De stem van de blokfluit

Orkest van de Achttiende Eeuw en Lucie Horsch
Prijswinnende blokfluitiste Lucie Horsch laat in dit concert ook van zich horen als mezzosopraan
zo 26 mei 2024 14:30
zo 26 mei 2024
14:30
  • zo 26 mei 2024
    14:30
    Incl. garderobe en (pauze)drankje
    Muziekcentrum, Enschede
    Grote Zaal

Oude muziek krijgt letterlijk een nieuwe stem

Oude muziek op een nieuwe manier, nieuwe muziek geïnspireerd op oude meesters. Het Orkest van de Achttiende Eeuw slaat de handen ineen met blokfluitiste en zangeres Lucie Horsch voor een programma waarin de blokfluit centraal staat en waarin oude muziek ook letterlijk een nieuwe stem krijgt. Zondag 26 mei te zien en vooral te horen in het Muziekcentrum in Enschede.

Lucie Horsch, misschien wel de bekendste en meest succesvolle Nederlandse fluitiste van het moment, speelt niet alleen blokfluit, maar de mezzosopraan zingt ook. Werken van Vivaldi en Bach, al dan niet in bewerking, en een gloednieuw werk van Reza Namavar. 

De naam van de blokfluit komt van het Latijnse ‘ricordare la voce’. Letterlijk: ‘het herinneren van de stem’. Lucie Horsch neemt de proef op de som. Ze speelt blokfluit in Bachs klavecimbelconcert, in een bewerking van Frans Brüggen, zelf vermaard blokfluitist en oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw.

In het tweede deel zingt Lucie. Ze gaat daarvoor terug naar de vocale roots van dit concert: Bachs eigen aria Stirb in mir, Welt uit de cantate Gott soll allein mein Herze haben

Onderdeel van

'De blokfluit dwingt om buiten de box te denken'

Lucie Horsch, blokfluitiste, pianiste en zangeres
Simon van Boxtel

Orkest van de Achttiende Eeuw
Het Orkest van de Achttiende Eeuw is een van de meest vooraanstaande orkesten op het gebied van oude muziek ter wereld. De musici spelen internationaal in toonaangevende (kamer)muziekensembles en komen regelmatig bij elkaar voor uitvoeringen van iconisch en minder bekend repertoire. Begin jaren ’80 verwierf het orkest wereldfaam door groots symfonisch werk uit te voeren op originele instrumenten en op een historisch geïnformeerde manier. Een revolutie die eigenlijk nooit is opgehouden.

De benadering van de muziek en de presentatie is kritisch, nieuwsgierig, onderzoekend en vooruitstrevend. Daarom is elke uitvoering weer een nieuwe uitdaging en blijft het iconisch repertoire springlevend. Met de muziek van Haydn, Mozart en Beethoven als basis, zoekt het orkest altijd naar de zeggingskracht van oude muziek in de moderne tijd. 

Programma

Johann Sebastian Bach - Concerto BWV 1053 (bewerking van Frans Brüggen/Lucie Horsch) 17'

Als tweede deel:
Johann Sebastian Bach - Uit Cantate BWV 169 'Gott soll allein mein Herze haben': Aria 'Stirb in mir Welt'

Antonio Vivaldi - Aria 'Sovente il sole', from 'Andromeda liberata', RV 117 9'

Antonio Vivaldi - Concerto in a kl.t. uit L'Estro Armonico RV 522 op. 3 nr. 8 10'

Pauze

Antonio Vivaldi - Flautino concerto RV 443 10'

Reza Namavar - 'Fetiapoipoi' ('de morgenster'), nieuw geschreven werk, geinspireerd op Vivaldi, langzame deel: tekst uit 'Sovente il sole'. In opdracht van 018C en Borletti Buitoni Trust 10'

Johann Sebastian Bach - Concerto in a kl.t. BWV 1041 (bewerking van Lucie Horsch) 12'