In De Schemering

Esther Apituley, Hans Dagelet e.a.
Theatrale concertperformance waarin theater, muziek en literatuur schaamteloos door elkaar vloeien
za 14 okt 2023 20:30
za 14 okt 2023
20:30
  • za 14 okt 2023
    20:30
    Incl. garderobe
    De Kleine Willem, Enschede

‘Deze bizarre tijd is een historische gebeurtenis van formaat’

In de schemering is op zaterdag 14 oktober in De Kleine Willem een theatrale concertperformance waarin theater, muziek en literatuur schaamteloos door elkaar vloeien. ‘’We bevinden ons in een diffuus gebied, in een soort ‘schemering’, tussen de dag en de nacht’’, zegt acteur Hans Dagelet. ‘’Het is een tussenfase waarin we niet terug kunnen naar hoe het was, en hoe het zal worden is onzeker, want hoe gaat onze toekomst eruitzien?’’

Deze bizarre tijd is volgens Dagelet een historische gebeurtenis van formaat. ‘’De concertperformance In de schemering reflecteert op deze tijd. Maar ook op andere tijden die destijds ook bizar, vreemd, absurd waren.’’

De musici hebben composities en teksten uitgekozen die over deze impasse gaan. ‘’Musici – met hun instrument als medium – zijn als geen ander in staat dergelijke ontwikkelingen te duiden, collectieve ervaringen te verbeelden en nieuwe toekomstbeelden te schetsen. Dat kan met de nodige dosis humor, want lachen om de vreemde wending die ons toch al vreemde leven ineens kreeg, is de beste manier om de energie te vinden om door te gaan.’’

Klik HIER voor een interview met Hans Dagelet en Esther Apituley over In de schemering

Onderdeel van

‘Het schaamteloos door elkaar vloeien van theater en muziek geeft aan In de schemering een bijna experimentele vorm’

Theaterkrant

Credits

-Met: Esther Apituley (altviool), Hans Dagelet (acteur, trompet), Renée Bekkers (accordeon) en Guus Janssen (piano/orgel/improvisator).
-Tekst: Samuel Beckett, Daniil Charms en Don Duyns.

‘Veel gestiek, gebaren, razendsnelle zinswendingen’
De Theaterkrant heft genoten: ‘’Hans Dagelet breng de prozatekst op uitbundig-absurde manier met veel gestiek, gebaren, razendsnelle zinswendingen waardoor de zinnen als vanzelf als muziek klinken. Ook brengt Dagelet tekstfragmenten van de Russische absurdistische schrijver Daniil Charms en van Don Duyns, het zijn allemaal teksten die overeenstemmen met het thema dat de voorstelling draagt: in de schemerzone waarin we ons bevinden raken we verdwaald.’’