Gevaar achter de coulissen

Achter de magie van het podium schuilt de soms harde realiteit van de theatertechnicus. Ben Oude Middendorp maakt in die hoedanigheid tussen 1975 en 1997 lange dagen achter de coulissen van de Hengelose schouwburg. Vaak komen theatergezelschappen ’s ochtends rond 10 uur al met de decorstukken en de trekkenschema’s. De hele dag gaat het door met bouwen en repeteren. Als het meezit kan Oude Middendorp nog thuis even warm eten, maar ook dat lukt lang niet altijd. ’s Avonds na de voorstelling moet alles worden afgebroken en kan de theatertechnicus pas tegen een uur of twee naar zijn bed. 
Fysiek zwaar is het dus allemaal, maar soms ook levensgevaarlijk. “Ik herinner me nog een voorstelling van Ramses Shaffy en Liesbeth List. De première van hun show was in Hengelo. Ze zouden in een metalen kooi van helemaal boven naar het podium zakken. Dat ding woog 280 kilo en dan moesten zij er ook nog in! Ze hadden staaldraad met staalklemmen meegenomen. Onverantwoord was het, maar het moest en zou gebeuren. Een wonder dat het nog goed is gegaan.’’ 
Iets vergelijkbaars gebeurt bij een musical met Ernst Daniel Smid. Met behulp van een lier moeten ’s middags voor de voorstelling de grote decorstukken omhoog worden getakeld. Gewicht: 3.000 kilo per decorstuk. ‘’Ik had er al geen goed gevoel bij. Toen we na twee dagen spelen de boel weer afbouwden, ging ik kijken wat het draagvermogen van die lier eigenlijk was. Bleek het maximaal 1.500 kilo te zijn. Daar laten ze dus de technici mee werken…’’