Pocket Opera La Bohème – Nederlandse Reisopera | Schoolvoorstelling Voortgezet Onderwijs

La Behème                                                                                                                                                            Een aangrijpend verhaal over kameraadschap, liefde en verlies. 

Voor wie: bovenbouw: CKV en muziek
Discipline: opera
Door: Reisopera
Educatieve inleiding: 14:15 uur 
Capaciteit: i.o. Ben Coelman Nederlandse Reisopera
Waar: Wilminktheater Pay Zaal
Wanneer:  1 september 2021
Aanvang: 20:00 uur
Kosten: in overleg

Een aangrijpend verhaal over kameraadschap, liefde en verlies. 

Tijdloos en onweerstaanbaar liefdesverhaal over een aantal levenslustige bohemiens en de ontreddering die de tragische dood van een van hen teweegbrengt.

In deze opera heeft regisseur Christian Carsten Puccini’s hartverscheurende opera La Bohème teruggebracht tot de kern: we maken het noodlottige liefdesverhaal van Rodolfo en Mimì van heel dichtbij mee. Deze opera bevat alle geliefde aria’s, is als een emotionele achtbaan en zorgt ervoor dat je 75 minuten lang op het puntje van je stoel zit.

Het verhaal

La bohème gaat over een groep jonge vrijgevochten kunstenaars: de dichter Rodolfo, de schilder Marcello en de filosoof Schaunard. Ze wonen op een etage in Parijs, maar kunnen de verwarming niet eens betalen. Rodolfo wordt bij hun eerste ontmoeting verliefd op zijn zieke buurmeisje Mimì. 

Ze krijgen een stormachtige affaire, maar vanwege haar ziekte verbreekt Rodolfo de relatie. Hij vraagt haar een rijke minnaar te zoeken, die haar kan onderhouden. 

Marcello en zijn vriendin, de verleidelijke mannenverslindster Musetta, beleven al kibbelend een hartstochtelijke en vermakelijke knipperlichtrelatie. 

Uiteindelijk vinden Rodolfo en zijn geliefde elkaar weer, maar is dat voor de doodzieke Mimì nog op tijd?   

In La bohème zien we hoe een stel jonge levenslustige bohemiens keihard getroffen wordt door de catastrofe die de dood van een van hen teweegbrengt. Componist Giacomo Puccini vormde alledaagse emoties om tot hartverscheurend mooie muziek, met als een van de bekende hoogtepunten de aria ‘Che gelida manina’: het moment waarop het liefdesspel tussen Rodolfo en Mimì begint. 

“Leven als in een roes” - het concept van regisseur Christian Carsten

Regisseur Christian Carsten: “Er klinken een paar vitale, voortstuwende ak­koorden, we zien een groep jonge mensen en meteen bevinden we ons midden in het stuk. La Bohème is vanaf het allereerste moment een meeslepende opera. Van de personages gaat een bijzondere charme uit. Ze zijn jong en inne­mend. In de dingen die zij nastreven en door hun levenslust zijn zij geen onbereikbare hel­den, maar juist heel herkenbaar voor de toe­schouwer. Wij willen de liefde die zij ervaren precies zo ondervinden, wij verlangen naar de zelfde hartstocht die hen drijft, naar de liefde­volle toenadering die zij tonen.” 

“Het zijn de overtuigende schilderingen van de hoofdperso­nen die ons ontroeren. In onze versie van dit populaire stuk concentreren wij ons volledig op hen. Zo maken we in deze enscenering de eerste ontmoeting van Rodolfo en Mimì van heel nabij mee. In de eerste twee bedrijven zien we hoe zij als in een roes opgaan in de liefde. Zij zijn weinig spectaculaire, gewone mensen, maar in hen sluimert een hartstocht die aan het einde van het tweede bedrijf in een collectieve euforie uitmondt: het leven is één feest.” 

“We willen een vrij, onbelemmerd uitzicht hebben op deze personages. Door ons op hun lot te concentreren kunnen we ze nog nauwkeuriger bestuderen. De vrolijke eerste twee bedrijven en het melancholische derde en uiteindelijk tragi­sche vierde bedrijf worden niet onderbroken door een pauze. De sterke contrasten die hier­door ontstaan geven het stuk de nodige vaart en het versterkt de roes waarin de componist zijn toeschouwers tracht te brengen.” 

“De jonge mensen die Puccini in zijn werk portret­teert geloven dat ze geen deel uitmaken van de wereld waarin zij leven. Omdat zij zichzelf onkwetsbaar achten, denken zij alleen aan zichzelf en vinden zij dat zij alleen aan hun wensen gehoor moeten geven. Zij geven zich – geheel op het heden gericht – over aan hedo­nisme. Zij zijn dan ook geheel onvoorbereid als uiteindelijk met de dood van Mimì de cata­strofe hun leven binnenvalt.”