Candida Thompson: ‘Band opgebouwd met Enschede’

-door de redactie- ENSCHEDE - Ze is violist én artistiek leider van Amsterdam Sinfonietta, en stond daarnaast als soliste met verschillende bekende ensembles en orkesten op het podium. We hebben het over de Britse violiste Candida Thompson. “We spelen graag in Enschede. Mensen blijven terugkomen en nemen dan ook vrienden en familie mee.”

Als thuisgezelschap staat Amsterdam Sinfonietta dit seizoen maar liefst acht keer op het podium van het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. “In de afgelopen jaren heb ik persoonlijk echt een band opgebouwd met Enschede”, zegt Candida. “Ik heb regelmatig samengewerkt met Phion, en veel van de orkestleden vind ik tijdens onze uitvoeringen altijd terug in het publiek. Geweldig.”

Ze woont nu ruim dertig jaar in Nederland en voegde zich in 1995 bij Amsterdam Sinfonietta. Onder de leiding van Candida brachten ze ruim vijftien cd’s uit. “We werken met 22 strijkers, wat het perfecte aantal is om te doen wat we doen”, legt ze uit. “Met een kleine groep mensen is het veel beter mogelijk om iedereens gevoelens, ideeën en gedachten in het repetitieproces te verwerken.”



Amsterdam Sinfonietta is het bekendste strijkorkest van Nederland dat sinds de aanstelling van Thompson zonder dirigent speelt. Ze treden wereldwijd op en het orkest staat erom bekend dat ze veel  oog hebben voor andere genres en kunstvormen. Hoe dit seizoen eruitziet? Candida: “Verwacht veel variatie met een afwisselend repertoire en afwisselende solisten.”

Ze noemt bijvoorbeeld Fazil Say, een Turkse pianist en componist die groot fan is van Mozart, maar wel een eigen draai geeft aan diens werk.  Ook de Zweedse singer-songwriter Kristian Matsson, beter bekend als The Tallest Man on Earth, is te gast bij het strijkorkest tijdens de reeks nieuwjaarsconcerten. “Ook treden we natuurlijk ieder seizoen weer op met het Nederlands Kamerkoor”, zegt Thompson. “Een paar keer per jaar zitten we samen te vergaderen om over ideeën te praten en te kijken wat we samen kunnen gaan doen.”

Hoe deze samenwerkingen tot stand komen? ‘’Dat is vaak een proces van jaren’’, zegt Candida. ‘’We zijn nu bezig met projecten die misschien pas over vier jaar echt tot uitvoering worden gebracht.” Ze benadrukt dat ze iemand niet ‘even laten overvliegen’, maar juist voorstander zijn van het opbouwen van een langdurige relatie. “Bijna alle musici waarmee Amsterdam Sinfonietta samenwerkt, ken ik ook persoonlijk. Het is een vrij kleine wereld waarin we ons bewegen.”


Ze vertelt over de Britse cellist Steven Isserlis en haar aanwezigheid op Prussia Cove, een seminar voor internationale musici in het Engelse Cornwall. “Ook Fazil is een interessante componist die ik goed ken. We hebben zijn muziek ook weleens voor onze eigen composities gebruikt. Het is fijn om met talentvolle musici te werken waarmee je ook nog eens een band hebt opgebouwd.”

Het strijkorkest loopt over van de ideeën, maar elk seizoen is er maar plek voor een beperkt aantal musici. “Dat blijft een puzzel. Wat dit seizoen niet werkt, kan volgend seizoen wel werken. Ik wil vooral zorgen voor een afwisselend programma.” Staan ze dit seizoen al met een cellist op het podium, dan kan er niet nog een bij. “We moeten keuzes maken, elk project moet speciaal zijn en niet een van de velen worden. Het vergt veel denkwerk en plannen, maar dat maakt mijn werk juist zo interessant.”

Donatie aan Giro555

Steun de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië en doneer aan Giro555.