“Nog steeds een natuurkracht op de vloer” - NRC

Ontdek wat de recensenten zeggen over De Kussenman, de indrukwekkende bewegingstheatervoorstelling van Karina Holla. Een indringend verhaal waarin kunst, persoonlijke verhalen en de gruwelijke inspiratie van Martin McDonagh samenkomen. De première is zeer goed ontvangen en dat is in de recensies duidelijk terug te lezen.

De Kussenman volgt een vrouw in haar atelier, die herinneringen en scènes oproept die haar trauma’s laten herleven. Ze verbeeldt deze verhalen met poppen en theatrale houdingen, wordt soms overweldigd door de gebeurtenissen, maar houdt uiteindelijk de teugels in handen en overwint. Tegelijkertijd verweeft ze het sleutelwerk van Martin McDonagh, waarin de Kussenman kinderen bezoekt om hen te beschermen tegen toekomstig lijden. Het resultaat is een indrukwekkende, visueel en emotioneel krachtige voorstelling.

‘Met verpletterend spel brengt Katina Holla de demonische schilderijen van Paula Rego tot leven’ – Theaterkrant.nl
Bron: Theaterkrant.nl, Kester Freriks

‘We hebben dappere vrouwen nodig, juist nu.’ Met deze oproep sluit actrice en mimespeelster Karina Holla haar nieuwste voorstelling De Kussenman af. Die dappere vrouw is de kunstschilderes Paula Rego (1935-2022), een indringende kunstenares én extreem moedige vrouw. Aanvankelijk zit Holla betrekkelijk roerloos op die stoel, met wit geschminkt gezicht dat het midden houdt tussen clownesk en tragisch. Dan begint ze langzame bewegingen te maken, schokschouderend, hoekig, ook weer soepel. Ze zegt: ‘Ik ben Paula Rego, geboren in 1935 in Portugal.’`

In een van de eerste scènes introduceert Holla de grote, uit kussens opgebouwde man, die mensen die zelfmoord willen plegen meeneemt naar hun kindertijd en zo de zelfmoord vertraagt: als kind doodgaan helpt tegen toekomstig lijden. In de woorden van Holla, als citaat van Rego: ‘Als ik naar buiten kijk en schilder, keer ik terug naar mijn kindertijd.’ Ondertussen blijven de gelaatsexpressie en gestiek van Holla intrigeren. Bijvoorbeeld die scène als dog woman, ongelooflijk. Wat een verpletterend werk en wat maakt Holla er een even verpletterend spelmoment van.

‘Aan het eind van De Kussenman valt Karina Holla helemaal samen met Paula Rego’ – volkskrant.nl
Bron: de Volkskrant, Sander Janssens

Aan het eind van De Kussenman valt actrice Karina Holla helemaal samen met haar onderwerp, de Portugees-Britse kunstenares Paula Rego (1935-2022). De solo versnijdt fragmenten uit het leven van Rego met taferelen uit The Pillowman, waardoor een associatief theatermozaïek van pijn, verzet en schoonheid ontstaat.

Holla dirigeert vakkundig de blik van haar toeschouwer. Ze kan strak en indringend de zaal inkijken en tóch de aandacht vestigen op minieme spiertrillingen in haar hand, waaruit opgehoopte angst of samengebalde woede spreekt. Het slot waarin Holla en Rego samenvallen is prachtig en op een vreemde manier zelfs bevrijdend.

“Nog steeds een natuurkracht op de vloer” – NRC.nl
Bron: NRC, Ron Rijghard

Zoals je voetballers hebt voor wie je naar het stadion gaat, zo zijn er acteurs voor wie je naar het theater gaat. Voor Karina Holla ga ik naar het theater. Midden tachtig is ze nu, en nog steeds een natuurkracht op de vloer. Wit geschminkt gezicht, de haren plat naar achter gekamd, hoekig postuur, en de borende blik van een adelaar.

Holla vertelt over de abortussen die de jonge Rego in de jaren vijftig ondergaat, waar ze grimmige tekenkunst van maakt, als statement en protest. Het spel van Holla gedijt bij ingeleefde gekte en groteske gebaren, zoals een been dat zomaar uitschiet

Wachtlijst

Wensenlijst

Toegevoegd:

Ga naar wensenlijst