Melle Meivogel

De Mis van Martin

Nederlands Kamerkoor
De Dubbelkorige Mis van Frank Martin behoort tot de allermooiste koorwerken ooit.
za 23 nov 2024 20:00
za 23 nov 2024
20:00

Met deze uitvoeringen herdenkt het Nederlands Kamerkoor de vijftigste sterfdag van deze invloedrijke Zwitserse componist.

De Dubbelkorige Mis van Frank Martin behoort tot de allermooiste koorwerken ooit.

Met deze uitvoeringen herdenkt het Nederlands Kamerkoor de vijftigste sterfdag van deze invloedrijke Zwitserse componist, die lange tijd in Naarden woonde. Als eerbetoon brengt het Nederlands Kamerkoor bovendien Martins betoverende Songs of Ariel, dat hij in 1951 componeerde voor het Nederlands Kamerkoor. De geniale klanken van Martin worden aangevuld met de diepzinnige Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc, een andere componist waarmee het Nederlands Kamerkoor warme banden onderhield. Zaterdag 23 november in het Muziekcentrum in Enschede: De Mis van Martin

Credits

Nederlands Kamerkoor
o.l.v. chef-dirigent Peter Dijkstra

Nederlands Kamerkoor 

Het Nederlands Kamerkoor behoort al bijna 90 jaar tot de absolute top. Het koor zingt koorrepertoire van de vroege Middeleeuwen tot aan de muziek van vandaag, en gaat daarbij regelmatig samenwerkingen aan met dansers, dichters, acteurs, filmmakers en wetenschappers. 

Met altijd verrassende, vaak overrompelende en soms regelrecht vernieuwende programma’s verkent het koor de grenzen van samenzang. Het Nederlands Kamerkoor, gevestigd in Utrecht, wordt in binnen- en buitenland geprezen om zijn veelzijdigheid en urgente programmering. Het was de afgelopen jaren te horen in o.a. Lincoln Center New York, het Hong Kong Arts Festival, het Konzerthaus in Wenen en Teatro Colón in Buenos Aires. Talloze componisten schreven voor het koor, van Poulenc tot Goebaidoelina, van Michel van der Aa tot Caroline Shaw, en van Zad Moultaka tot Nico Muhly. 

Educatie en participatie maken onlosmakelijk deel uit van de missie van het Nederlands Kamerkoor, en het deelt kennis en inspiratie met Zingdagen door het hele land. Net afgestudeerde zangers worden in het talentontwikkelingsprogramma NKK NXT opgeleid tot ensemblezangers van de toekomst en worden uitgedaagd om te experimenteren met nieuwe vormen van koormuziek. 

Sinds 2015 is Peter Dijkstra chef-dirigent van het koor. Zijn voorgangers waren Hans van den Hombergh, Kerry Woodward, Uwe Gronostay, Tõnu Kaljuste, Stephen Layton en Risto Joost. Het koor werd opgericht door Felix de Nobel, die tot 1972 de eerste chef-dirigent was. 

 

Peter Dijkstra chef-dirigent

Peter Dijkstra is één van de meest vooraanstaande koordirigenten van deze tijd. Hij studeerde koordirectie, orkestdirectie en solozang aan de conservatoria van Den Haag, Köln en Stockholm en behaalde zijn diploma´s summa cum laude met onderscheiding. 

Na een lange periode als eerste gastdirigent werd Dijkstra in september 2015 chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij sinds 2022 hernieuwd benoemd tot artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks, een functie die hij ook al bekleedde van 2005 tot 2016. Onder zijn leiding ontwikkelde dit ensemble zich tot een internationaal gewaardeerd en veelzijdig vocaal ensemble. 

Van 2007 tot 2018 was Dijkstra aangesteld als chef-dirigent van het Zweeds Radiokoor, en trad daarmee in de voetsporen van de legendarische Eric Ericson. In 2019 werd hij door dit gerenommeerde koor benoemd tot Eredirigent. 

Naast zijn werk bij deze ensembles is hij een graag geziene gast bij vele gerenommeerde professionele koren in Europa, zoals het RIAS Kammerchor Berlijn, de WDR, MDR en NDR Rundfunkchöre, het Danish Vocal Ensemble, SWR Vokalensemble, het Estonian Philharmonic Chamber Choir en de BBC Singers. Ook bij gerenommeerde orkesten is Dijkstra een graag geziene gast. Hij was gastdirigent bij o.a. het Symphonieorchester und Rundfunkorchester des Bayerischen Rundfunks, Deutsche Symphonieorchester Berlin, Kammerphilharmonie Bremen, Münchener Kammerorchester, Scottish Chamber Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra, het Radio Filharmonisch Orkest, het Swedish Radio Symphony Orchestra, het Japan Philharmonic Orchestra en in Nederland bij o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast werkt hij op regelmatige basis samen met barokorkesten als Concerto Köln, Akademie für Alte Musik Berlin, B’Rock en Freiburger Barockorchester.

Hij wordt alom gezien als een specialist op het gebied van vocale muziek, en voelt zich thuis in een breed spectrum aan muziekstijlen, van Middeleeuwse polyfonie tot hedendaagse muziek. Hij heeft composities in première gebracht van componisten als Esa-Pekka Salonen, Lera Auerbach, Erik Esenvalds, Joost Kleppe, Jacob Mülrad, Einojuhani Rautavaara, Caroline Shaw, Martin Smolka en JacobTV, en is een gepassioneerd pleitbezorger voor jonge compositietalenten in de koormuziek. 

Zijn interpretaties van de grote oratoria van Mozart, Handel en Bach zijn onder het label BR Klassik op cd verschenen en meermaals met prijzen bekroond. Hij won twee ECHO Klassik awards voor Fauré’s Requiem (Sony Classics) en Schnittke’s Choir Concerto (BR Klassik), twee Diapason d’Ors voor een album met werken van Strauss, Wagner en Mahler (BR Klassik) en Poulencs Figure humaine (Channel Classics), de Preis der Deutschen Schallplattenkritik voor zijn opname van J.S. Bachs Johannes-Passion en werd genomineerd voor twee Grammys. Zijn cd met a-capellakoorwerken van Johannes Brahms, opgenomen met het Zweeds Radiokoor, werd in 2015 met een Edison Klassiek onderscheiden. 

Dijkstra zet zich speciaal in voor de verbinding tussen de professionele muziekpraktijk en de amateurwereld. Hij werkt graag met amateurensembles, en is artistiek leider van vocaal ensemble MUSA. Daarnaast engageert hij zich voor de jonge generatie dirigenten en geeft regelmatig masterclasses, o.a. bij het Dirigentenforum des Deutschen Musikrates, de Lund International Conductingmasterclass en het Dirigentenforum des Chores des Bayerischen Rundfunks. In de periode 2016-2020 was Dijkstra aangesteld als Professor voor Koordirectie aan de Musikhochschule in Köln, en vanaf oktober 2023 bekleedt hij deze functie aan de Hochschule für Musik Nürnberg.

Peter Dijkstra is erelid van de Royal Swedish Academy of Music. In 2013 werd hem het Gouden Viooltje toegekend, een prijs voor internationaal gerenommeerde musici uit Noord-Nederland, en in 2014 won hij de Eugen Jochum prijs. 

Programma

Frank Martin (1890-1974) Songs of Ariel
Francis Poulenc (1899-1963) Quatre motets pour un temps de pénitence
Frank Martin Messe pour double choeur