Anne Claire de Breij

“Ola Mafaalani creëert beelden die je nog lang zullen bijblijven.” – ⭐️⭐️⭐️⭐️ – Volkskrant.nl

Ontdek wat recensies zeggen over Phaedra in vlammen, de moderne toneelbewerking van Nino Haratischwili onder regie van Ola Mafaalani.

Van adembenemende beelden en een intens samenspel tussen Malou Gorter en Yela de Koning tot de doordringende live muziek van het New European Ensemble: deze beoordelingen laten zien waarom deze voorstelling het publiek weet te raken en aan het denken zet.

“Het moderne taalgebruik, de luchtige grappen tussendoor en de directe aanspraak tot het publiek schudden je wakker.” – ⭐️⭐️⭐️⭐️ – NRC.nl
Bron: NRC.nl, Maimoena Hulshof

Malou Gorter toont in de hoofdrol van Phaedra een enorme kracht. Haar monologen zijn doordrenkt van woede, angst en verdriet. (…) Haar intieme samenspel met Persea, gespeeld door Yela de Koning, is intens. Ze tonen de kracht van vrouwen, maar ook de kwetsbare positie waar vrouwen in worden geduwd. Dit wordt versterkt door de livemuziek van het New European Ensemble, waarin viool, cello en harp doordringend klinken.

"De visionaire regisseur Ola Mafaalani creëert beelden die je nog lang zullen bijblijven." – ⭐️⭐️⭐️⭐️ – Volkskrant.nl
Bron: Volkskrant.nl, Ela Çolak

Een bijzondere keuze van regisseur Ola Mafaalani is om de acteurs op het podium door strijkers van het New European Ensemble te laten vergezellen. Met veel gevoel voor finesse ondersteunen ze het stuk met soms opgewonden, soms melancholische klanken.

"Phaedra in vlammen is waarschuwing tegen machtswellust en populisme." – ⭐️⭐️⭐️ – Trouw.nl
Bron: Trouw.nl, Hans Smit

In deze actuele bewerking is Phaedra niet enkel een tragische liefdesgeschiedenis, maar vooral een indringende waarschuwing tegen populisme en machtswellust. Ola Mafaalani maakt er een muzikaal, speels en emotioneel geladen schouwspel van waarin de verboden liefde tussen Phaedra en Persea centraal staat.

“Zo is Phaedra in vlammen, zoals we van Mafaalani gewend zijn, een toneelavond vol symboliek en krachtige, theatrale beelden.” – Theaterkrant.nl
Bron: Theaterkrant.nl, Sander Janssens

De voorstelling zit ondertussen barstensvol maatschappijkritiek, laat ijzingwekkend zien hoe religie onomwonden homohaat publiek verspreidt (een ‘doodzonde’, een ‘ziekelijke neiging die genezen moet worden’) en hoe machthebbers polariseren voor behoud van eigen macht, en toenemend geweld ondertussen stilletjes genormaliseerd wordt.

Agenda

Wachtlijst

Wensenlijst

Toegevoegd:

Ga naar wensenlijst