De Sprong

Nora Fischer
Net als Ariël verloor Nora Fischer haar stem
vr 24 mei 2024 20:30
vr 24 mei 2024
20:30
  • vr 24 mei 2024
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede

Nora Fischer tilt je op en voert je mee

Net als Ariël verloor Nora Fischer haar stem. Vier jaar geleden trok ze de stekker uit haar zangcarrière. Precies op een hoogtepunt. Burn-out, knobbeltjes noch heesheid waren de oorzaak. Wel kampt ze met de hoge druk die het leven als zangeres met zich meebrengt. En dan komt haar zus om het leven. Door een sprong. Vanaf dat moment kan Fischer geen hoge E meer zingen. En die E noemt Fischer ‘het begin van het eind’.

Binnen enkele minuten wordt duidelijk dat ze sinds haar jeugd streeft naar uitmuntendheid in alles wat ze doet. Ze vertelt over haar vader, een wereldberoemde dirigent, en haar zus, die op jonge leeftijd al Mozart-aria’s zingt en die ze bewondert. Op veertienjarige leeftijd schrijft Fischer in haar dagboek: ‘Ik moet elke minuut van mijn leven nuttig besteden… Ik moet alle muziekstijlen kennen… alle instrumenten spelen.’

Onder regie van Nina de la Parra mengt ze gedachten en emoties in een boeiende wirwar, maar schittert vooral wanneer ze haar verhaal rechtstreeks met de zaal deelt. Videobeelden uit haar jeugd vormen een ontroerende aanvulling, vooral wanneer ze de pijn achter haar zus' glimlach onthult. Met een krachtige boodschap van zelfacceptatie en veerkracht, overwint ze haar vocale uitdagingen en herontdekt ze haar 'verdomde' E.

Nora wordt gedreven door de sterke overtuiging dat haar publiek meer aankan dan de comfortzones waar ze doorgaans aan worden toegeschreven, zolang het maar op boeiende en toegankelijke manieren wordt gepresenteerd.

Onderdeel van

‘Nora Fischer doorbreekt de klassieke muziekbubbel’

New York Times

Wie is Nora Fischer?

Zangeres, mezzosopraan en stemkunstenaar Nora Fischer staat bekend om haar veelzijdige muzikale benadering en heeft in verschillende genres gewerkt, waaronder klassiek, hedendaagse muziek, jazz en experimentele muziek. Nora wordt erkend vanwege haar innovatieve benadering van muziek en haar vermogen om verschillende stijlen te combineren.

Ze bracht hedendaagse muziek naar popfestivals en popinvloeden naar klassieke locaties, altijd op zoek naar datgene wat verbindt en universeel is. Haar bekroonde debuutalbum HUSH, dat in 2018 verscheen bij Deutsche Grammophon, bracht 17e-eeuwse muziek naar het singer-songwriter domein en werd met open armen ontvangen in kraakpanden, dakterrassen, popzalen, theaterfestivals en klassieke concertzalen van Amsterdam tot New York. Het werd meegezongen door peuters en ook door mensen ouder dan 90 jaar, die met vreugde herontdekten waar ze van hielden.