‘Lachen door de tranen heen’ – ⭐️⭐️⭐️⭐️ – Ilovetheater.nl
Ontdek wat recensies zeggen over Wat moeten we met Maartje?, de nieuwe komedie van Pieter Kramer. Van sterke cast tot een mix van humor en ontroering: deze beoordelingen laten zien waarom de voorstelling indruk maakt.
De voorstelling Wat moeten we met Maartje? confronteert het publiek met vriendschap, sterfelijkheid en botsende karakters. Absurdisme, scherpe humor en pijnlijke stiltes wisselen elkaar af, waardoor het publiek wordt geraakt én aan het lachen wordt gebracht.
‘In de sympathieke komedie Wat moeten we met Maartje? mag het vooral níét over de dood gaan’ – ⭐️⭐️⭐️– Volkskrant.nl
Bron: Volkskrant.nl, Sander Janssens
Maartje is onverbiddelijk: ze gaat met haar vierkoppige toneelcollectief gewoon op tournee, en op een avond zal ze ‘niet meer afgaan’. Verder wil ze geen gedoe: tranen mogen alleen op toneel.
‘Lachen door de tranen heen’ – ⭐️⭐️⭐️⭐️ – Ilovetheater.nl
Bron: Ilovetheater.nl, Mieke van der Raay
Hoewel het stuk als komedie wordt aangekondigd, schuilt er achter de lach een serieuze ondertoon. De dood, hoe onvermijdelijk ook, blijft een onderwerp dat we liever vermijden. Precies dát ongemak legt deze voorstelling bloot – met pijnlijke stiltes, ongepaste grappen en ontroerende momenten die elkaar in hoog tempo afwisselen.
‘Voorstelling waarin absurdisme en ontroering elkaar voortdurend afwisselen’ – 4,5 ster – Theaterparadijs.nl
Bron: Theaterparadijs.nl, Marit van Eisden
Jacqueline Blom, Mark Rietman, Annick Boer en Dick van den Toorn vormen samen een gouden kwartet. Hun timing is messcherp, hun spel veelzijdig. Blom overtuigt als Maartje met haar hysterische uitbarstingen, waarin tragiek en humor moeiteloos samengaan.
‘Een komedie met een zwart randje’ – Theaterkrant.nl
Bron: Theaterkrant.nl, Kester Freriks
Halverwege komt de bekentenis door Maartje dat ze ongeneeslijk ziek is, maar ze wil er ‘verder niet over praten’. En ze wil doorspelen en als ze toch moet sterven, dan ‘in de scène’. Die dramatische wending geeft de voorstelling een zwart randje, en zet de verhoudingen binnen het kleine collectief op scherp.