WILMINKS KWEEK

Een veelzijdig, praktijkgericht ontwikkeltraject

 

Wilminks Kweek bouwt aan theatertoekomst

Gepokt en gemazeld, zo komen de studenten van Wilminks Kweek na een jaar uit hun opleidingstraject. Het traject van Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede leidt Twents theatertalent op om het voor de regio te behouden. 

Behalve ‘meters maken’ met producties krijgen de deelnemers workshops over dans, zang en spel van onder anderen van de regisseurs Werner Welslau, Jasper Verheugd en Bruun Kuijt. Om het aanbod volledig te maken, is er ook huisvesting in Enschede geregeld en krijgen deelnemers een stagevergoeding.

De workshops zijn op maat gemaakt. ‘’We werken met vakmensen die gelieerd zijn aan het Wilminktheater’’, zegt Ellen Kremers, die samen met Gerard Cornelisse het initiatief nam. ‘’Dat is uniek. Zij zijn nauw betrokken bij onze producties en weten dus hoe de workshops aansluiten op hun voorstelling.’’

Voor de leden van Wilminks Kweek is de opleiding heel waardevol volgens Ellen. ‘’Je doe mee aan mooie projecten, je leert de praktijk kennen, bouwt een netwerk op en krijgt les. De studenten waren al ontzettend goed, maar wat wij hen vooral konden bieden, naast praktijkervaring, is het vormen van een sterke persoonlijkheid. In de theaterwereld moet je stevig in je schoenen staan.’’

Wilminks Kweek laat zien dat het oosten ook zijn schare acteurs verdient, zegt Ellen: ‘’Ze zeggen vaak: in het westen van het land gebeurt het, maar in het oosten is er nog ruimte voor persoonlijke benadering. Hier mogen ook nog dingen ontstaan en mislukken. Er is een openheid en zorg waar je als acteur naar verlangt.’’

De theatertalenten moeten voor toelating wel aan enkele voorwaarden voldoen. ‘’Van groot belang is dat je durft te gaan, ja zegt, een doorzetter bent, sociaal bent en dat je je kwetsbaar durft op te stellen. Zelfontwikkeling, flexibiliteit en authenticiteit heb je nodig om als performer je geld te kunnen verdienen. Geef dus vooral aan wat jij wilt leren, zodat we daarop kunnen inspelen. Of je nog een kunstenopleiding volgt, net afgestudeerd bent of 27 bent en nog graag ontwikkelt én leert; het maakt voor ons niet uit.’’

Wilminks Kweek biedt geen diploma aan het einde van het traject, máár wel de onmisbare ervaring om in het werkgebied aan de slag te kunnen.


Wilminks Kweek wordt mede mogelijk gemaakt door het Paul Pella Fonds

Wilminks kweek 2022/2023 | Dit zijn ze!

Isabel Diaferia
‘’De Kerstrevue van vorig sprak mij aan: daar speelden de Kwekers van vorig jaar in mee en maakt ook zelf scenes. Ik werk nu anderhalf jaar in commerciële producties en mis daarin de mogelijkheid om dingen uit te proberen. Zulke producties zijn natuurlijk dichtgetimmerd en ik haal graag weer inspiratie uit het zelf maken. Voor de Kerstrevue wil ik graag van alles uitproberen.’’
Anna Geerse
‘’Als ik bij een auditie een goede klik voel, een goed onderbuikgevoel, dan kan ik er vaak op vertrouwen dat het wederzijds is en ik daar aan de slag kan. Zo ook bij Wilminks Kweek. Ik heb dat drie keer eerder gehad. Ik heb de Frank Sanders Akademie gedaan en liep stage bij het Herman van Veen Art Center. Omdat het goed klikt, heb ik gelijk een fijn onderbuikgevoel en groot vertrouwen dat ik het hier naar mijn zin krijg.’’
Sebastiaan Hoen
‘’Ik ken Ellen Kremers, de projectleider Wilminks Kweek, nog van de musical Zorro. Ze vroeg mij om auditie te doen. Dat deed ik dit jaar. Ik voel mij hier erg thuis, want het qua stijl van lesgeven veel weg van de Frank Sanders Akademy. Misschien ook omdat Ellen zelf daar vandaan komt. Mijn tijd bij Wilminks Kweek wil ik erg graag meer handvatten hebben om mij straks zeker te voelen in een wereld waar je beter dan goed moet zijn. Ik heb daarom nog wat te leren en dat ga ik hier doen.’’
Lisanne de Jong
‘’Er zijn voor- en nadelen om al wat ouder te zijn en toch met de Kweek mee te doen. Een voordeel is dat ik veel rust heb, veel onzekerheid kwijt ben. Dat zorgt dat ik beter weet hoe ik mijzelf beter kan ontwikkelen. Want daarom ben ik hier. En dat ga ik ook doen: ik wil zelf zo volledig mogelijk verhalen kunnen vertellen.’’
Brit van der Lans
‘’Ik ben hier vanwege mijn veelzijdigheid. Ik zit in mijn laatste van Codarts. Eerder deed ik Kunstgeschiedenis. Door de jaren heen heb ik leren werken met koren, ensembles, muziekgroepen, teksttoneel en revues. Van huis uit leerde ik klassieke zang: mijn ouders zijn beide klassiek muzikant. Wat ik heerlijk vind is meerstemmig zingen. Dat deden we thuis erg vaak. Voor mij betekent samen zingen: je oren open zetten en lief zijn voor de mensen om je heen. Na de kweek zou ik graag een musical van Stephen Sondheim spelen: zijn muziek is complex en rijk en past zo goed bij de tekst.’’
Lotte Slinkert
‘’Ik zoek nog een plek waar ik op mijn bek kan gaan. Ik heb Codarts in Rotterdam afgerond Ik heb mij vooral gespecialiseerd in muziek. Bij Wilminks Kweek wil ik leren om mijn toneelspel beter te integreren in de muziek die ik maak: ik wil zo goed mogelijk een verhaal met muziek én spel kunnen vertellen. Dat vergt dat je kunt falen. Zeker na de coronalockdowns heb ik daar veel behoefte aan, want toen zat ik vooral binnen.’’
Iris Verhoek
‘’Wilminks Kweek doe ik als stagejaar. Ik zit nu in het vierde jaar van het conservatorium Rotterdam. Ik doe opleiding in Muziektheater. Ik wil multidisciplinair zijn maar vooral ook de disciplines in elkaar kunnen laten integreren. Bij de Kweek kan ik hier intensief aan werken.’’
Levi Vos
‘’Ik heb veel geleerd op de MBO- theateropleiding in Arnhem, maar ik heb nog veel te leren. Ik wil graag ook de toneelschool doen. Ik ben leergierig, onbevangen en heb spelkwaliteit. Ik hoop dat dat ook mijn aandeel in de groep wordt: dat ik anderen kan optillen. Of dat in elk geval mijn energie hen helpt.’’