloezie, ouder worden, de pijn van kinderloosheid en de worsteling met het ouderschap. Wie het werk van Guy Weizman kent, weet dat dit geen historisch bijbeldrama wordt. Weizman laat zich qua sfeer en energie liever inspireren door Tarantino’s From dusk Till Dawn. Net als bij andere producties speelt muziek een belangrijke rol: vijf jonge componisten schrijven speciaal voor het stuk nieuwe volksliederen, die beter passen bij een nieuwe, meer menselijke wereld.

Lees hier een interview met Jack Wouterse en Helmert Woudenberg in Trouw 

Jack Wouterse en Guy Weizman waren te gast bij De Nieuwe Maan

Lees hier een recensie van Salam in De Volkskrant

Lees hier een mooi stuk in het Noord-Hollands Dagblad

Meer...Minder

Het Parool

"Met zijn fysieke, associatieve en poëtische theatertaal maakt hij (Guy Weizman) het NNT op dit moment tot een van de spannendste bespelers van de grote zaal."

Meer...Minder

Familieruzie die wereldconflict werd

Aan de bar wordt alles vloeibaar. Zoals de tv-presentator de ruziënde kampen in Het Familiediner meeneemt naar een restaurant, zo zet regisseur Guy Weizman in de voorstelling Salam sleutelfiguren uit drie wereldreligies in het café. God en Abraham, Isaak en Ismael, Hagar en Sara. Plus een schaap, als stokende stamgast. “Dit is een verstoorde familie waarvan de leden voor een plek in de wereld vechten.”

Door Ingrid Bosman

Hij wilde terug naar de mensen. Alleen zo, wist Guy Weizman, zou hij invoelbaar kunnen maken dat zelfs wereldomvattende conflicten kunnen beginnen met iets dat iedereen (her)kent. Een ordinaire familieruzie. Want zo ziet hij de bron van de oplopende spanningen tussen de islam, het jodendom en het christendom, de botsingen tussen de westerse en Arabische wereld.

Aartsvader werd splijtzwam

In Salam van het Noord Nederlands Toneel gaat hij terug naar het verhaal van Abraham, aartsvader voor zowel de christenen, de joden als de moslims. Een verhaal over een onmachtige vader,  twee jaloerse moeders en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Guy Weizman: “De meeste families kunnen veel aan. Ook al kun je elkaars bloed soms wel drinken, de band blijft en de liefde meestal ook. Dat geldt ook voor deze familie. Maar wij hebben er 3000 jaar later een heel ander verhaal van gemaakt. De angel van alle haat, verwarring en ellende die onze wereld in hun greep hebben zit in dat ene domme familiedrama.”

Het begon ermee dat Abraham en Sara samen geen kinderen konden krijgen, waarna hij met haar toestemming een zoon verwekte bij de slavin Hagar: Ismaël. Uit jaloezie stuurde Sara de vrouw en haar zoon de woestijn in en Abraham liet ze gaan. Later kreeg ze zelf alsnog een zoon met Abraham, Isaak. Hij wordt gezien als de grondlegger van joden- en christendom, zoals Ismael aan de basis stond van de islam.

Emoties

Met nog een maand of wat te gaan tot de première in maart moet veel nog worden ingevuld, maar regisseur Weizman ziet zijn hoofdpersonen voor zich in een café-achtige setting. Hoe hij daarbij komt? Lachend: “Vlamingen en Engelsen hebben de gewoonte om na een begrafenis de kroeg in te duiken. Ik kan dat niet begrijpen, dat je daar met al die emoties je heil zou willen zoeken. Maar meestal ontstaan er te gekke feesten.”

In Salam ontspinnen zich rondom die bar drie dialogen. Tussen de twee zoons die na alle ellende samen hun vader begraven. Tussen de beide moeders, van wie de een (Hagar) niks heeft maar alles nog kan krijgen, en de ander alles heeft behalve een kind. En tot slot tussen Abraham en God, die elkaar nog wel wat uit te leggen hebben. Waarbij het helpt dat God hier de barvrouw is, denkt Weizman: “Bij een biertje aan de toog komen al snel grote verhalen los.”

Wolf in schaapskleren

De wereld mag nog dagelijks de gevolgen ondervinden van de geëscaleerde familievete, van die hedendaagse conflicten krijgen we in Salam niet veel te zien. Ook al staat acteur Jack Wouterse (Abraham) met een machinegeweer op de flyer. Weizman, als zoon van Marokkaanse ouders opgegroeid in Israël: “Ik zou het niet concreet kunnen maken, want ik snap het zelf niet eens. Terwijl ik toch uit en land kom dat middelpunt van conflict is.” Hij richt zich vooral op de mensen uit het oude verhaal . “Een disfunctionele familie waarvan de leden voor een plek in de wereld vechten. Maar wel vanuit liefde.” En dat schaap? Een wolf in schaapskleren, vertelt Weizman. “De stamgast die commentaar geeft. En de boel opstookt. Voor tekstschrijver Fikry El Azzouzi is hij ook de extreme gelovige. Het probleem zit niet in het geloof, maar in niet nadenken en in extremisme, dat willen we laten zien.”   

Weizman belooft een ‘betekenisvol avondje uit’ voor gelovigen en niet-gelovigen. “Het zou laf zijn om niet echt iets met het verhaal te doen zoals we dat uit de Bi

Meer...Minder

Volkskrant

Meer...Minder

Cultuurtip

Meer...Minder

NNT + Club Guy & Roni + Asko|Schönberg brengen gebrouilleerde familie samen

Salam - over een groot maatschappelijk conflict dat met familieruzie Abraham (Jack Wouterse) begon 

Na een eerste succesvolle samenwerking met Carrousel zijn de acteurs van het Noord Nederlands Toneel, de dansers van Club Guy & Roni en de musici van Asko|Schönbergs K[h]AOS opnieuw het repetitielokaal in gedoken. Ze bouwen verder aan de interdisciplinaire theatertaal die (vooral door een jong theaterpubliek tot ca. 40 jaar) lovend werd ontvangen. “een bombardement van beeld, woord, muziek en beweging, volslagen in your face.” (..) "Carrousel komt daardoor áán" schreef dagblad Trouw. Met Salam gaan we terug naar de bron (symbolische bron uiteraard) van de huidige spanningen tussen de westerse en Arabische wereld: het verhaal van Abraham.

Achter een van de grote maatschappelijke conflicten van nu gaat een klein, menselijk verhaal schuil; over liefde, jaloezie, spijt en een vader die zijn twee zonen uit elkaar drijft.

Hoezo Salam?

Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld het nieuws domineren, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS theaterbezoekers graag mee naar hoe het allemaal begon: het verhaal van Abraham (gespeeld door Jack Wouterse).

Hoe dichten we de kloof tussen mensen die wel over, maar niet met elkaar praten? Die vraag was voor regisseur Guy Weizman het uitgangspunt voor Salam. Wie het werk van Weizman kent, weet dat Salam geen historisch bijbeldrama zal zijn, maar een hedendaagse, humoristische en energieke voorstelling in de sfeer van Tarantino’s From Dusk Till Dawn.

Spectaculair theater met toneel + dans + live muziek
Salam is de tweede samenwerking tussen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS. Het lovend ontvangen Carrousel was het debuut van regisseur Guy Weizman als artistiek directeur van zowel het Noord Nederlands Toneel als Club Guy & Roni. Samen bouwen de gezelschappen aan een interdisciplinair theaterhuis. Het Parool schreef over Carrousel: "Met zijn fysieke, associatieve en poëtische theatertaal maakt hij (Guy Weizman) het NNT op dit moment tot een van de spannendste bespelers van de grote zaal."


Salam wordt gemaakt door
Regie: Guy Weizman, tekst: Fikry El Azzouzi, choreografie: Roni Haver, beeld: Ascon de Nijs, kostuums: Slavna Martinovic, dramaturg: Robbert van Heuven, muzikale dramaturg/ begeleider: David Dramm, componisten: Genevieve Murphy, Florian de Backere, Luke Deane, Yannis Kyriakides, Abderrahim Semlali
Acteurs: Jack Wouterse (Abraham), Bien De Moor (Sara), Bram van der Heijden (Izaak), Senna Gourdou (Hagar), Veerle van Overloop (barvrouw), Mohammed Azaay (Ismael).
Dansers: Igor Podsiadly (Nimrod), Angela Herenda (witte engel), Adam Peterson (schaap), Sofiko Nachkebiya (wolf), Harold Luya (Lilith), Camilo Chapela (Shalom).
Muzikanten: Maya Fridman (cello/zang), Daan van Koppen (saxofoon), Jochem Braat (toetsen), Jaber Fayad (ud), Wilco Oomkes (accordeon), Jacobus Thiele (percussie). De muzikanten representeren de zes zonen van Abraham die Keturah hem baarde: Zimran, Jokshan, Medan, Midian, Ishbak, en Shuah.

Language no problem – boventiteling!

In de voorstellingen van het Noord Nederlands Toneel + Club Guy & Roni wordt soms (toegankelijk) Engels gesproken. Dit wordt vertaald met Nederlandse boventiteling. Alle Nederlandse teksten krijgen Engelse boventiteling. Daarmee zijn alle voorstellingen van het NNT en Club Guy & Roni, geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken.

Over het Noord Nederlands Toneel

Het Noord Nederlands Tonee

Meer...Minder

Ik doe een brief in een fles, gooi die in de zee en hoop dat iemand 'm leest.

Regisseur Guy Weizman over Salam

Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld steeds vaker oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg u mee naar hoe het allemaal begon: naar Abraham en zijn zoons Izaäk en Ismaël, twee broers die langzaam maar zeker uit elkaar worden gedreven. Een verhaal dat zowel in de Bijbel als de Koran is opgetekend.

 

Salam wordt geen zeker historisch Bijbeldrama, Weizman kruipt qua sfeer en energie tegen Tarantino’s From Dusk Till Dawn aan. Als setting koos hij niet voor de woestijn, maar voor een bar waar achttien performers u meeslepen in energiek en fantasievol verhaal. De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi scheef de teksten, de rol van Abraham wordt gespeeld door Jack Wouterse. En net als bij andere NNT-producties speelt muziek een belangrijke rol: vijf jonge componisten schreven speciaal voor het stuk nieuwe volksliederen, die beter passen bij een nieuwe, meer menselijke wereld.

Hoe dichten we de kloof tussen mensen die wel over, maar niet met elkaar praten? Die vraag was voor regisseur Guy WEizman het uitgangspunt voor Salam. “Als ik om me heen kijk, zie ik een gevaarlijk soort spanning. Dan doel ik vooral op de onrust tussen de oude en de nieuwe, uit Arabische delen van de wereld afkomstige bewoners van ons land. Ik loop hier al een tijdje rond (Weizman begon als danser bij het Israëlische Batsheva Ensemble Dance Company en danste voor hij naar Nederland kwam in Berlijn en Brussel, red), maar vijftien jaar geleden was alles veel relaxter. Ik heb tegenwoordig het gevoel tussen twee werelden te staan, twee kanten die aan me trekken. Of de vluchtelingencrises de culturele tegenstellingen zichtbaarder heeft gemaakt? Daar gaat het me niet om. Ik wil wegblijven van thema’s als vluchtelingenproblematiek, angst voor terroristen, verschil tussen rijk en arm of wat voor eventuele achterliggende oorzaak dan ook. Om de cultuurclash tussen het westen en de Arabische wereld bespreekbaar te maken, keer ik terug naar de bron: het verhaal van

Abraham. Een symbolische bron welteverstaan, want we weten helemaal niet of het echt is gebeurd. Een verhaal ook waar de Bijbel en de Koran ieder hun eigen versie van hebben, die grotendeels overeenstemmen, maar op belangrijke punten ook verschillen.”  

Waarom is het verhaal van Abraham een goede kapstok om die wij-zij tegenstellingen aan de orde te stellen?

“De drie grote Abrahamitische religies, jodendom, christendom en islam, hebben hun wortels in het Midden-Oosten. Het verhaal van aartsvader Abraham komt bij alle drie terug, de personages spelen in alle verhalen een rol, maar ergens, na een familieruzie, splitsen de wegen zich. Over die breuk wil ik het in Salam hebben. Door terug te gaan naar het moment dat het verhaal nog één was. Ik wil op een naïeve, idealistische manier een brug slaan.”

Naïef idealistisch, wat bedoel je daarmee?

“Het is natuurlijk een onmogelijke missie die ik mezelf opleg, het probleem is zo groot dat ik niet eens in de buurt van een oplossing kom. Maar als ik daar te veel bij stilsta, doe ik niks meer. Dan ga ik thuis op de bank tot vier uur ’s nachts Netflix-series zitten kijken. Ik wil verantwoordelijkheid nemen, als mens, als burger en als kunstenaar. Niks doen, cynisch worden, is te makkelijk. Ik hoop dat ik met mijn voorstellingen bij sommige mensen een paar vastgeroeste standpunten kan loswrikken. En wie weet ontstaat er een butterfly effect. Ik doe een brief in een fles, gooi die in de zee en hoop dat iemand ‘m leest.”

 Misschien heeft de wereld wat meer naïef idealisme nodig.

“Ik verkeer in een soort retrofase. Ik verlang

Meer...Minder

De Volkskrant ****

“Resultaat: een geweldige, unieke, luidruchtige, soms finaal uit de bocht vliegende en ten slotte  originele voorstelling, waarin aloude Bijbelse personages fris tot leven worden gebracht.”

“Salam is een bizarre theatrale trip”

“Jack Wouterse is een mooi twijfelende en ook wijze Abraham, met naast hem een goed spelende Bram van der Heijden (Izaäk) en Mohammed Azaay (Ismaël) als contrapunten.”

Meer...Minder

Dagblad van het Noorden ****

“Salam is meer dan een voorstelling. Het is een belevenis.”

“Salam is geslaagd. Sterker, je wilt nog een keer gaan kijken.”

“Acteurs en het Noord Nederlands Toneel, dansers van Club Guy & Roni en de jonge muzikanten van Asko Schönberg’s K[h]AOS gaan ongemerkt in elkaar op, zonder geforceerde lasnaden.”

“een voorstelling die ingetogen drama en hartverscheurende scènes afwisselt met uitbundige humoristische momenten.”

Meer...Minder

Scenes magazine ****


“de overdonderende pracht van muziek, dans, spel en beelden is een lust voor alle zintuigen.”

“Salam is door de grensoverschrijdende kracht en de tomeloze energie, een weldaad in de grote zaal en blijkt, gezien de samenstelling van het publiek in Groningen, ook aantrekkelijk voor jonge mensen. Wat geweldig.”

Meer...Minder

Theaterkrant ***

“Jack Wouterse speelt deze oude, tragische man met een geweldige finesse.”

“een sublieme interactie tussen de muziek en het spel”

“Zijn [Guy Weizman] voorstellingen stralen levensvreugde en passie, zijn een feest voor oog en oor en laten ook nog eens zien dat ras, geslacht, gezindte of nationaliteit er bij hem niet toe doen.”

Meer...Minder

De Telegraaf ⭐⭐⭐⭐

“Het verhaal van Abraham glijdt regelmatig haast ongemerkt de actualiteit in en niets menselijks blijkt ook profeten vreemd” 

“Jack Wouterse is prachtig kwetsbaar als de oude Abraham, wiens rotsvaste geloof alsnog begint te wankelen.”

Meer...Minder

Theatre performance in 3 languages, with English surtitles so LANGUAGE NO PROBLEM

Are you an international in Enschede and looking for an interesting cultural event, but not sure if it is suitable for you as a non-Dutch speaker? Come see SALAM – an interdisciplinary performance by theatre company Noord Nederlands Toneel, dance company Club Guy & Roni and orchestra Asko|Schönberg. Spoken in Dutch, English and Arabic with surtitles in both English and Dutch. So language is truly not a problem in this mix of theatre, dance and music. SALAM tells the story of Abraham – a wavering father who drives a wedge between his two sons. A story about love, jealousy, regret – and about the possible root of the tensions between the western and Arabic world.

How do we bridge the gap between people who talk about each other instead of with each other? That question was director Guy Weizman’s starting point for Salam. Those who are familiar with Weizman’s work know that Salam will not be a historical, Biblical drama, but rather a modern, humorous, and energetic performance for all of us.

Meer...Minder
Bestel nu Salam - NNT, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Akkoord
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg