Theo d'Or winnares Karina Holla speelt een acteur in crisis. Over grandeur en verval, roem en eenzaamheid, moed en vertwijfeling. Het tragikomische van de aftakeling van iemand die op zoek is naar het volmaakte. Lovend ontvangen door de pers en terug in het nieuwe theater seizoen.
“Wie ben ik niet allemaal geweest? En nog weet ik niet wie ik ben!”
De acteur staat op het punt zijn verstand te verliezen, hij vecht voor zijn leven en voor zijn passie voor theater. Hij heeft een zenuwinzinking, hij is verscheurd, hij is verdwaald in zijn eigen geheugenlabyrint. Aan de ene kant wil hij ophouden met spelen, aan de andere kant is hij verslaafd.
“Meer, meer ik kan niet meer, ik heb niets meer om te geven.
Ik wil niet avond aan avond verf op mijn gezicht smeren, kleren dragen die niet van mij zijn.
Ik ben geen kind dat zich verkleedt voor een spel, dit is mijn werk, mijn levenswerk.”
In haar nieuwe voorstelling haalt Karina Holla inspiratie uit film en toneel en verweeft deze met eigen ervaringen uit haar omvangrijke theatercarrière.
Haar laatste twee voorstellingen Oorlogsvrouwen en DARGER speelde de met de Theo d'Or bekroonde actrice voor uitverkochte zalen in Nederland en in Zweden en ook de eerste tournee van De Dresser in Nederland was een groot succes.
De Dresser is een collage-voorstelling met beeld, beweging, muziek en tekst en is in oktober 2023 in première gegaan. De voorstelling is een kijkje achter de schermen van de theaterwereld, aan de ene kant de magie, aan de andere kant de angst en de menselijke gevoeligheden en uiteindelijk de verbeeldingskracht die over het menselijke falen zegeviert.
Wat zegt de pers?
“Grappige en hartroerende reflectie op een leven gewijd aan theater. Hier staat een acteur die niet van ophouden weet. Prachtig." - Karin Veraart, Theaterkrant, Keuze van de criticus.
“In ‘De Dresser’ vindt Karina Holla hoop tussen haar oude kostuums”
“Ondanks het feit dat de acteur in deze voorstelling geen eigen bediende heeft, bekleedt de technicus, zichtbaar achter een tafeltje rechts op de vloer, een vergelijkbare functie als aanspreekpunt. Hij bedient het licht en geluid, maar krijgt ook aanwijzingen toegeroepen. De subtiele interactie levert komische momenten op.” - Karima Aissaoui, NRC : ★★★★
“Karina Holla, koningin van de mime, richt met ‘De Dresser’ een standbeeld voor zichzelf op”
“Het elastieken lijf van Holla; die karakteristieke, hoekige mimiek; haar timing; die priemende donkere ogen; het blijft allemaal bijzonder eigenzinnig en uniek” - Hans Smit, Trouw : ★★★★
“Tegen de klippen op spelen: in ‘De Dresser’ blikt Karina Holla terug op haar leven en werk”
“Karina Holla schetst met haar oprechte spel het leven van een performer als een aaneenschakeling van vallen en opstaan.” - Hein Janssen, Volkskrant : ★★★★