Anne Claire de Breij

Wachten op Godot

Het Nationale Theater
Met ⭐️⭐️⭐️⭐️ van Nederlands Dagblad, ‘Mark Rietman zorgt met zijn mimiek en stemgeluid voor hilariteit.’
za 11 mei 2024 20:00
za 11 mei 2024
20:00
  • za 11 mei 2024
    20:00
    Incl. garderobe en (pauze)drankje
    Wilminktheater, Enschede
    Pay. Zaal

Regisseur Erik Whien zet weer zijn tanden in poëtisch, absurd en grappig toneelstuk

Jaap Spijkers, Mark Rietman, Joris Smit en Bram Coopmans schitteren in dit tijdloze meesterwerk. Vladimir en Estragon, twee mannen met bolhoeden, wachten onder een boom op Godot, terwijl ze de tijd doden met grote vragen en kleine bezigheden. Terwijl de tijd verstrijkt en dag in nacht verandert, blijven Vladimir en Estragon in onwetendheid achter. 'Want als hij komt, dan zijn we gered.'

In 2009 regisseerde Erik Whien al Wachten op Godot, zijn eerste Beckett-ervaring. De voorstelling kreeg veel lof. Na successen met Eindspel, Krapps laatste band en Happy Days, bijt hij na vijftien jaar opnieuw in dit poëtische, absurde en grappige toneelstuk. De voorstelling duurt 2,5 uur, inclusief pauze. Op 43-jarige leeftijd schreef de Ierse auteur Samuel Beckett Wachten op Godot. Oorspronkelijk in het Frans als En attendant Godot, debuteerde het stuk op 3 januari 1953 in Théâtre de Babylone in Parijs. Hoewel aanvankelijk niet goed ontvangen, groeide het uit tot een succès de scandale en Becketts doorbraak. In 2009 werd het in Nederland verkozen tot beste toneelstuk aller tijden.
 
Wachten op Godot keert terug naar De Pay, zaal van het Wilminktheater, op zaterdag 11 mei, onder leiding van regisseur Erik Whien, dé Beckett-regisseur van deze tijd.
 

HNTpodcast: Talk Dirty To Me
In aflevering 2 van de podcast Talk Dirty To Me wordt gesproken over hoe seksloos Godot eigenlijk is en hoe seksualiteit verandert als je ouder wordt. Acteur Jaap Spijkers en Beckett-expert Sem Anne van Dijk zijn de makers van deze HNTpodcast.

Onderdeel van

'Deze zachtaardige versie is vermakelijk én mistroostig' ⭐️⭐️⭐️⭐️

NRC

Credits

-Met: Jaap Spijkers, Mark Rietman, Bram Coopmans en Joris Smit
-Tekst: Samuel Beckett
-Regie: Erik Whien
-Vertaling: Jacoba van Velde
-Kostuums: Rebekka Wörmann
- Dramaturgie:
Kyra Mol 

Regisseur Erik Whien: ‘De cirkel is rond’

“Met Beckett is de cirkel pas echt rond wanneer je terugkeert naar het begin. Al zijn werk gaat in essentie over tijd. Door dit stuk na vijftien jaar nogmaals te regisseren, ga ik in feite in dialoog met mezelf. De teksten van Beckett durven grote vragen te stellen. Wat doen we hier? Hoe geven we het leven zin? Ik ben de afgelopen jaren dichter bij mijn eigen kern gekomen. Door het verlies van dierbaren, door dat besef van eindigheid, komt er een andere werkelijkheid op tafel te liggen. We zijn hier maar kort, laten we het niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Vanuit dit gegeven ga ik een tweede keer dit onwaarschijnlijk mooie stuk in.”