Met solist Pieter Wispelwey

Gestreken en geblazen - Première Nederlands Blazers Ensemble

25,-

Gestreken en geblazen - PremièreMet solist Pieter Wispelwey

De twee mooiste stukken van Antonín Dvořák? De ‘Serenade voor blazers’ en het grijsgedraaide ‘Celloconcert in b’ natuurlijk! Voor het NBE is de vrolijke en onbezorgd klinkende ‘Serenade’ een van de hoekstenen van het eigen repertoire. En het celloconcert? Een van de absolute tophits uit de klassieke muziek, waarover Dvořáks mentor en vriend Johannes Brahms na beluistering stamelde: “Waarom, in hemelsnaam, wist ik niet dat het mogelijk was zo’n meesterwerk voor cello te schrijven?” Het is natuurlijk een prachtige uitdaging om dit geliefde stuk te spelen in een splinternieuw Blazers-jasje van de jonge Tsjechische componist Jan Dušek en met Pieter Wispelwey als solist.

cello: Pieter Wispelwey

Pieter Wispelwey

Pieter Wispelwey (1962) behoort tot de eerste generatie cellisten die zowel de moderne als de barokcello meester zijn. Zijn repertoire reikt van Bach tot Schnittke, Elliot Carter en speciaal voor hem geschreven composities. Bij de ontwikkeling van zijn muzikale persoonlijkheid werd begeleid door verschillende grootheden: als Dicky Boeke en Anner Bijlsma (Amsterdam), Paul Katz (USA) en William Pleeth in (UK). Wispelwey speelt zowel solo met symfonieorkesten als in kamermuziekverband en speelde in vele mooie concertzalen in o.a. Londen, Parijs, Sydney en New York. Hij wordt een van de meest charismatische musici van zijn generatie genoemd.

Pieter Wispelwey bespeelt een 1760 Giovanni Battista Guadagnini cello en een 1710 Rombouts barokcello.

Meer...Minder

Pieter Wispelwey CV

behoort tot de eerste generatie cellisten die zowel de moderne als de barokcello meester zijn. Zijn repertoire reikt van Bach tot Schnittke, Elliot Carter en speciaal voor hem geschreven composities. Bij de ontwikkeling van zijn muzikale persoonlijkheid werd begeleid door verschillende grootheden: als Dicky Boeke en Anner Bijlsma (Amsterdam). Later door Paul Katz (USA) en William Pleeth in (UK).

Hoogtepunten vormen een project rondom de aan Rostropovitch gewijde celloconcer-ten met verschillende Australische symfonieorkesten, een tournee met het São Paulo Symphony Orchestra en uitvoeringen van de complete celllowerken van Beethoven met fortepianist Kristian Bezuidenhout, in het Konzerthaus Wenen, Wigmore Hall Londen en het Concertgebouw Brugge. Nog in kamermuziek verband (solo of met pianisten als Paolo Giacometti of Cedric Tiberghien) speelde hij in Parijs (Louvre), Londen (LSO St. Lukes, Wigmore Hall), Boston (Celebrity Series), Tokyo (Topan Hall), Beijing (National Performing Arts Centre) en Athene (Megaron Hall). Met Quartet Lab - het ensemble dat hij met Patricia Kopatchinskaja, Pekka Kuusisto en altviolist Lilli Maijala - trad hij inmiddels op in Flagey (Klara-festival) en bij het FvF Vlaams-Brabant.

Door zijn terugkerende optredens in Londen (Wigmore), Parijs (Châtelet, Louvre), Amsterdam (Concertgebouw, Muziekgebouw), Berlijn (Konzerhaus), Milaan (Societta del Quartetto), Buenos Aires (Teatro Colon), Sydney (The Utzon Room), Los Angeles (Walt Disney Hall) en New York (Lincoln Center) heeft Pieter Wispelwey een reputatie opgebouwd als een van de meest charismatische musici van zijn generatie.  Ook in België waar hij regelmatig met orkest, in kamermuziekverband of solo, in deSingel, Flagey, Bozar, Concertgebouw Brugge, de Bijloke, CC Hasselt, Amuz als in het kader van het Festival van Vlaanderen Gent, Kortrijk en Leuven en Festival de Wallonie optreedt, geniet hij grote bekendheid. Ook onlangs gooide hij hoge ogen in werken voor koor en cello (Vlaams Radio Koor olv Hervé Niquet) en in een avondvullend programma gewijd aan Sofia Goebaïdoelina (samen met het Agartha Duo) bij Novecento Leuven en Amuz. 

Hij soleerde met het Boston Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, NHK Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon, Tokyo Philharmonic, Sydney Symphony Orchestra,   London Philharmonic Orchestra, Hallé Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music, Gewandhaus Orchester Leipzig, Danish National Radio Symphony, Budapest Festival Orchestra,  Camerata Academica Salzburg , Rotterdams Philharmonisch etc...  en werkte samen met dirigenten als Ivan Fischer, Esa-Pekka Salonen, Herbert Blomstedt, Yannick Nézet-Séguin, Jeffrey Tate, Kent Nagano, Sir Neville Marriner, Philippe Herreweghe, Vassily Sinaisky, Vladimir Jurowski, Paavo Berglund, Louis Langrée, Marc Minkowski, Ton Koopman en Sir Roger Norrington. 

Zijn discografie, behelst tientallen cd-inspelingen bij de labels Onyx, Channel Classics en Evil Penguin, waarvan een zestal met Internationale prijzen bekroond werden. In 2012 het jaar van Pieter Wispelwey's 50e verjaardag met het uitbrengen van zijn derde opname van de cellosuites van Bach, bij het label ‘Evil Penguin Classics’), waar hij momenteel samen met pianist Paolo Giacometti een zesdelige CD-serie met originele en bewerkte kamermuziekwerken van Brahms en Schubert - die hij daarbij met andere componisten (ook hedendaagse) confronteert - opneemt.

Pieter Wispelwey bespeelt een 1760 Giovanni Battista Guadagnini cello en een 1710 Rombouts barokcello.   

Meer...Minder
Bestel nu Gestreken en geblazen - Première
Tips!
Bekijk programma

Kassa: 053 – 485 85 00
Bereikbaar: ma. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook voor het annuleren van kaarten kunt u met onze kassa bellen

Cookies op de Wilminktheater website

Wilminktheater maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u onze site optimaal kunt gebruiken. Meer informatie

Akkoord
De voorstelling is verwijderd uit uw favorieten
Fout bij bijwerken van uw favorieten
De voorstelling is toegevoegd aan uw favorieten.
Bekijk favorieten
Mijn favorieten
Stuur naar jezelf
Stuur naar een vriend
De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht.
Je favorieten zijn verstuurd naar 
Ophalen resultaten.....
Favorieten zijn leeg